Brygge med sjøvann (ferskvann)

Alkalitet i norsk vann skyldes blant annet innholdet av bikarbonat, ofte i form av kalsiumbikarbonat. (Kalsiumhydrogenkarbonat) Bikarbonat er et resultat av at CO2 løses i vann. Bikarbonat er ustabilt og løses opp ved høy temperatur. Når du koker vannet, avgis CO2 og eventuelt kalsium felles ut i form av kalsiumkarbonat. Altså får du lavere alkalitet ved å koke vannet.

Du må se på RA.
 
Du må se på RA.
Restalkalitet går også ned ved koking, men ikke så mye på lengre sikt siden vannet tar opp CO2 igjen. Altså bør man koke vannet, kjøle det ned til innmesktemperatur, og meske inn med det.

Edit: I bru'n'water kan man velge kokt vann som alternativ. Effekten avhenger selvfølgelig av sammensetningen av vannet ellers.
 
Sist redigert:
Vi har hytte ved Femunden og i den anledning kunne jeg tenkt meg å brygge en øl med vann fra sjøen, det blir årlig tatt prøver fra sjøen og det ansees (er godkjent?) som drikkevann. Hyttefolk rundt oss inkludert oss selv bruker det som drikkevann så jeg er ikke bekymret for den biten. Men det er ganske hardt vann tror jeg for de gangene jeg drister meg til et bad for renslighetens skyld (det er kaldt!) så skummer såpa dårlig. Jeg har ikke lyst til å justere vannet men bruke det som det er. Kan jeg lage en pils med hardt vann eller bør jeg satse på noe annet? Det er mest for en kuriositet, men det må fenge allmuen da flere av de som skal drikke ølet har angst for øl som avviker fra det de har kjøpt i butikken i all sin levetid.

Det er et kalkførende lag ved Valdalen. Det kan kanskje komme nok kalk derfra til at såpa skummer dårlig?

Jeg ville brygget med det som det er - hvorfor skulle du egentlig ellers gjøre det:)? Det jeg ville vært mest engstelig for, er kanskje jerninnhold. Det skal det visst ikke veldig mye til av før du får usmak.
 
Alkalitet i norsk vann skyldes blant annet innholdet av bikarbonat, ofte i form av kalsiumbikarbonat. (Kalsiumhydrogenkarbonat) Bikarbonat er et resultat av at CO2 løses i vann. Bikarbonat er ustabilt og løses opp ved høy temperatur. Når du koker vannet, avgis CO2 og eventuelt kalsium felles ut i form av kalsiumkarbonat. Altså får du lavere alkalitet ved å koke vannet.

Det skyldes vel så å si bare kalsiumkarbonat, altså kalk?
 
Det er et kalkførende lag ved Valdalen. Det kan kanskje komme nok kalk derfra til at såpa skummer dårlig?

Jeg ville brygget med det som det er - hvorfor skulle du egentlig ellers gjøre det:)? Det jeg ville vært mest engstelig for, er kanskje jerninnhold. Det skal det visst ikke veldig mye til av før du får usmak.

Hvordan vet du at det er et kalkførende lag ved valdalen? Mtp jern, burde jeg valgt et mer "kamuflerende" øl en pils kanskje? Men som nevnt så bør det egentlig være lyst og lett.
 
Det skyldes vel så å si bare kalsiumkarbonat, altså kalk?
Kalsiumkarbonat er lite løselig i vann. Men det reagerer med CO2 i vann og danner bikarbonat. Dette er nok den største bidragsyteren til alkaliteten, men karbonater og hydroksider spiller også en rolle.
 
Kalsiumkarbonat (kalk) løses vel i vann, sjøl om det er tungt løselig. Det tar bare veldig lang tid. De noen og tjue ppm kalsium jeg har i vannet mitt, stammer jo fra kalk i berggrunnen her.

I Norge kan du vel slutte deg til alkaliniteten ut fra hardhet, siden hardhet (= kalsiuminnholdet) i Norge så å si utelukkende stammer fra kalsiumkarbonat, og ikke fra kalsiumklorid eller kalsiumsulfat.
 
Er vi såpass ute å kjører altså, ved å bruke hardt vann til øl?

Problemet er ikke hardheta - altså kalsiuminnholdet - men, som @Miguel sier, alkaliteten, som igjen skyldes karbonat. Men når norsk vann er hardt, har det også høy alkalitet, siden kalsiumet bare kan stamme fra kalsiumkarbonat.

Alkalitet er evne til å holde pH'en oppe når det tilsettes syre. Malt vil senke pH i vannet, men lys malt klarer ikke å senke den nok til at du kommer ned til ideell pH for lyse øl. Med høy alkalitet blir problemet større.
 
Hvis du googler stedsnavn sammen med "geologi" kommer det ofte opp noe slikt:
Geologi og landformer

Det var det jeg gjorde, og så kikka jeg på kartet. Jeg går jo ikke rundt og veit sånt:).

Jeg regna egentlig med at du hadde søkt deg fram til det, men man vet jo aldri hva slags interesser folk har :)

Jeg tror jeg prøver å lage en steam beer ut av det. Det er vel i grunn de humletunge ølene folk rundt meg kan styre sin begeistring for. Jeg lagde en før jul som jeg gjæret med w34/70 på 16grader. Den har litt mer kropp og farge som kanskje kan veie opp litt for vannet.
 
Jeg regna egentlig med at du hadde søkt deg fram til det, men man vet jo aldri hva slags interesser folk har :)

Jeg tror jeg prøver å lage en steam beer ut av det. Det er vel i grunn de humletunge ølene folk rundt meg kan styre sin begeistring for. Jeg lagde en før jul som jeg gjæret med w34/70 på 16grader. Den har litt mer kropp og farge som kanskje kan veie opp litt for vannet.

Det høres ut som en god ide:).
 
Jeg ser ingen grunn til å brygge med (inn-) sjøvann dersom du skal trixe det til slik at det smaker noe annet. Det ble sagt lenger opp i tråden at du bør legge deg på tradisjonsbrygging, så tar du Holmentoppen sin oppskrift en annen gang.
Brygg noe enkelt, men jeg ville ha droppet undergjæret.
En enkel PaleAle med moderat bitterhet og middels til høy ABV for å dekke over ting.
Du kan også lage noen liter med DME bare for å teste før du brygger all-grain.
Dette er et øl det er viktig å ha det artig og sosialt under bryggedagen, da det trolig vil kreve flere justeringer før det blir skikkelig godt :)
 
Jeg ser ingen grunn til å brygge med (inn-) sjøvann dersom du skal trixe det til slik at det smaker noe annet. Det ble sagt lenger opp i tråden at du bør legge deg på tradisjonsbrygging, så tar du Holmentoppen sin oppskrift en annen gang.
Brygg noe enkelt, men jeg ville ha droppet undergjæret.
En enkel PaleAle med moderat bitterhet og middels til høy ABV for å dekke over ting.
Du kan også lage noen liter med DME bare for å teste før du brygger all-grain.
Dette er et øl det er viktig å ha det artig og sosialt under bryggedagen, da det trolig vil kreve flere justeringer før det blir skikkelig godt :)

Jeg hadde i grunn tenkt å lage en slags steamer. Jeg laget en i fjor og den ble litt bayer-ish. Den hadde en ibu på 33 og 5.5%. Jeg kan jo alltids bytte ut lager-gjæren med us-05/nottingham hvis det er å anbefale:)

Hvorfor ikke undergjæret forresten?
 
Okei, noen gedigne innvendinger på dette?
Vannet har som nevnt blitt drukket og jeg oppfatter ingen usmak på det som drikkevann, men hva det faktisk inneholder er en ukjent faktor. (beklager på forhånd at bildet ligger sidelengs)IMG_20190605_3267.jpg

Edit; Burde jeg slenge oppi noe cara pils for skumfasthet? Vannet virker å være hardt.
 
Tilbake
Topp