Bruke sekundærgjæring eller rett på fat?

Beant

Norbrygg-medlem
Hei.

Er ny på forumet, og ganske så nybegynner med ølbrygging. Har "gått i lære" hos en mere arfaren brygger, og vi har i fellesskap satt opp juleøl og ei pils.

Disse står nå til gjæring på ca. 10C. Leser på forumet, samt i oppskrifter her at en del velger å tappe om lagerølet etter ca 2 uker for å sekundærgjære på nye gjæringsdunker i et par uker.

Hvilke fordeler/bakdeler er det ved å bruke denne metoden kontra å la ølet gjære på samme dunk i 3-4 uker til det er helt utgjæret og forhåpentligvis er klarnet?

Ølet blir etter gjæring tappet på Corneliusfat, tilsatt CO2 og satt bort frem til jul (forhåpentligvis  ;D). Hvilken temperatur er passelig for denne lagringen? I kjelleren der ølet nå står er det ca 10C og temperaturen vil nok falle langsomt utover høsten. Er dette for varmt?


Børge
 
Hei Børge, og velkommen til forumet!

10 grader er en helt kurant temperatur dersom dere bruker undergjær/lagergjær. Det vil altså ta litt tid før ølet er ferdiggjæret, alt etter hvor høyt OG dere hadde, gjærmengde og -sort. Det å stikke om til sekundærgjæring er vel mest for å skille ølet fra døde gjærceller som kan prege ølet på negativ måte (autolyse) dersom det blir stående for lenge. Dette skjer nok neppe så tidlig som etter to uker, så her kan man godt ha litt slingringsmonn, dersom det skulle passe. Jeg vil dog anbefale å stikke om ølet etter 2-3 uker og så la det gjære ut og klarne. Ta en FG-måling ved omstikking, så kan du se hvor langt gjæringen har kommet. Sett gjerne dunken på et enda kaldere sted slik at gjæren felles ordentlig ut når du har på følelsen at den ikke gjærer lengre (dødt i gjærlåsen). Dere deltar vel også i årets juleølkonkurranse dersom dere rekker det?  :brygging:
 
Takker for svar!

Hadde vært morro å få ølet vurdert av andre, ja. Vi får se...

Så du anbefaler å stikke om etter 2-3 uker, la det stå noen uker (2-3?) og kjøle ned mot slutten for enda bedre klarning av ølet. Dette høres greit ut og burde la seg gjøre. Vi har dog ikke så stor kjølekapasitet enda, men får se om dette lar seg løse.

:skaal2:
Børge
 
Ja, stortsett er det det man kan gjøre. Ingen krise om du ikke finner et enda kaldere sted, men da er det litt større sjanse på kjøletåke i det endelige ølet (kun av estetisk verdi). Hvis du ikke er så bekymret om dette så kan du også bare stikke rett om til fat etter 3 uker i primærgjæringsdunken. Det har jeg stortsett gjort med overgjæret øl i det siste og det går jo helt fint også.
 
Jeg ville ha latt det stå til primærgjæring i tre uker, og så tappet rett på fat. Avhengig av om dere skal tilsette kullsyre eller ettergjære for å få bobler i ølet ville jeg, hvis det første er tilfelle, ha satt det til lagring på ca. 2 °C (om mulig), eller, hvis det andre er tilfelle, latt det stå på gjæringstemperaturen i en uke til, til kullsyren var utviklet. Deretter vile jeg ha lagret på 2 °C.
 
Tilbake
Topp