Brygge cider av epler med spor av mark

Har fått et lass med epler som har fått mye besøk av mark. I utgangspunktet tenker jeg å kutte vekk skader, råte og de verste sporene etter gjestene. Men, så kom tvilen. Derfor, hva syns dere - Yay or Nay til epler med spor av gjester?
 
Sist redigert:
Har fått et lass med epler som har fått mye besøk av mark. I utgangspunktet tenker jeg å kutte vekk skader, råte og de verste sporene etter gjestene. Men, så kom tvilen. Derfor, hva syns dere - Yay or Nay til epler med spor av gjester?
jeg ville vel skjære bort det som er brunt/råttent. Jeg satte sider i fjor på epler som ikke var veldig fine, og jeg skar vekk det verste, men ikke alt - og sideren bærer ikke preg av usmaker.
 
Det går nok bra,

.....men hver gang du smaker på den så kommer du til å lure på om det smaker cider eller mark. Til slutt så assosierer du cidersmaken med mark ;)
Jeg har smakt fritert larve, gresshoppe ++ og det smaker bare fleskesvor. Blir jo er helt måltid i en og samme drikke..
 
Jeg har laget juice og cider i mange år. Skjærer bort råte og fuglehakket, marken går i pressa. Null problem
 
Det jeg har lest sier at råte etc skal man ligge unna. Eplene må også være kjølt ned før du vasker dem for å unngå at de trekker inn vaskevannet. Det kan trekke inn allt nasty på overflaten også.
Når det kommer til mark kan du egentlig spørre deg selv: Går produsenter av juice/cider/eple-produkter igjennom hvert eple?
De har dog en kvalitetsstandard, og jo mer prosessering de skal gjøre forstår jeg at jo mindre kritisk er kvaliteten på eplene.
De mindre produsentene tror jeg har høyere krav en de store: Askim Frukt og Bærpresseri
 
Fikk endelig avsluttet eplepressingen i helgen - 256kg epler, det meste fra naboer ca 125 liter juice hvorav ca halvparten går videre til cider. Vet ikke hvor mange mark som har måttet bøte med livet, men det jeg har testet så langt er lovende!
Kan du dele noe ang arbeidsflyten, lærte du noen triks til slutt for å gjøre jobben lettere? Bilder?!
Hvordan løste/gjorde du vask, kutt og pressing?
 
Kan du dele noe ang arbeidsflyten, lærte du noen triks til slutt for å gjøre jobben lettere? Bilder?!
Hvordan løste/gjorde du vask, kutt og pressing?
Jeg har en tønnepresse som kan ta 8 kg epler. En kvern som kan ta 4 kg, men som funker litt bedre med litt mindre batcher. Jeg liker å ha oversikten, så jeg veier opp epler og vet hvor mye jeg har.

Så arbeidsflyten blir som dette: Vei opp 4 kg epler og dump dem i en balje med vann, rør litt. Dersom noen har ligget på bakken og ikke blir rene etter det tørker eller skjærer jeg av det som ikke ser bra ut. Flytter eplene over i en kurv hvor de kan renne av. Ser på alle eplene før jeg slenger dem i kverna og hiver eller skjærer vekk dersom det er råte eller den slags. Deler også store epler (> ca 100g) i to fordi det går bedre i kverna. Kverner opp epler og overfører til presse. Når den er fylt opp starter jeg pressing, bruker et 5-litersmål for å samle opp juice, så jeg har oversikt over utbyttet. Forventer ca 4 liter juice fra 8 kg epler. Når en runde er ferdig, er det to alternativer videre: Det hender jeg fryser ned det som skal bli juice på melkekartonger. Da overfører jeg med en gang fra 5-litersmålet. Dersom jeg skal pasteurisere juicen for å oppbevare den kjølt ned men ikke frossen, heller jeg det over i BIAB-kjelen og når den er passe full varmer jeg det opp til ca 70 og lar det stå der noen minutter.

Hele arbeidet gjør jeg ute på terrassen under et partytelt. Det blir alltid noe søl, så greit å kunne spyle ned etterpå..

Har sånn ca denne kvernen og pressen:

(Da jeg fikk pressen min fulgte det med to klosser til å legge mellom for å dytte ned presselokket, Det var alt for lite så jeg kappet til noen fler fra noe lekter jeg hadde liggende. Jeg kan nå presse lokket ca halvveis ned i tønna)
 
Forresten, da jeg begynte å presse brukte jeg en kjøkkenmaskin mer råkostrasper til å kverne epler. Det fungerte, men mere bråk, mere arbeid og litt dårligere utbytte (tror jeg). Var overrasket over hvor mange hundre kg epler jeg kunne trykke gjennom en vanlig kjøkkenmaskin uten at den tok kvelden.
 
Hvis noen bor i nærheten av Drøbak og er interessert i å låne eplepresseriet en dag eller være med på en pressing neste høst, er det bare å ta kontakt.

(når jeg sier 'låne' tenker jeg primært på å ta med epler og emballasje for juice til Drøbak og presse hos meg)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp