Bryggemaskin, noe tess?

Nøkleby

Norbrygg-medlem
Hei, har fått en forespørsel fra en kollega som har lyst til å prøve seg på litt ølbrygging og vurderer denne her:
http://www.finn.no/finn/torget/anno...rchclickthrough=true&searchQuery=ølbryggesett

Jeg kjenne r at jeg er småskeptisk men nå har jeg bygd og mekket mitt eget opplegg over en lenger preriode og blitt sånn passe sær...
Er det noen som har noen erfaring med denne, enten i praktisk bruk eller om noen kjenner noen som kjenner noen...
Vedkommende er nok ikke så keen på modifisering av denne. Da hjelper jeg han heller med et BIABoppsett.

Kjør debatt.
 
Hei. Kjenner ikke til denne, men om han velger å gå for den vil han kunne få samme kjelen en del billigere via netthandelen.no
 
Tror at dette er den famøse kopien av Bratberg bryggeapparat. Personlig ville jeg ikke støttet en plagiat.
Vet ikke hvor godt den virker i forhold til orginalen. Ingen PID og 2 effektsettinger er klønete, men om du følger med på temperaturen går det jo. Det er heller ikke med sirk pumpe, slik du får på en orginal bratberg til 4999 kr.

Om jeg var nybegynner hadde jeg likt at en kompis hjalp meg med en BIAB løsning, hvor jeg kjøpte en kjele og varme som jeg kunne bygge videre på.
 
Oj her var mine mistanker bekreftet. Jeg vet ikke om han har sett etter noe annet men noen anbefalninger kan jo tas i mot med takk.
Grainfather er notert, hyllevare i norge?
 
Jeg har 7 brygg på denne her nå, og den fungerer egentlig heilt greit. Finnes sikkert veldig mye bedre løsninger, men til prisen de finnes for, så er det heilt ok.
Mangler pumpe ja, men den kan kjøpes for 650 kr eller hva det er, og så er det faktisk bedre å skru av varmen når du er på rett nivå en å bruke den innebygde termostaten.
Jeg skal kle den med liggeunderlag, sånn at den holder bedre på varmen, da jeg er redd at når det begynner å bli kaldt ute så vil den påvirkes mer (brygger i utebod).
Som en begynnelse så vil jeg si at den er ganske så OK.
 
BIAB er jo en veldig flott måte å komme i gang på, og det koster ikke rare greiene heller sammenlignet med f.eks. en Grainfather. Jeg ville gått for det, og heller oppgradert utstyrsparken etter hvert :)
 
Dette er jo egentlig et litt vanskelig spørsmål siden du ikke vet hvor hektet du kommer til å bli. Er du litt glad i å effektivisere og mekke litt så er BIAB fint å starte med. Men hvis du vil ha plug & play uten dill og akseptere begrensningene en kompaktbrygger gir så er jo GF det rette valget.

Det beste vil kanskje være å finne noen som har hvert av oppsettene, og bli med de på flere forskjellige brygg så ser du fordeler og bakdeler med det spesifikke oppsettet.
 
Tilbake
Topp