The grainfather.

Liker den der jeg, sånn imellom BB og speidel et sted. Om den fungerer da. Med en pris på 7000 tror jeg den hadde blitt en hit. da er det 2000 for pid or sirkulasjonsrør og pumpe i forhold til BB.
 
Har sett den der på youtube, virker litt omstendelig med rør og slanger som må kobles på og av og brytere her og der. Men den fungerer sikkert fint. Det er vel den der som kan brukes til å lage hjemmebrent også med litt ekstrautstyr.
 
2.000 NOK dyrere i Noge i forhold til UK. (£595) Da mener jeg den er overpriset og selv norsk reklamasjon og "garanti" forsvarer ikke prisen. Har fulgt med på denne siden den ble lansert, men mistet totalt interessen for å kjøpe den i Norge. Her bør en tenke volum og få ned prisen.
Import fra UK herfra. www.lovebrewing.co.uk/grainfather/
 
£595 er omtrent NOK 7000,-, så da skal en nok slite med å få prisen under Bryggelands pris...
 
kjøp en stor kjele og en stor nylon pose. mye billigere og funker på samme prinsipp
Samme prinsipp er, for så vidt, riktig, men BIAB er betydelig mer plundrete når det kommer til temperaturkontroll og sirkulering. Dessuten glemmer du behovet for en kjøler og at en stor kjele med kran heller ikke er gratis.
 
Denne ser jo ut som good value syntes nå jeg.

Blir spennende å høre om alle delene tåler tidens tann.
 
Vant en slik på Østfoldmesterskapet i går, ikke rukket å brygge på den enda. Men fikk kjørt en runde med litt testing ifm vasking og montering.
Det ser ut til at de har klart å finne gode løsninger på manglene til Bratberg Kompatkbrygger og Beer Brew 30. Også er det litt mindre plass mellom indre og ytre rør som gjør at maltrøret rommer litt mer malt og mindre deadspace.
På europeisk versjon har de justert noen mindre ting med stigerøret med kran og ventil, som ikke var på første versjon.

Gleder meg til å få brygget på den, tror det blir en god oppgradering fra min Bratberg Kompaktbrygger gen 2.
Mindre dill med løse slanger og pumper.
2015-04-12 13.41.32.jpg 2015-04-12 13.41.39.jpg
 
Vant en slik på Østfoldmesterskapet i går, ikke rukket å brygge på den enda. Men fikk kjørt en runde med litt testing ifm vasking og montering.
Det ser ut til at de har klart å finne gode løsninger på manglene til Bratberg Kompatkbrygger og Beer Brew 30. Også er det litt mindre plass mellom indre og ytre rør som gjør at maltrøret rommer litt mer malt og mindre deadspace.
På europeisk versjon har de justert noen mindre ting med stigerøret med kran og ventil, som ikke var på første versjon.

Gleder meg til å få brygget på den, tror det blir en god oppgradering fra min Bratberg Kompaktbrygger gen 2.
Mindre dill med løse slanger og pumper.
Vis vedlegget 17968 Vis vedlegget 17969

Trengte du virkelig den hammeren for å få den sammen?
 
Trengte du virkelig den hammeren for å få den sammen?
Nei, den ligger igjen etter at fruen hang opp ei tavle på veggen der :)
Men man trenger en stjernetrekker og skiftnøkkel for å feste noe slangeklemmer og skruen til stigerøret.
 
Så. Er det noen som har brygget på den og kan gi en liten rapport? Har en kollega som kanskje er interessert i en slik.
 
Så. Er det noen som har brygget på den og kan gi en liten rapport? Har en kollega som kanskje er interessert i en slik.
Planlegger å gjøre ett brygg på den på førstkommende fredag, men slik jeg ser det, så er denne ganske lik BB30 og Bratberg, men at den har flere forbedringer enn de to nevnte:
- Mer nøyaktig termostat STC-200 som enkelt kan byttes ut STC-1000+ One vessel brew system controller https://github.com/matsstaff/stc1000p-ovbsc/tree/work
- Bra plassering av termostat, og lett synlig display
- Større kapasitet i meskekar
- fastmontert pumpe
- fastmontert stigerør, for sirkulasjon og tilkobling til motstrømskjøler (CFC)
- god løsning for å forhindre at meskerøret renner over med et midtrør som stilles opp og ned iforhold til hvor mye malt du har og med perforert plate på toppen så ikke malten renner ned i midtrøret
- Kompakt
- Medfølgende CFC
- Overlegen brukerveiledning, både hefte og videoer. Er ihvertfall i en egen klasse sammenlignet med Bratberg, BB30 har jeg ingen erfaring med.
- Gjennomsiktig lokk

Jeg har som sagt ikke brygget på denne enda, men de har tilsynelatende funnet gode løsninger på de tingene som jeg synes er svakheter på Bratbergen.
Har sett en del videoer som brukere har lagt ut om brygging og review av Grainfather, og det som folk klager på, er ofte knyttet til brukerfeil eller dårlig løsning med stigerøret. På versjonen som selges i Norge er det montert på en kran og ventil på toppen av stigerøret. Og feil vedrørende lekkasje i kjøleren er utbedret. Det er også noen som klager på at filteret går tett og at pumpa ikke tar unna humla som evt kommer gjennom filteret. Dette er nok et like stort problem på Bratberg og BB30, Bratberg har ihvertfall en pingle pumpe sammenlignet med den som følger med Grainfatheren. Planlegger man en dobbel IPA med et lass humle, er det sikkert lurt å lage seg en hop spider for å sikre at denne ikke tetter filteret i bunn av bryggeren.
 
Om det er noen som trenger hjelp med beer smith equipment og mash profiler, så finnes dette klart på "Grainfather Users group" på facebook https://www.facebook.com/groups/1557967401104380

15-04-2015 23-12-12.png
Jeg har testet profilene i denne zip-filen, og det stemmer ganske nøyaktig.
Du får riktig mengde på meskevann ettersom det er lagt inn en faktor på 2,7 på vann kontra korn også 3,5 liter i dead space. Men ettersom Beer Smith forventer å "miste" deadspace-vørteren så kalkulerer den med for mye skyllevann. Men det står samtidig at du også skal skylle til du når 28 liter pre-boil. Og det er da pre-boil volum som brukes videre i beregningene så det at du sitter igjen med for mye skyllevann enn det du bruker, skal ikke ha noen betydning i Beer Smith videre.
 
Jeg så en video om denne på Youtube. Likte patentet med det røret i midten, vurderte å prøve å få til noe liknende på BB30 fremfor å styre med to kraner og regulere innenfor og utenfor maltrøret.
 
Endelig fikk jeg skrevet ned noen betraktninger med første brygg på The Grainfather. Det ble litt mye så har skrevet det på bloggen min. Men kort oppsummert, så ble dette den beste bryggedagen jeg har hatt tror jeg. Veldig forutsigbart hvor jeg traff volum på preboil og SG med oppgitte formler for Grainfather, og det samme med volum i gjæringsdunken og med rett OG. Anbefaler bryggeren på det sterkeste.
Om du/dere søker og ser videoer på youtube der folk brygger på denne, så merk dere at det på stigerøret er satt inn en kran og en "ventil" som enkelte har klaget på når det gjelder tidligere versjoner. Det var vist også trøbbel med utette kjølere, dette er også rettet på de som er i salg i uk, sverige og norge nå så vidt jeg vet. Også tror jeg de har byttet til kraftigere gjenger på skrukoblingen på toppen av stigerøret og mot kjøler og sirkuleringsrøret.

http://refsahl.net/blog/index.php/2015/04/forste-brygg-pa-the-grainfather/
 
Tilbake
Topp