Så. Er det noen som har brygget på den og kan gi en liten rapport? Har en kollega som kanskje er interessert i en slik.
Planlegger å gjøre ett brygg på den på førstkommende fredag, men slik jeg ser det, så er denne ganske lik BB30 og Bratberg, men at den har flere forbedringer enn de to nevnte:
- Mer nøyaktig termostat STC-200 som enkelt kan byttes ut STC-1000+ One vessel brew system controller
https://github.com/matsstaff/stc1000p-ovbsc/tree/work
- Bra plassering av termostat, og lett synlig display
- Større kapasitet i meskekar
- fastmontert pumpe
- fastmontert stigerør, for sirkulasjon og tilkobling til motstrømskjøler (CFC)
- god løsning for å forhindre at meskerøret renner over med et midtrør som stilles opp og ned iforhold til hvor mye malt du har og med perforert plate på toppen så ikke malten renner ned i midtrøret
- Kompakt
- Medfølgende CFC
- Overlegen brukerveiledning, både hefte og videoer. Er ihvertfall i en egen klasse sammenlignet med Bratberg, BB30 har jeg ingen erfaring med.
- Gjennomsiktig lokk
Jeg har som sagt ikke brygget på denne enda, men de har tilsynelatende funnet gode løsninger på de tingene som jeg synes er svakheter på Bratbergen.
Har sett en del videoer som brukere har lagt ut om brygging og review av Grainfather, og det som folk klager på, er ofte knyttet til brukerfeil eller dårlig løsning med stigerøret. På versjonen som selges i Norge er det montert på en kran og ventil på toppen av stigerøret. Og feil vedrørende lekkasje i kjøleren er utbedret. Det er også noen som klager på at filteret går tett og at pumpa ikke tar unna humla som evt kommer gjennom filteret. Dette er nok et like stort problem på Bratberg og BB30, Bratberg har ihvertfall en pingle pumpe sammenlignet med den som følger med Grainfatheren. Planlegger man en dobbel IPA med et lass humle, er det sikkert lurt å lage seg en hop spider for å sikre at denne ikke tetter filteret i bunn av bryggeren.