Brygge med sjøvann (ferskvann)

Flasket en kasse og hadde resten på fat. Tok en smakstest på fatet ( 24t på 3bar) føles litt halvferdig i smaken og selvfølgelig ganske uklar, men ingen tydelige usmaker. OG:1.056 (spot on) og FG 1.014 (skulle hatt. 013). Tror dette kan bli en grei øl, om ikke annet en kuriositet for besøkende på hytta.IMG_20190702_30136.jpg
 
Flasket en kasse og hadde resten på fat. Tok en smakstest på fatet ( 24t på 3bar) føles litt halvferdig i smaken og selvfølgelig ganske uklar, men ingen tydelige usmaker. OG:1.056 (spot on) og FG 1.014 (skulle hatt. 013). Tror dette kan bli en grei øl, om ikke annet en kuriositet for besøkende på hytta.Vis vedlegget 40986

Du kan i alle fall lett slå fast at mesteparten av innholdet i ølet ditt er stuttreist.
 
Du kan i alle fall lett slå fast at mesteparten av innholdet i ølet ditt er stuttreist.

Ølet, ja. Men ingrediensene, bortsett fra vannet, er vel ekstra langreiste, fraktet langt inn i ødemarka som de er.

På den annen side ville jo det å brygge ølet hjemme for så å ta det med seg på hytta, innebære at væskeinnholdet - som jo utgjør det meste av ølet - måtte reise i stedet, og det ville gi et styggere karbonfotavtrykk.

Konklusjon: Dette er et øl som kan drikkes uten alt for mye ølskam - uten at man av den grunn skal tylle i seg hemningsløse mengder, selvsagt:).
 
Ølet, ja. Men ingrediensene, bortsett fra vannet, er vel ekstra langreiste, fraktet langt inn i ødemarka som de er.

På den annen side ville jo det å brygge ølet hjemme for så å ta det med seg på hytta, innebære at væskeinnholdet - som jo utgjør det meste av ølet - måtte reise i stedet, og det ville gi et styggere karbonfotavtrykk.

Konklusjon: Dette er et øl som kan drikkes uten alt for mye ølskam - uten at man av den grunn skal tylle i seg hemningsløse mengder, selvsagt:).

Jeg synes generelt det er litt vel mye fokus på skam for tida. En lyt kose seg litt óg. :)
 
Ølet føles litt syrlig, oppskrift er utprøvd dog med w34/70 og denne gang med us-05. Gjærbyttet skulle ikke utgjort denne forskjellen føler jeg og jeg mistenker vannet. Hva vil det si, til dere som har peiling på vann?
 
Ølet føles litt syrlig, oppskrift er utprøvd dog med w34/70 og denne gang med us-05. Gjærbyttet skulle ikke utgjort denne forskjellen føler jeg og jeg mistenker vannet. Hva vil det si, til dere som har peiling på vann?

Du må recappe, hva slags maltgrist?

Hvis det føles syrlig ut så er jo pH lav. Evt overkarbonert.
 
Okei, noen gedigne innvendinger på dette?
Vannet har som nevnt blitt drukket og jeg oppfatter ingen usmak på det som drikkevann, men hva det faktisk inneholder er en ukjent faktor. (beklager på forhånd at bildet ligger sidelengs)Vis vedlegget 40761

Edit; Burde jeg slenge oppi noe cara pils for skumfasthet? Vannet virker å være hardt.

Her er gristen, carapils ble glemt i farten..
Som nevnt tidligere så virker vannet hardt, det skummer lite..
 
Us-05 på 18 grader. Jeg syntes den virker syrligere enn forrige batch med samme grist og vann fra springen. Kan vann få det til å føles syrligere eller er bare manns minne så dårlig at den forrige også var sånn?
 
Us-05 på 18 grader. Jeg syntes den virker syrligere enn forrige batch med samme grist og vann fra springen. Kan vann få det til å føles syrligere eller er bare manns minne så dårlig at den forrige også var sånn?

Prøv en gang til. Men hvis det faktisk er merkbark syrligere så prøv med litt bakepulver.
 
Prøv en gang til. Men hvis det faktisk er merkbark syrligere så prøv med litt bakepulver.
Men igjen; her er det snakk om vann fra femunden, jeg har ikke noe data på det annet enn at det er drikkbart men såpa skummer dårlig. Kan ikke vannet alene påvirke i en "syrlig" retning?

Edit: det er mulig jeg er forferdelig dårlig på å beskrive smak, så det jeg forbinder med syrlig har et mer faglig korrekt uttrykk..
 
Sist redigert:
Men igjen; her er det snakk om vann fra femunden, jeg har ikke noe data på det annet enn at det er drikkbart men såpa skummer dårlig. Kan ikke vannet alene påvirke i en "syrlig" retning?

Edit: det er mulig jeg er forferdelig dårlig på å beskrive smak, så det jeg forbinder med syrlig har et mer faglig korrekt uttrykk..

Når såpa skummer dårlig, er vannet relativt hardt, og det må nesten skyldes at det er en del kalk i vannet. Det var vel en kalkholdig bergart som kunne tilføre kalk til ei elv som renner ut i Femunden? Kalk er kalsiumkarbonat, og hverken kalken eller karbonatet, kan gi noen syrlighet til ølet. Men du vil trenge å jobbe med å få tilstrekkelig lav pH under meskinga, siden karbonatet trekker pH'en mer opp enn kalken trekker den ned (det er mer karbonat enn kalsium i et kalsiumkarbonatmolekyl), og om du ikke har justert den ned nok, kan du ha fått tanninuttrekk, som vil gjøre ølet ditt astringent. Kan det være det du kjenner? (Astringens er ikke en smak, men en følelse i munnen. Om du har prøvd å tygge på en brukt tepose, har du den. "Snerpende tørrhet" vil jeg kalle det.)

Syrlighet kan jo ellers komme fra en infeksjon, selvfølgelig.
 
Når såpa skummer dårlig, er vannet relativt hardt, og det må nesten skyldes at det er en del kalk i vannet. Det var vel en kalkholdig bergart som kunne tilføre kalk til ei elv som renner ut i Femunden? Kalk er kalsiumkarbonat, og hverken kalken eller karbonatet, kan gi noen syrlighet til ølet. Men du vil trenge å jobbe med å få tilstrekkelig lav pH under meskinga, siden karbonatet trekker pH'en mer opp enn kalken trekker den ned (det er mer karbonat enn kalsium i et kalsiumkarbonatmolekyl), og om du ikke har justert den ned nok, kan du ha fått tanninuttrekk, som vil gjøre ølet ditt astringent. Kan det være det du kjenner? (Astringens er ikke en smak, men en følelse i munnen. Om du har prøvd å tygge på en brukt tepose, har du den. "Snerpende tørrhet" vil jeg kalle det.)

Syrlighet kan jo ellers komme fra en infeksjon, selvfølgelig.
Det kan kanskje være litt astrigens ja, har alltid sammenlignet det med å tygge på en druestein og det stemmer forsåvidt med det jeg smaker. Jeg skal prøve flaskeversjonen og sjekke om jeg opplever samme der.
 
... Kalk er kalsiumkarbonat, og hverken kalken eller karbonatet, kan gi noen syrlighet til ølet. ...

Fælt så vanskelig det er å holde orden på dette med kalk og kalsium, da:(. Det skal selvfølgelig være " ... hverken kalsiumet eller karbonatet ... " .

(Det er forøvrig kalsium'et som får såpa til å skumme dårlig, og altså gjør vannet "hardt" - hvilket i seg sjøl er en egenskap som er totalt uinteressant for oss som bryggere. (Sjøl om det er greit å kjenne til kalsiuminnholdet, siden det bør være en viss mengde kalsium i bryggevannet vårt.)

Det interessante for oss som bryggere er den egenskapen som karbonatet gir vannet, nemlig evne til å nøytralisere stoffer som kan senke pH'en (=alkalinitet/alkalitet). Kalsiumet, som enker pH'en, "tar ut" en del av effekten av karbonatet, så det er effekten av det resterende karbonatet - restalkaliniteten (RA) - vi egentlig trenger å bry oss om.)

.
 
Tilbake
Topp