jeg ville vel skjære bort det som er brunt/råttent. Jeg satte sider i fjor på epler som ikke var veldig fine, og jeg skar vekk det verste, men ikke alt - og sideren bærer ikke preg av usmaker.Har fått et lass med epler som har fått mye besøk av mark. I utgangspunktet tenker jeg å kutte vekk skader, råte og de verste sporene etter gjestene. Men, så kom tvilen. Derfor, hva syns dere - Yay or Nay til epler med spor av gjester?
Trenden nå er vel at vi må begynne å venne oss til å utnytte nye ressurser. Mark i eplene - og i sopp - øker proteininnholdet, og bør sees på som et pluss.Det går nok bra,
.....men hver gang du smaker på den så kommer du til å lure på om det smaker cider eller mark. Til slutt så assosierer du cidersmaken med mark
Jeg har smakt fritert larve, gresshoppe ++ og det smaker bare fleskesvor. Blir jo er helt måltid i en og samme drikke..Det går nok bra,
.....men hver gang du smaker på den så kommer du til å lure på om det smaker cider eller mark. Til slutt så assosierer du cidersmaken med mark
Forventer det!!! viss ikke må det merkes med spor av mark...Går produsenter av juice/cider/eple-produkter igjennom hvert eple?
Du kan jo tjuvstarte på festenRåtne saker kan være rimeleg usunt:
Matportalen er lagt ned og innholdet flyttet
Vår forbrukerinformasjon om trygg mat finner du nå her på mattilsynet.no.www.matportalen.no
Kan du dele noe ang arbeidsflyten, lærte du noen triks til slutt for å gjøre jobben lettere? Bilder?!Fikk endelig avsluttet eplepressingen i helgen - 256kg epler, det meste fra naboer ca 125 liter juice hvorav ca halvparten går videre til cider. Vet ikke hvor mange mark som har måttet bøte med livet, men det jeg har testet så langt er lovende!
Jeg har en tønnepresse som kan ta 8 kg epler. En kvern som kan ta 4 kg, men som funker litt bedre med litt mindre batcher. Jeg liker å ha oversikten, så jeg veier opp epler og vet hvor mye jeg har.Kan du dele noe ang arbeidsflyten, lærte du noen triks til slutt for å gjøre jobben lettere? Bilder?!
Hvordan løste/gjorde du vask, kutt og pressing?