Brygge imperial stout... Div. Spørsmål.

Hallstein

Norbrygg-medlem
Som tittelen sier...

Vurderer å lage meg en egen imperial stout oppskrift, men jeg har ikke tilgang til ren O₂. Jeg lager derimot startere, så jeg kan pitche mer enn nok gjær.
Hvor sterk/hvor stor OG kan jeg kjøre på med, uten å ha tilgang til ren oksygen?

Det vil helst gå godt uten ren O2 også, men for å være på den sikre siden er O2 en fin ting. Kjøl vørteren ned så godt du klarer, så vil du kunne riste inn mest mulig oksygen med luft. Oksygenbehovet varierer fra gjær til gjær også, så du kan for eksempel velge en gjær som tåler litt juling. WLP001/Wyeast 1056/US-05 er fin sånn.

Et annet spørsmål
Ville det være en fordel å riste kraftig på dunken de første timene etter gjæren er tilsatt, foruten om bare den ene første gangen, eller vil det bare øke faren for oksidasjon?
Har ofte lurt på om det ikke hadde vært dumt å gi dunken en ekstra shake etter den første timen
Tenker ikke bare på Imperial Stouts, men også generelt

Det er ikke uvanlig å gi en ekstra dose med oksygen i sterke øl noen timer etter pitching. Personlig gjør jeg det ikke da jeg aldri har hatt behov for det, men så lenge du gjør det tidlig, dvs. før du har noen synlige tegn til aktivitet går det nok greit. Hvorvidt det vil bety så mye er en annen sak.

Ah, ok! Skjønner at mengden gjær er ganske viktig når man lager såpass heftige øl... Vanligvis vil beluftingen min være svært god, da jeg ofte kjører vørteren gjennom en sterilisert sil når den blir tømt i bøtta (ofte for å fjerne humlerester) og i tillegg rister bøtta ganske heftig.
WLP001 / Wyeast 1056 blir ikke for tørr med en slik øl?

Driver å tenker på noe i 1.100-1.130 regionen med tilsetninger av melassesukker, eiketerninger, whisky, cognac, rom, eller noe annet snaskens! Er enda veldig på tegnebrettet, tho!
Skal lese artikkelen om stoutbrygging i medlemsseksjonen ikveld, så blir det sikkert litt fler ideer som kommer opp! :)

WLP001 er helt prima. Imperial stout er kraftige sake, så det blir alltids nok restsødme igjen. Med risting/sil osv. vil du uansett ikke få inn mer enn ca. 8 ppm O2 i ølet, og det blir en del mindre når vørteren er kraftig som i en imperial stout. Da blir det ekstra viktig å bruke en gjær som takler harde tak. Mange snadderøl som blir bryggert med California-gjær!

Har en I.S på 12,6% gjæret med us 05 gjæret ned til 1026 med bare risting. Så det går

Har begynt å tenke på en oppskrift her, og lurer på hva dere mener...
Bruker gahr's enkle metode for å skrive opp oppskrifter her, gitt.

21 Liter
OG: 1105.
FG: 1023
ABV: 11%
IBU: 75,5

8 kg Pale malt (Muntons Maris Otter)
1 kg Havregryn
450 g krystallmalt (120L/250EBC)
450 g krystallmalt (60L/120-140EBC)
300 g chocolate malt
300 g Pale chocolate malt
300 g Special B
100 g Peated Malt (ønsker kun et hint av røyk)
500 g lys spraymalt
250 g muskovadosukker

9 g CaCO3 i mesk
4 g NaHCO3 i mesk

60 g Columbus (15,5%) v/60min
30 g Cascade ved 10min, 5min og turnoff.

1 Whirlfloc tablett
gjærnæring (White Labs)
390 milliarder gjærceller (2 Rør WLP001 (ganske ferske) i ca. 1,5L starter.)
Gjæres i 2 uker ved 18-20 grader, før det tilsettes 30g eikekuber som har lugget i Whisky i to døgn. Disse får ligge i 1-2 uker (?! aner ikke hvor lenge disse bør ligge)

-----------------------------------------------------

Hvordan er mengdene spesialmalt her? Om man teller havregryn som basemalt har man jo ca. 77,3% basemalt mot 22,7% spesialmalt.
Er 100g peated malt for lite om man vil ha kun ett hint av røyk?
Bør jeg drite i røykamalt om jeg bruker eik og whisky/cognac mtp. at det kan bli for mye smak som kræsjer litt?
Hvilken mesketemp bør jeg gå for?

Et fin-fint oppsett på den oppskriften, gitt!

Jeg hadde kanskje gått ned litt på mengden mørkt krystallmalt, særlig siden du både bruker Special B og dark crystal. Ellers ser det fint ut. Og jeg ville definitivt brukt WLP001 her og meske for god utgjæring. Bruker du eiketerninger bør de ligge i litt lenger for å sette særlig smak. Minst en måned, gjerne to-tre. Jeg er ingen stor fan av peated malt, men synes et hint av bøkerøkt malt kan funke bra, men whatever rocks your boat! Liker du peat så er nok ikke 100 g for mye, for å si det sånn.

Tar opp igjen denne tråden om noen føler for å svare :)
Skal lage en Imperial Stout med OG på 1.110 - 1.120.
25 liter batch

11 kg Pale malt (Muntons Maris Otter)
0.75kg Flaket havre
0.75kg chocolate malt
0.3 kg Carafa 3
0.3 kg Roasted Barley
0.5 kg dememerasukker

90 g Magnum/warrior (14,4%) v/90min
40g East Kent golding v/60min og 15 min
Whirlfloc
Servomyces til gjærstarter og til gjæring
Skal dele batch i 2, der den ene skal ha whisky eiketerninger etter stormgjæring og den andre kakaonibs og vanilje

Så kommer spørsmålene mine angående tilsettinger.
1. Ser oppskriften i sin helhet bra ut?
2. Har en tanke om å legge Eiketerninger i Singel Malt Whisky i 5-6 dager før gjæring, holder dette?
3. Utenom maltet og humle ønsker jeg å tilsette vanilje og kakaonibs. Ønsker en skikkelig dessertstout og tenker at dette bør tilsettes 5-10 min før kokeslutt og evt i gjæringskar etter stormgjæring for ekstra smak. Noen anbefalinger om mengder og hvordan dette bør tilsettes etter stormgjæring?

mvh
Kjetil

Tilbake
Topp