Brygge på kjøkkenet

Har tidligere brukt kompaktbrygger til ølbrygging (bratberg) og har da blitt henvist til terrassen for å brygge da lukten satt seg i veggene.

Min samboer er ikke akkuratt en fan av vørter og humlelukt (hun hater det)
Jeg har prøvd å kvitte meg med samboer, men fant ut det var lettere å brygge på terrassen da vi har barn og bolig sammen.

Jeg har solgt kompaktbryggeren grunnet lite bruk, men har nå fått tak i en 15L kjele og ett meskekar, planen er da å brygge på kjøkkenet under kjøkkenviften og lurer da på erfaringer dere har med det?
Er det mye lukt som setter seg i veggene i ettertid? Da spesielt siden det utvikler seg en del damp underveis.
Eller er det bare å kjøpe seg en platetopp og sette seg i sportsboden først som sist?
 
Har mest tro på sportsboden.. :)
Jeg er også forvist til terrassen - samboeren er glad i luktene, men våre tilsammen fire tenåringsjenter hater det...
Bare å trekke ut og få fred..
 
Får hive inn en liten varmeovn så man ikke fryser ræven av seg. Sist jeg brygget med kompaktbryggen var det stiv kuling og slutt.
Ikke så kjekt når terrassen bare er overbygd de første 3 meterne. Takk for svar
 
Får hive inn en liten varmeovn så man ikke fryser ræven av seg. Sist jeg brygget med kompaktbryggen var det stiv kuling og slutt.
Ikke så kjekt når terrassen bare er overbygd de første 3 meterne. Takk for svar
Hvis du vurderer å gå over til meskekar, syns jeg du også bør vurdere å fyre med gass. Jeg brygger året rundt i utvendig bod (så lenge tempen er over minus fem). Funker perfekt, selv om det kanskje går med noe mer gass når det er så kaldt. Regner uansett med at det er mer effektivt enn å varme og koke med strøm.
 
Jeg brygger med en BB30, mesker inne på kjøkkenet og koker ute! Løfter BB30 m/ lokk (ca 97 gr) over på guttungens skatebord og triller ut på terassen, pakker inn i en gammel jakke og et underlag. Det koker og fordamper perfekt i 1-1,5 time før jeg triller inn igjen for nedkjøling. Dette har jeg prøvd helt ned til -8 gr og det funker helt topp for hele familien
 
Jeg satte mitt første brygg forrige uke. Bor i en leilighet med kjøkken som kun har vifte med kullfilter. Var redd det skulle sette seg mye lukt i veggene, men det gikk veldig fint. Valgte en dag da samboeren var bortreist og lagde pizza rett før hun kom hjem. Fikk ingen klager da. Hun har god nese og ikke sagt noe om at det lukter, så det er bare å bruke kjøkkenet! Det ble mye damp under koking, faktisk så forsvant det nesten 4 liter fra en 15-liters kjele med 12 liter fra start. Burde kanskje hatt et lokk sånn delvis over?
 
Da får man teste det ut, veggene må vel vaskes ned til jul uansett om det blir for gale :p. Løsningen er kjele for oppvarming av vann og koking og ombygd kjøleboks til mesking.
 
Har tidligere brukt kompaktbrygger til ølbrygging (bratberg) og har da blitt henvist til terrassen for å brygge da lukten satt seg i veggene.

Min samboer er ikke akkuratt en fan av vørter og humlelukt (hun hater det)
Jeg har prøvd å kvitte meg med samboer, men fant ut det var lettere å brygge på terrassen da vi har barn og bolig sammen.

Jeg har solgt kompaktbryggeren grunnet lite bruk, men har nå fått tak i en 15L kjele og ett meskekar, planen er da å brygge på kjøkkenet under kjøkkenviften og lurer da på erfaringer dere har med det?
Er det mye lukt som setter seg i veggene i ettertid? Da spesielt siden det utvikler seg en del damp underveis.
Eller er det bare å kjøpe seg en platetopp og sette seg i sportsboden først som sist?

Jeg mesker på badet, og så triller jeg vekk komfyren, setter Caso'en på et lite bord, og koker. Det funker fint, men det er ikke helt luktfritt. Du bør i alle fall ha ei god vifte. Men med bare en 15 liters kjele burde ikke problemet være så stort. Jeg ville da prøve, i alle fall.

Kan ikke du komme på noe du kan tolerere hos samboer'n til gjengjeld, da? Hun kan vel ikke være en ren helgen, heller:)?
 
Jeg satte mitt første brygg forrige uke. Bor i en leilighet med kjøkken som kun har vifte med kullfilter. Var redd det skulle sette seg mye lukt i veggene, men det gikk veldig fint. Valgte en dag da samboeren var bortreist og lagde pizza rett før hun kom hjem. Fikk ingen klager da. Hun har god nese og ikke sagt noe om at det lukter, så det er bare å bruke kjøkkenet! Det ble mye damp under koking, faktisk så forsvant det nesten 4 liter fra en 15-liters kjele med 12 liter fra start. Burde kanskje hatt et lokk sånn delvis over?
Hvor tror du den dampen har blitt av om du ikke får trukket den ut av huset..
Mye av dette kondenserer i stor grad inne på vegger og andre overflater.
4 liter vann gir over 6000 liter damp - ville ikke kokt inne om jeg ikke hadde god vifte...

Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Hvor tror du den dampen har blitt av om du ikke får trukket den ut av huset..
Mye av dette kondenserer i stor grad inne på vegger og andre overflater.
4 liter vann gir over 6000 liter damp - ville ikke kokt inne om jeg ikke hadde god vifte...

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Nei, ideelt er det ikke å brygge inne, men jeg har ikke andre valg. Tapetet sitter ennå, he he.. og det har ikke blitt lukt..
Ble jo overrasket over at det dampet bort såpass mye. Trodde det skulle forsvinne ca. 10% av startvolumet. Hva med å legge et lokk over på gløtt?
 
Nei, ideelt er det ikke å brygge inne, men jeg har ikke andre valg. Tapetet sitter ennå, he he.. og det har ikke blitt lukt..
Ble jo overrasket over at det dampet bort såpass mye. Trodde det skulle forsvinne ca. 10% av startvolumet. Hva med å legge et lokk over på gløtt?

Du ser ikke skadene med en gang. Jeg ville vært forsiktig med det der - men jeg er ikke fagmann.

Det der med 10% avdamping stemmer jo ikke. Jeg koker vekk nøyaktig like mye per time når jeg koker 32 liter som når jeg koker 56 - i den samme kjelen. Avdampningen bestemmes vel av overflatearealet, samt av hvor kraftig bevegelse du har.

Jeg er ikke sikker på om det er noen god løsning å dekke til. Du skal dampe vekk stoffer som gir opphav til svovelforbindelser i ølet. Med lokket delvis på, vil de stadig renne tilbake med kondensvannet. Det er nok bedre å bare kompensere for det som damper vekk med kokt vann til slutt.
 
Nei, ideelt er det ikke å brygge inne, men jeg har ikke andre valg. Tapetet sitter ennå, he he.. og det har ikke blitt lukt..
Ble jo overrasket over at det dampet bort såpass mye. Trodde det skulle forsvinne ca. 10% av startvolumet. Hva med å legge et lokk over på gløtt?
En venn av meg hadde en leieboer som brygget øl i kjelleren..
For å si det sånn - han ble, noe ufrivillig fagmann på fuktskader.. Og på liten tekst i forsikringsavtalen..
Depositumet fra leieboer var langt fra nok til å dekke skadene..
Vannet renner ned bak listverk, slår seg bak bilder, skap osv..
Muggsopp stortrives i sånne forhold..

Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Jeg brygger med en BB30, mesker inne på kjøkkenet og koker ute! Løfter BB30 m/ lokk (ca 97 gr) over på guttungens skatebord og triller ut på terassen, pakker inn i en gammel jakke og et underlag. Det koker og fordamper perfekt i 1-1,5 time før jeg triller inn igjen for nedkjøling. Dette har jeg prøvd helt ned til -8 gr og det funker helt topp for hele familien
Bb30 og Bratberg er vel mye samme dim er de ikke? Jeg hadde en sånn:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-2000017199/

Klistret rundt min, da var 2cm glipe og det teipet jeg bare over med sølvteip. Så slipper du å styre med jakker, dyner, liggeunderlag, soveposer og annet rask
 
Du ser ikke skadene med en gang. Jeg ville vært forsiktig med det der - men jeg er ikke fagmann.

Det der med 10% avdamping stemmer jo ikke. Jeg koker vekk nøyaktig like mye per time når jeg koker 32 liter som når jeg koker 56 - i den samme kjelen. Avdampningen bestemmes vel av overflatearealet, samt av hvor kraftig bevegelse du har.

Jeg er ikke sikker på om det er noen god løsning å dekke til. Du skal dampe vekk stoffer som gir opphav til svovelforbindelser i ølet. Med lokket delvis på, vil de stadig renne tilbake med kondensvannet. Det er nok bedre å bare kompensere for det som damper vekk med kokt vann til slutt.

Tja... tipper veldig mange brygger på kjøkkenet, men om det er fare for skader spørs selvfølgelig på hyppighet og mengde.

10% avdamping fikk jeg fra et regneeksempel i en ølbryggebok. Eksempelet tok utgangspunkt i 25 liters batch og estimerte ca 2,4 liter i avdamping under koking, så kanskje ikke så rart at jeg ble overrasket over nesten 4 liter avdamping fra min kjele. Regner dessuten med at overflatearealet i min 15 liters kjele er mindre enn i en 30 liters kjele. Men jeg ble en erfaring rikere og vet hva jeg skal ta hensyn til ved neste brygg.
 
Tja... tipper veldig mange brygger på kjøkkenet, men om det er fare for skader spørs selvfølgelig på hyppighet og mengde.

10% avdamping fikk jeg fra et regneeksempel i en ølbryggebok. Eksempelet tok utgangspunkt i 25 liters batch og estimerte ca 2,4 liter i avdamping under koking, så kanskje ikke så rart at jeg ble overrasket over nesten 4 liter avdamping fra min kjele. Regner dessuten med at overflatearealet i min 15 liters kjele er mindre enn i en 30 liters kjele. Men jeg ble en erfaring rikere og vet hva jeg skal ta hensyn til ved neste brygg.

Du må nok ha hatt ganske livlig kok. Jeg damper vekk 4 liter i timen i en 56-liters kjele med 40 cm diameter.
 
Ett spørsmål jeg har spurt tidligere men ikke sett meg fornøyd med svaret.

Vil man ikke få større avkok hvis plata står på 10 i hhv en 5L batch og en 70L batch? Si at overflaten er lik. Jeg tenker at man tilfører like mye energi ut av plata, hvor blir den energien av hvis den ikke blir til mer damp?

Man vil jo miste mer energi i ei stor kjele til omgivelser langs veggene, men kan man se bort fra dette?
 
Ett spørsmål jeg har spurt tidligere men ikke sett meg fornøyd med svaret.

Vil man ikke få større avkok hvis plata står på 10 i hhv en 5L batch og en 70L batch? Si at overflaten er lik. Jeg tenker at man tilfører like mye energi ut av plata, hvor blir den energien av hvis den ikke blir til mer damp?

Man vil jo miste mer energi i ei stor kjele til omgivelser langs veggene, men kan man se bort fra dette?

Har en følelse av at jeg bør overlate svaret her til en fysiker:p, men likevel: Hvis du gir 5 liter den varmen som trengs for å koke 70 liter, vil det bli temmelig viltre forhold i kjelen. Det vil neppe ta så lang tid før de 5 literne er borte. Men du vil jo styre varmetilførselen slik at du får passe med bevegelse i væsken; du vil nokså fort justere ned 5-liter'n fra 10.
 
Joda, men jeg mener med en fast gitt tilført energi.

Jo, poenget mitt var bare at det ikke er en realistisk forutsetning. Ingen ville koke 5 liter med en sånn varmetilførsel. Så når fordampningen blir noenlunde den samme uavhengig av volum så lenge overflatearealet er det samme, så forutsetter selvfølgelig det at varmen justeres i forhold til volumet, slik at graden av "rullende kok" blir den samme.

Men jeg er sikker på at en med litt greie på fysikk kan pirke en del på det jeg sier her:).
 
Tilbake
Topp