Frode Krogstad
Fylkesstyre
Hei godtfolk.
Har lest litt rundt på forumet her nå, og jeg må si jeg er imponert over kunnskapen som folket her inne rommer. Mye spennende lesning, og mye å lære. Jeg har akkurat blitt ferdig med min første øl, jeg startet på enklest mulig måte med et "byggesett" fra Cooper. Men godt ble det, og gøy var det. Så nå er jeg klar for neste skritt.
Men; jeg har kjøpt en slik 25 liters dunk, et volum som virker som om det er en eller annen form for standard. Men for meg er det alt for mye! Jeg bruker jo år og dag på å få i meg dette. Og jeg har så mye forskjellig jeg har lyst til å forsøke. (Jada - bare å invitere en masse venner, vet det..)
Så jeg har en tanke om å i stedet for å bruke en 25 liters dunk heller bruke 10 liters kanner. Da kan jeg ha en 2-3 forskjellige gående mer eller mindre samtidig, med forskjellig brygg og smaker. Er det noen som har forsøkt seg på dette? Påvirker mindre fat gjæringen på noen måte? De er jo ganske små, så de burde jo ha plass i en 10 liters kanne også..
Oppskriften da? Er det bare å halvere alt, eller er det andre forhold man bør regne inn?
Kanner vil du få problemer med å rengjøre. Bruk heller mindre bøtter hvis du ønsker å dele opp