Brygge porter til bryllup i september, begynne nå?

Det har en oppskrift med OG 1,054 som jeg tenkte å brygge til et bryllup for en god kompis. Vil den gjøre seg godt lagret så lenge eller bør den være ferskere?

Jeg ville brygget den så snart som mulig. Egne erfaringer med mørke øl er at de blir bedre og bedre helt til det er tomt.

Edit: Med forbehold om at du har et sted å oppbevare den frem til bryllupet.

En såpass svak øl bør i utgangspunktet ikke ha behov for lagring. En fordel med å brygge snart er at du kan brygge på nytt om første forsøk blir mislykket :)

Igjen en ulempe hvis ølet er godt, så blir det tomt lenge før bryllupet og du må da brygge en ny batch uansett..

Men hadde ikke ventet, hadde brygget det nå, og det kan jo hende at du i ventetiden finner ut at du vil brygge et annet øl i tillegg til bryllupet..

Easybrew

Det jeg dog lurer på med kolsch er om jeg får tid til det siden jeg har kun gjæringsskapet mitt som alternativ hvor jeg kan lagre kolschen kaldt.. Muligen bedre med en weizzbier? det må være ett tysk alternativ pga tysk familie på den ene siden)

Om du kan servere tyskere Kölsch er veldig avhengig av hvor i Tyskland de kommer fra skal jeg tro min tyske kollega. Weizzen og pils tror jeg har mye større nedslagsfelt.

Går vel greit å ha det i en kjeller eller garasje også.. Så lenge det holder seg ganske stabilt og litt lavere temperatur enn 10 grader ? Jeg har lagret enn del fat i temperatur mellom 10-12 grader uten å lagt merke til noe problem med det på øl opptil halvannen mnd iallefall, for da forsvinner som regel ølet :)

Easybrew

Tilbake
Topp