Brygge mindre kvanta

Hei godtfolk.

Har lest litt rundt på forumet her nå, og jeg må si jeg er imponert over kunnskapen som folket her inne rommer. Mye spennende lesning, og mye å lære. Jeg har akkurat blitt ferdig med min første øl, jeg startet på enklest mulig måte med et "byggesett" fra Cooper. Men godt ble det, og gøy var det. Så nå er jeg klar for neste skritt.

Men; jeg har kjøpt en slik 25 liters dunk, et volum som virker som om det er en eller annen form for standard. Men for meg er det alt for mye! Jeg bruker jo år og dag på å få i meg dette. Og jeg har så mye forskjellig jeg har lyst til å forsøke. (Jada - bare å invitere en masse venner, vet det..)

Så jeg har en tanke om å i stedet for å bruke en 25 liters dunk heller bruke 10 liters kanner. Da kan jeg ha en 2-3 forskjellige gående mer eller mindre samtidig, med forskjellig brygg og smaker. Er det noen som har forsøkt seg på dette? Påvirker mindre fat gjæringen på noen måte? De er jo ganske små, så de burde jo ha plass i en 10 liters kanne også..

Oppskriften da? Er det bare å halvere alt, eller er det andre forhold man bør regne inn?

Kanner vil du få problemer med å rengjøre. Bruk heller mindre bøtter hvis du ønsker å dele opp

Kanner vil du få problemer med å rengjøre. Bruk heller mindre bøtter hvis du ønsker å dele opp
Jeg bruker 10 liters vanndunker fra Biltema til små/testbatcher.

Dersom du synes det er greit å håndtere kaustisk soda kjøpt på samme sted, er ikke rengjøring noe problem. Ha en liter eller to varmvann i dunken og tilsett litt kaustisk soda, kork igjen og riste. Lar det stå litt og rister igjen. Dunken blir helt ren, alt organisk smuss løses opp.

Håndtering av kaustisk soda skal etter boka foregå med plasthansker og vernebriller, selges også på BT.

Jeg bruker 10 liters vanndunker fra Biltema til små/testbatcher.

Dersom du synes det er greit å håndtere kaustisk soda kjøpt på samme sted, er ikke rengjøring noe problem. Ha en liter eller to varmvann i dunken og tilsett litt kaustisk soda, kork igjen og riste. Lar det stå litt og rister igjen. Dunken blir helt ren, alt organisk smuss løses opp.

Håndtering av kaustisk soda skal etter boka foregå med plasthansker og vernebriller, selges også på BT.

Mulig det, men jeg er litt nazi på at jeg skal svampe overflater :)

Mulig det, men jeg er litt nazi på at jeg skal svampe overflater :)
Har over 50 batcher i gjæringskar (type better bottle) hvor jeg ikke har gjort annet enn å riste rundt kaustisk soda, altså ingen mekanisk vask. Har ennå tilgode å oppleve problemer/infeksjon. Ingenting rengjør som kaustisk hvis det er organisk materiale som skal fjernes.

Men forstår greit at andre velger noe mindre potent for rengjøring, siden kaustisk soda potensielt kan ødelegge synet ditt hvis du er uforsiktig.

Har over 50 batcher i gjæringskar (type better bottle) hvor jeg ikke har gjort annet enn å riste rundt kaustisk soda, altså ingen mekanisk vask. Har ennå tilgode å oppleve problemer/infeksjon. Ingenting rengjør som kaustisk hvis det er organisk materiele som skal fjernes.

Jeg velger mekanisk med en svamp så slipper jeg å tenke på åndevern og barn kommer i kontakt med det :) Ingen infeksjoner jeg heller. Funker begge to da :)

Jeg vasker med en gang etter tapping med litt zalo, varmt vann og en klut
ikke no problem det

Enig, funker det
men er mange som vil fraråde oppvaskbørste da det kan lage riper
Ser det. Visuelt har jeg ikke sett noe som skulle tilsi det. Vi har alle våre risikovurderinger. Jeg bruker f.eks ikke kran i gjæringsbøtta og synes hevert fungerer fint.

Vi er mange som er enige at Zalo + svamp er gull. Men jeg tror ingen av oss klarer å smurfe oss inn i 10L kanne som trådstarter spurte om for å vaske med svamp for å være OT :)

Mulig jeg bumper en gammel tråd nå, men ang å brygge/gjære 10L, vil det korte ned gjæringstiden da til sammenligning på en 25L?
Long story short har jeg lagd en BIAB oppskrift med 50% av originalverdier og en hel gjærpakke, da burde den i prasis ikke trenge sine fulle 10-14 gjæringsdager da?
(Blonde ale småtøs, 18*C)

Mulig jeg bumper en gammel tråd nå, men ang å brygge/gjære 10L, vil det korte ned gjæringstiden da til sammenligning på en 25L?
Long story short har jeg lagd en BIAB oppskrift med 50% av originalverdier og en hel gjærpakke, da burde den i prasis ikke trenge sine fulle 10-14 gjæringsdager da?
(Blonde ale småtøs, 18*C)

Det kan hende at akkurat den der blir ferdig tidligere, men det er i såfall for at du har overpitchet.

Har du riktig pitchrate så blir det akkurat like mye sukker pr gjærcelle i en liten batch som i en stor batch.

Jeg har gått ned fra 25 -> 22 -> 14L, Det tar like lang tid.

Det som virker enormt positivt og forlokkende med å gå for små batcher, er jo det at en får brygget så mye oftere!

Det som virker enormt positivt og forlokkende med å gå for små batcher, er jo det at en får brygget så mye oftere!

Jeg synes det er helt sjef. Brygger 14 L for å få ned 12 på fat og så mottrykksfylle. Har enda ikke klart å skru inn bryggeriet helt enda så det har ikke blitt mottrykksfyllt en dritt, haha, etter 6-7-8 batcher.

Men det som kan dukke opp som et aber er gjæringskapasitet. Jeg har sett meg nødt til å få inn et gjæringskjølelskap til, så jeg ender opp med fire. Ølet blir jo drukket opp relativt fort, så det gjelder å holde tritt.

Tilbake
Topp