Brygge eller vente?

TorRH

Har et Muntons continental Pilsner ølsett fra Europris. Hadde to slike sett og ett har stått og gjæret i en ukes tid. Tilsatte 900g Moss maltekstrakt. Muligens av god gammel type for det var gammel logo på glassene og de gikk ut på dato i mars i år. Moss maltekstrakten ble kokt i 30 min, mens den fra settet gikk rett i gjæringskaret.

Nå har jeg ikke lyst å brygge enda ett sett av samme typen. Har 100g Cascade 6,1% og en pakke Nottingham ale tørrgjær som jeg heller vil bruke i det settet. Får ikke tak iannen maltekstrakt enn Moss maltekstrakt før til uken (må bestilles på nett). Settet inneholder to bokser a 1,5kg ferdighumlet maltekstrakt (totalt 3kg).

Det jeg da lurer på er hvis jeg koker den ferdighumla maltekstrakten som følger med dette settet, vil humlearomaen bli mye svakere og aromaen fra humlen jeg tilsetter vil overdøve den som er i ekstrakten? Mao, jeg vil bruke maltekstrakten fra settet som om den var uhumlet å tilsette egen humle og gjær... Eller vil dette være en dum idé?

Tenkte å følge oppskriften på American Dynamite Ale fra "Moderne hjemmebrygging".

Der brukes det Cascade 5,8% (min er 6,1%, det har vel ikke mye å si?).

60g ved kokestart (60 min)
30g 15 min før kokeslutt
10g 2 min før kokeslutt

Originaloppskriften er med Nottingham tørrgjær, 4kg moss maltekstrakt og 23-24L vann. Jeg tenker å bruke maks 21L og tilsette et glass moss maltekstrakt i tillegg til maltekstrakten (3kg) fra ølsettet. Tror ikke ett glass (450g) gjør ølet noe merkbart søtt (ikke i min gane i allefall). Har fått med meg at moss maltekstrakt ikke er god sort til bruk i vørter lenger pga dårlig utgjæring (?) slik at det kan gi søtt øl.

Hadde bare veeeeldig lyst til å brygge dette i helgen!! Go?

Kast moss maltekstrakten.....
Eller eventuelt kjøp et kit til og bruk to av dem, beregn OG etter tilsvarende, og legg till resten med vanlig sukker.
Moss maltekstrakt fungerer det, men gjærer dårlig ut og etter egen gane er restsødmen ikke å anbefale.
Moss er heller ikke god å klarne i etterkant, uvist årsak.

Tilbake
Topp