Brygge på kjøkkenet

Nei ikke realistisk i det hele tatt, jeg bare lurer på fysikken bak det hele. Noen har sagt at når det først er oppe til kok, så trengs det en fast mengde energi for å fordampe, og da blir fordampningen lik. Men da lurer je fryktelig på hvor det blir av resten av energien jeg tilfører vørteren.
 
Er isåfall bare rundt kanten og det er bare å tørke vekk. Jeg hadde ikke ett problem med min iallefall.

Det jeg tenker på, er at om det kommer fukt - og særlig vørter - ned mellom isolasjonen og kjelen, så har du fått et perfekt ynglested for uønskede mikroorganismer som jeg ikke har så lyst til å ha i nærheten når jeg brygger. (Eller i det hele tatt.)
 
isolasjonen er jo limt fast, så vil jo ikke komme noe mellom kjele og isolasjon. så teiper man rundt toppen, da er alle problemer løst. er flere her inne som har samme løsning og det funker veldig bra :)
 
Slå den rundt og fest med noen runder Gaffa-tape (= 'The Force').
Ved mistanke om rusk i maskineriet; ta bort tapen og vask i veg :)
 
Har en følelse av at jeg bør overlate svaret her til en fysiker:p, men likevel: Hvis du gir 5 liter den varmen som trengs for å koke 70 liter, vil det bli temmelig viltre forhold i kjelen. Det vil neppe ta så lang tid før de 5 literne er borte. Men du vil jo styre varmetilførselen slik at du får passe med bevegelse i væsken; du vil nokså fort justere ned 5-liter'n fra 10.

Ikke for å rette for mye på norsklæreren, men dette er vel snarere termodynamikk enn fysikk?

Uansett, hvis du tilfører en viss effekt (noen plater gir konstant effekt, andre regulerer denne (oftest irriterende) så vil effekten forsvinne ut. Avdamping tar mesteparten, noe konveksjon til luft fra kjelen tar resten. Jo større areale/temperaturforskjell med gryten, jo mindre avdampning da mer energi forsvinner via konveksjon til luften.
 
Ikke for å rette for mye på norsklæreren, men dette er vel snarere termodynamikk enn fysikk?

Uansett, hvis du tilfører en viss effekt (noen plater gir konstant effekt, andre regulerer denne (oftest irriterende) så vil effekten forsvinne ut. Avdamping tar mesteparten, noe konveksjon til luft fra kjelen tar resten. Jo større areale/temperaturforskjell med gryten, jo mindre avdampning da mer energi forsvinner via konveksjon til luften.

hehe - norsklæreren må gjerne rettes på, både innefor eget fagfelt og utenfor. Dette er helt klart utenfor. Men likevel: Er ikke termodynamikken en del av fysikken, da? Termodynamikkens første lov er vel en grunnleggende fysisk lov?

Nåja, men dette betyr, om jeg ikke misforstår, at det bare er så mye av den tilførte energien som kan unnslippe gjennom fordampning, resten må ut på andre måter?
 
Rart at det skal bli fuktskader av ølkoking men ikke koking av mat...

Brygger nå kun på kjøkkenet, ikke lukter det og ikke renner det av veggene. Det er liksom derfor en har vifte på kjøkkenet-for å få lukt og fukt ut...
 
Rart at det skal bli fuktskader av ølkoking men ikke koking av mat...

Brygger nå kun på kjøkkenet, ikke lukter det og ikke renner det av veggene. Det er liksom derfor en har vifte på kjøkkenet-for å få lukt og fukt ut...
Klart at det går fint å brygge på kjøkkenet om du har en god nok vifte..
Poenget her var at det ikke nødvendigvis går bra om du bare har vifte med kullfilter - denne leder ikke fuktigheten ut av huset..
Dessuten - hvor ofte koker du mat i halvannen time, uten lokk..?

Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Rart at det skal bli fuktskader av ølkoking men ikke koking av mat...

Brygger nå kun på kjøkkenet, ikke lukter det og ikke renner det av veggene. Det er liksom derfor en har vifte på kjøkkenet-for å få lukt og fukt ut...

Du koker vel sjelden bort 4 - 6 liter når du lager mat:). Og det behøver vel ikke renne av veggene, heller. Det er jo ikke så mye ytre, synlige skader det er snakk om, men det som skjer når fukt trenger inn i konstruksjonene i boligen din. Det er det du ikke vet, du har vondt av:(. (Det kan gå ut over både helse og lommebok, det der.)

Men har du ei god vifte som skyver dampen ut, skulle det vel ikke være noen fare.
 
hehe - norsklæreren må gjerne rettes på, både innefor eget fagfelt og utenfor. Dette er helt klart utenfor. Men likevel: Er ikke termodynamikken en del av fysikken, da? Termodynamikkens første lov er vel en grunnleggende fysisk lov?

Nåja, men dette betyr, om jeg ikke misforstår, at det bare er så mye av den tilførte energien som kan unnslippe gjennom fordampning, resten må ut på andre måter?

Dud har nok rett, termodynamikk ligger kanskje under fysikken. Men da jeg leste det, skilte vi på fysikk og termodynamikk, var til og med egne bygg... Uansett, gitt en beholder og yttre forutsetninger, vil avdampningen øke med økt tilført effekt. En liten økning av konveksjonsenergien vil forekomme, men ikke så mye da det er vanskelig å få vannet i kjelen så veldig mye over koketemperaturen.
 
Har en kone som ikke er kjempefan av lukten etter brygging sjøl. Brygget på kjøkkenet før når jeg brygget BIAB, men brygger på badet i den kalde delen av året. Bare sagt at sånn er det, med mindre jeg får lov til å hive opp en isolert bryggebod i den allerede lille hagen :p Hu har innfunnet seg med den billigste løsningen, at det bare får lukte litt på badet i en dag eller to :) Eldste ungen på 4 ELSKER lukta av «når pappa lager øl» da. Så du får prøve med samme taktikk, at «sånn er det bare når hobbyen min er ølbrygging» ;)
 
Jeg har et gammelt bad som ikke er i daglig bruk i huset der jeg vasker alt brygge-utstyret (stort sett). Her en dag kom 4-1/2 åringen bort til meg, temmelig oppgitt, og proklamerte at de ølbryggetingene mine står altså SÅ i veien for han... Lurer på hvor han har snappet det opp gitt... (Har forøvrig 5 kjøleskap forutenom kjøkkenet, så statistisk sett ligger jeg tynt ann....)
 
Du får si at du vurderer å ta opp inndendørs møkkaspredning som hobby. Blir litt som å brekke nesa samtidig som man har litt fingerverk.
 
Kan melde om at foreløpig stinker leiligheten vørter og humle, men brygget i kveld. Så satser på lukten er vekke til i morgen :D men herregud så praktisk med så lite utstyr og stå på kjøkkenet. Raskt og enkelt å vaske opp ting underveis. De som mener det tar like lang tid å brygge 10L som 40L kan ta seg en bolle. 4,5 timer og det inkludert både laging og spising av fredagspizza
 
Tilbake
Topp