Brygge halvt sett

Hvis du har utstyr til å meske alt, men litt liten kjele, så kan du jo koke noe i en separat kjele (og porsjonere humlen deretter), eventuelt koke i to omganger. Det høres likevel litt slitsomt ut å holde på sånn hver gang. Husk at du kan bestille din egen oppskrift hos bryggselv, så du kan skalere ned de ferdige settene deres om du vil. Settene er stort sett basert på oppskriftene til Gahr her på forumet, så de er nok lett tilgjengelige om de ikke alt er oppgitt på siden til bryggselv.

Det jeg ville gjort om settet alt var i hus, er å meske hele sulamitten (om det er plass) og så koke opp så mye som det er plass til i kjelen. Etter kokingen vil OG antakelig være ganske høy, og da ville jeg tilsatt kokt og nedkjølt vann til OG stemmer med oppskriften. Jeg hadde ræva utbytte på mitt første allgrain uansett, så kanskje er det like greit at du har litt i overkant mye malt :)

Men hva med humlen? Kan den deles og brukes igjen senere. Eller blir den fort ødelagt når den ikke er vakuum pakket lengre

Tilbake
Topp