Brygg nr 2 fra partigyle

Skal bygge en imperial stout til uken og tenker da å prøve meg på partigyle for første gang. Kommer til å bruke omkring 13 kg malt til sammen for å ende opp med omkring 20 liter før kok.

Spørsmålet er hvordan jeg skal få mest mulig ut av del 2/skyllingen/second runnings. Jeg ønsker ikke å blande inn noe fra første del. Ser det da anbefales å enten bruke spraymalt eller maltekstrakt, eller legge til noe krystall alt el.likn. i mesken for del 2. Jeg har mest lyst til å forsøke sistnevnte. Eksempelvis tilsette noe krystallmalt og en god porsjon havregryn for å lage en oatmealish stout.

Spørsmålet mitt er hvilke mengder havregryn og krystallmalt bør jeg tilsette? Burde jeg fjerne en del av den opprinnelige mesken før jeg blander i noe nytt for skylling nr 2?
 
Kanskje ein litt tungvint måte, men du kan jo bruke dette regnearket:

http://braukaiser.com/documents/batch_sparge_simulator.xls

Då ser du kva du får ut både på første og andre avrenning.

Om du bruker en bryggesoftware kan du vel kopiere oppskrifta og skru ned maltmengdene til du treff med tala til andre avrenning. På brewfather kan du bere skrive inn ny OG, så justerer den alle mengdene likt ned, trur eg. Evt kan du skru ned effektiviteten til det stemmer, men då blir det litt feil når du legger til malt som ikkje har våre med i første omgong

Har ikkje prøvd sjølv, men det var ein tanke :)
 
Om du har beregna eller målt SG i den andre avrenninga, kan du vel helt enkelt bruke denne kalkulatoren for å finne ut hvilke mengder du må legge til for å få opp SG'en dit du vil: All Grain OG, FG, ABV Calculator - Brewer's Friend

Vær obs på at det ikke er sikkert du får så mye gjærbart sukker ut av tilsetninga. Har du meska på 67 grader i en times tid, er det neppe noe beta-amylase igjen. Alfa lager noe gjærbart sukker, så det er ikke uten effekt, men den vil bli redusert. Så kanskje er det greieste å lage en mini-mesk med samme sammensetning som den opprinnelige, og så tilsette resultatet fra den? Eller den enkle varianten: Bruk tørrmalt.

Jeg har ingen erfaring med dette, bare så det er sagt.
 
Sist redigert:
Jeg er ikke så opptatt av å øke SG i den andre avrenningen, mer av å unngå at brygg nr 2 blir tynt og vannete som det beskrives at det kan bli ved partigyle. Ser da at det foreslås å legge til noe krystallmalt eller annen malt som ikke trenger mesking for å øke fylden. Jeg finner bare ikke hvor store mengder man bør ha.
 
Tilbake
Topp