Brygge to øl om gangen?

Driver å tenker litt på at det er litt kjedelig at jeg kun har 1 øl om gangen når jeg brygger øl. Selv om de stort sett blir gode for tiden savner jeg variasjon.

Leker derfor med tanken på å lage 2 forskjellige øl på bryggedagen, i stedet for ett. Det må da selvsagt være øltyper som er nært beslektet for at det skal være praktisk gj.ført bart.

For eksempel har jeg tenkt å lage en belgisk wit og en tysk weiss på samme dag.

Kommer til å meske hvetemalt BIAB hvor jeg etter mesk tar halvparten (ca) av mesken over i en annen gryte, og blander ut pilsnermalt ekstrakt til ca 60/40 hvete i weissbier og 50/50 i wit ølet. Deretter koker jeg dette med samme humle, til til ca 10-15 IBU på weiss og 15-20 på Wit og jeg tilsetter selvsagt koriander og appelsinskall på slutten av weissbieret.

Jeg må da kun beregne meg på å kjøle ned vørter til den ene mens den andre har typisk 15 min igjen av koketid.

vil da ha klar starter til begge ølene i temp-skapet mitt som står klart til å pitches. Satser på å kjøle ned begge vørtere til rundt 17 grader som jeg pitcher på. Weiss får tilgang på temp skapet og legges på runf 17,5. Wit må ta til takke med romtemperatur som vil ligge rundt 18-19 i 2 etasje for det meste.

Noen som har gjort lignende?
 
Ikke noe lignende, men brygger titt og ofte 2 brygg i slengen. Det spørs litt hva man har av tilgjengelig utstyr, men hos meg går dette fint å gjennomføre ved å starte nytt brygg når første brygg er ferdig med mesking/skylling. Kjører det inn i pipelinen :)
 
Vi brygger fast to brygg nå. Ett på hovedgryta - ca 70+ liter og ett i BeerBrew 30. Nå er vi tre stykker på jobb, så dette går parallelt. Fint å teste nye brygg i liten skala før man lager 70 liter av noe.
Det som forsinker oss litt er nedkjølingen. Hovedbrygget kjøles først, med to spiraler, deretter kjøles lille-brygget med de samme to spiralene.

Vi har også bare full kontroll på gjæringstemperatur på hovedbrygget. Det funker greit nok.

Det jeg tror kan bli en utfordring for deg er at du brygger to øl samtidig, men er alene. Fort gjort å glemme noe på ett av bryggene. Skjer det noe uventet som krever oppmerksomhet, så kan det plutselig bli overkok eller lignende på det andre brygget.

Ingen øl på bryggedagen på deg min venn, her blir det 100% fokus. :) Lykke til.
 
Har laget tre single hop pale alt på samme mesk. Etter skylling splittet vi det i tre og kokte i tre forskjellige kar. Funket fint det. På det gamle utstyret har jeg laget to øl på samme dag. Stor fordel da med separat meskekar. Jeg har en kjøleboks med kobbelmanifold i bunn. Mens det første ølet koker kan det andre meskes. Går med et par timer ekstra.
 
Har man det travelt kan man jo lage en sterkere (2x) vørter og så spitte den over flere gjæringskarr som man så blander ned med rent vann til ønsket OG.
 
Jeg brygger alltid to brygg i parallel. Jeg har 2 stk 27 liter (Villabryggeri) med silbunner som jeg mesker i og en 32 liter hyttekjele som jeg varmer skyllevann i. Alt er elektrisk og krever tre kurser.
Jeg varmer to runder med skyllevann mens jeg mesker to brygg i parallel, første runde skyllevann tar jeg i ett gjæringskar og setter til side. Mens jeg skyller tappes vørter midlertidig over i ett par gjæringskar. Jeg får da to typer vørter. Den ene går til 32 literen for kok, og den andre fordeles mellom de to 27 literne. Ofte bruker jeg forskjellig humletilsettinger på de to 27 literne, så da får jeg tre forskjellige øl hvorav to stammer fra samme vørter. Kjøling går via en motstrømskjøler som flyttes mellom kokekarene.

Jeg har også laget fire typer bitter, fra mild til old ale, basert på to typer vørter som ble blandet i forskjellige forhold i gjæringskar. Så det er mange måter å få litt variasjon om man kan mikse og trikse litt med to typer vørter, både før og etter kok.

Jeg bruker nok litt mer tid og 'multi-tasker' mer enn mange, men får mye utav (både variasjon og volum) ca 6 timer brygging. Jeg rigger ca en time dagen før og bruker en time på å rydde på plass dagen etter. Dette er ikke ett oppsett jeg anbefaler noen som er distre eller liker å ha en rolig bryggedag uten noen form for stress/press.

Strengt tatt er det ett klassisk tre gryter oppsett, med en ekstra silbunn og litt andre småting, så det er en billig oppgradering i forhold til å kjøpe seg opp.
 
Brygger ofte to, en ekstrakt med steeping grain minibatch 5-8 ltr og en vanlig all-grain 15-25 ltr.

Da brygger jeg minibatchen mens den andre varmer opp vannet og mesker.

Bruker tørrgjær eller rør rett i karet på minibatchen

0 timer ekstra og et ekstrabrygg/eksperiment på kjøpet.
 
Hva gjør man med gjæringsprosessen hvis man setter to forskjellige typer øl i et gjæringskap? Tenker på hvis de krever forskjellige gjæringstempraturer. Er det en mulighet og kveile to varmekabler rundt hver av bøttene og sette kjøleskapet på en tempratur imellom?
 
Hva gjør man med gjæringsprosessen hvis man setter to forskjellige typer øl i et gjæringskap? Tenker på hvis de krever forskjellige gjæringstempraturer. Er det en mulighet og kveile to varmekabler rundt hver av bøttene og sette kjøleskapet på en tempratur imellom?

Du risikerer jo at kjøleskap og varmekabel står og jobber mot hverandre, men godt mulig det i praksis funker fint dersom forskjellen mellom de to vørterene ikke er så stor?

Tenker det er best å sette opp slik:

Stc1000 nr 1. Styrer kjøleskap og varmekabel på den kaldeste vørteren.

Stc nr 2. Styrer kun varmekabel på den varmeste vørteren.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp