Bruke starter eller "lagre" vørter?

Trevland

Norbrygg-medlem
Hei!

Søkt og søkt, men akkurat denne problemstillingen finner jeg ikke noe svar på.

Jeg skal brygge en Belgisk Trippel imorgen (torsdag), og har en starter stående på magnetrøreren nå. Den har stått fra 13.00 onsdag.
Den er totalt på 3 liter og batchen den skal brukes i er 24 liter. Slik jeg har forstått det er det ikke noe særlig å ha en starter oppi batchen uten å dekantere den først når den er såpass stor. I tillegg mener jeg å ha lest at det vil være en ekstra infeksjonsfare å ikke ha oppi gjæren etter endt brygging, men vente med dette!? Det er jo alternativet hvis jeg skal få dekantert starteren.

"Problemet" er at jeg har så jækla lyst til å brygge, og det er for mye fremover som skjer til at jeg rekker å brygge i nærmeste fremtid etter imorgen!  :skitbra: Derfor må det gjøres imorgen

Alternativene er da:
1. Ikke dekantere starteren, og ha 3 liter oppi batchen
2. Dekantere starteren fra imorgen kveld (torsdag), og ha dette oppi gjæringskaret på fredag. Da må jo vørteren stå over natten uten gjær.

Så av to onder, hva burde man velge?  :) OG er 1.066 etter kok, og det skal tilsettes sukker etter 4 dager hvis det er av betydning!

Trevland
 
Viss du er nøye på renholdet er det sannsynligvis ingen problem å la vørteren stå en stund, iallefall ikke over natten.
Jeg ville iallefall valgt det (og har gjort det før) fremfor å bruke hele starteren.

Men selvsagt, hvor raskere du får i gjæren, desto mindre sjanse for at en evt. infeksjon får ta overhånd.
 
I stedet for å lage en starter av DME eller annet, har jeg fått tips om at man kan bruke Vørterøl. Noe jeg gjorde ved brygging av en pils nylig (har ikke smakt på den enda, da den ikke er ferdig gjæret).

Det jeg gjorde var å helle flytende gjær oppi Vørterølet og så sette dette på magnetrøreren. Noen som har gjort det samme og har erfaring med dette?
 
Har ikke prøvd dette for ølbrygging, men jeg har laget starter til vin på denne måten. Det gikk meget bra.
 
Roger H skrev:
I stedet for å lage en starter av DME eller annet, har jeg fått tips om at man kan bruke Vørterøl. Noe jeg gjorde ved brygging av en pils nylig (har ikke smakt på den enda, da den ikke er ferdig gjæret).

Det jeg gjorde var å helle flytende gjær oppi Vørterølet og så sette dette på magnetrøreren. Noen som har gjort det samme og har erfaring med dette?

Vil ikke en nyåpnet vørterøl være full av CO2? Hva med oksygenet som gjæren sårt trenger?
 
Jeg lagde en gang agar med vørterøl  til
pertriskåler og slanter, men fikk veldig
dårlig resultat. Det var tydelig at den vørterøllen
( Aass ) ihvertfall ikke var egnet .

Jeg dekanterer aldri starterene mine. Jeg stopper magnetrørern
når jeg har nådd 100 mill celler/ml. Dette skjer normalt på under ett døgn .
Da slipper jeg oksidering samt kuldestress og andre ulumskheter ved utkjøring
av starteren og nedkjøling for dekantering.
Men jeg vet ikke om jeg vil anbefale det hvis man ikke driver celletelling.
Hvor fort man når opp til ønsket celletall er avhengig av vitaliteten
til den gjæren man pitcher inn i starteren
 
Jeg har brukt vørterøl fra Hansa og Ringnes til petriskåler, noe som har fungert greit. Er det konsereringsmiddel i, skal vel det oppgis, men det kan jo være andre grunner til at det ikke har fungert. (Eller endringer i hva de har i vørterølet, for den saks skyld.)
 
magnumhansen skrev:
Jeg dekanterer aldri starterene mine. Jeg stopper magnetrørern
når jeg har nådd 100 mill celler/ml. Dette skjer normalt på under ett døgn .
Da slipper jeg oksidering samt kuldestress og andre ulumskheter ved utkjøring
av starteren og nedkjøling for dekantering.
Men jeg vet ikke om jeg vil anbefale det hvis man ikke driver celletelling.
Hvor fort man når opp til ønsket celletall er avhengig av vitaliteten
til den gjæren man pitcher inn i starteren

Kan man pitche en starter direkte om den ikke har gått for lenge på røreren og/eller ikke smaker surt? Dette er noe jeg har lurt på en stund men praksisen din tyder vel på at det skulle funke:)
 
Hvis du har en rimelig fersk gjær som du tilfører starteren
ville ikke jeg nølt. Da får også gjæringen en flying start.
 
Gjæren ble tilsatt etter at den hadde fått roet seg litt over natten. Det var absolutt ikke optimalt slik det ble gjort, hadde ikke satt seg ordentlig så dekanteringen ble så som så.  Er kun andre brygget så tar alt foreløpig som læring :skitbra:
Neste gang blir det satt av litt mer tid til å lage starter.

Sukker ble tilsatt idag. Så nå lurer jeg litt på hvordan dette skal hensyntas i beregningene?
Jeg målte en OG på 1.066 etter kok. Idag tilsatte jeg 1 kg sukker (sukkerlake i 3 dl vann). Total mengde i gjæringskaret er nå 24 liter.

Jeg har lagt ved et lite utklipp fra BeerSmith. Vil det være sånn å forstå at når man tilsetter 1 kg sukker og total mengde i gjæringskaret er 24 liter så vil dette "tilføre" en OG på 1.016?`
Slik at nå er total OG på en måte 1.082?

Trevland
 

Vedlegg

  • Tilsatt sukker.JPG
    Tilsatt sukker.JPG
    78,4 KB · Sett: 141
Tilbake
Topp