Brukte vs nye Cornelius fat

Hei, skal etter hvert over på 19l Cornelius fat. Ser at det er mange brukte fat, både på finn.no og hos leverandører. Pris på disse er fra 500 og oppover.
Så har vi nye fat, og brygging.no har kampanje på 790,- fatet. Liten prisforkjell på brukt/nye.

Dere med litt erfaring, hvordan er det med brukte fat, må man i gang med nye pakninger og nye ventiler slik at det egentlig ikke lønner seg? Hvordan er det med infeksjonsfare med brukt utstyr?
Om jeg kommer over noe brukt, hva skal jeg se etter for å sjekke om fatene er brukbare?
 
Kjøpte noen brukte fra finn.no. Greie fat med nye pakninger. Men lokket var av den gamle typen, der man ikke kan løfte opp sikkerhetsventilen. Så de måtte byttes.
Så totalt hadde det vært billigere å kjøpe nye på tilbud.
 
Brukte fungerer fint, men de er ganske dyre hvis nye koster 790,-  :jaha:

Sjekk så dem er trykksatt, hvis ikke er det gambling på høyt nivå  :eek:
 
790,- for nye fat er ein veldig god pris.
Eg har 14 fat, alle kjøpt brukt fra forskjellige stader. Det er litt småplukk med eit par av dei og det må påreknast å skifte pakningar, popets, overtrykksventil osv. Kansje ikkje med ein gang men etter kvart.
 
Har både brukte og nye fat. Den største ulempen jeg ser med brukte fat er at de sverter av noe for j4vLi6 ! (OK sikkert ikke alle brukte fat sverter av, men det er lett å teste ;) Umulig å flytte rundt uten å sette merker på gulv osv.
Nå går jeg kun for nye fat. Så kan jeg bekymringsløst vaske de i badekaret, dusjen, og sette de fra meg hvor jeg vil. En annen super ting er at jeg ikke trenger kle på de hvis de skal være med på hyttetur i bagasjerommet.
Har landa på at fatvask/håndtering skal kunne foregå uten å måtte vaske hele huset også.
 
Hvis du skal kjøpe brukt så anbefaler jeg lund teknikk sine renoverte fat, de jeg fikk når jeg bestilte svertet ikke og såg omtrent helt nye ut med nye lokk, pakninger m.m. Meget fornøyd men prisforskjellen er liten mot et nytt fat..
 
Jeg har fått fat fra Lund teknikk som sverter, så det er nok helt tilfeldig etter som hva de har inne. Fikk også ett par blå fat, det viste jeg ikke fantes en gang.
Er det noen som har tips til fat som sverter? Kansje det funker med Armorall eller noe lignende gummi/plast fornyer?
 
Fikk en gang tips om å hive de i oppvaskmaskinen. Har aldri prøvd det så kan ikke si noe om det funker, usikker om en får plass til de større fatene der.

Iforhold til fat fra lund så er det stor forskjell mellom renoverte og om en kun bestiller brukte. Men totalsum så er det å bestille nye sikrest iallefall hvis prisen ikke er høyere enn 790,- som var sagt her. Ca 290 for å sikre seg at en får gode fat ( får 2 nye istedenfor 3 brukte).

Easybrew
 
Tilbake
Topp