The grainfather.

Ja det stemmer, du kjører den oppe på Mash og den nede på Normal. Om du ønsker uendelig koking, så kan jo forresten også bryteren på kontrollerboksen settes til Boil og den kobler ut stc-1000

Bare for å verifiser, 500w under mash(til en hver tid) og 2000w kun i koke fasen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bryteren nede ved foten styrer antall watt. Mash er 500W og Normal er 2000W. Denne skal alltid stå på Normal (2000W)
Oppe på kontrolleren så har du en bryter for Mash og Boil, denne setter du på Mash når du vil at stc-1000 skal styre effekt osv. Men om du vil styre tiden på kokingen, så kan du slå denne over til Boil. Da bypass'er den stc-1000 og gir full effekt til varmeelementet.

Når du starter koking, kan du f.eks pause STC-1000ovbsc med å trykke på powerknappen, da vil en lampe blinke på displayet. Sett bryteren på kontrolleren over til Boil og la den stå det til du er klar for å telle ned kokingen. Da trykker du bare på powerknappen igjen og den starter nedtelling utfra hvor lang boil tid du har definert i setupen. Har du lagt til humletidspunktene også, så får du alarm på når det er på tide med humletilsettinger også.
 
Da har jeg testet med STC1000OVBSC på min GF da med vann, dette er jo en heeeeelt ny verden for GF... fantastiske greier [emoji41].

Brukte alle hjelpemidlene som den nye kontrolleren gir som tidspunkt for humle tilsetting, koketid nedtelling, mash steps med tid, etc.

Dette var en mye enklere oppgradering og brukervennlighet enn hva jeg fryktet, har hatt den nye kontrolleren liggende i 6 mnd før jeg nå installerte [emoji33]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg synes det virker så grådig innviklet med programmeringen av meske og humletider.
Samt, hvordan får du pauset den underveis, hvis du trenger det. Og klarer du å gjennoppta der du slapp, eller starter den fra begynnelsen av.
Har STC-1000+ liggende klar, og enkelt å flashe for meg. Men ser for meg at man lett programmerer noe feil i siden den er så "lite grafisk" i oppsette. Og dermed går det på tverke i bryggingen, fordi en eller annen temp eller tid er satt feil.

Synes STC-1000 til gjæring er tungvindt nok når ting skal programmeres.Nesten så jeg foretrekker å bare kjøre de i termostatmodus, og øke/senke temperaturer selv.

Men din post har kanskje gitt meg motivasjon til å prøve.
Får se om påsken gir meg noe overskudd på tid og energi.
 
Bare skriv ut tabellen fra siden til stc1000p-ovbsc, da programmerer du den ikke feil. Det er bare å trykke på power-knappen når som helst for å pause programmet. Det er bare noen få punkter du må stille hver gang, meskeskjema, koketid oh humletider. Humletider varierer ikke så mye, så det er kjapt å programmere om.
 
Bare skriv ut tabellen fra siden til stc1000p-ovbsc, da programmerer du den ikke feil. Det er bare å trykke på power-knappen når som helst for å pause programmet. Det er bare noen få punkter du må stille hver gang, meskeskjema, koketid oh humletider. Humletider varierer ikke så mye, så det er kjapt å programmere om.

Jeg har selv laget en sjekk-liste som basert på den tabellen, dermed så blir arbeidet med å sette den opp veldig enkel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bare skriv ut tabellen fra siden til stc1000p-ovbsc, da programmerer du den ikke feil. Det er bare å trykke på power-knappen når som helst for å pause programmet. Det er bare noen få punkter du må stille hver gang, meskeskjema, koketid oh humletider. Humletider varierer ikke så mye, så det er kjapt å programmere om.

Det folk etterlyser er vel en form for optimale innstillinger, det finnes knapt nok et eneste råd rundt dette på nettet.
Så - kjører dere default innstillingene? I såfall, hvorfor? her er jo mye å hente på effekt på vei opp mot kok osv.

Så, det hadde vært fint om noen begynte å legge ut erfaringer og egne innstillinger. Da tenker jeg mest på de 4 stegene hvor man velger effekt i %
 
Det folk etterlyser er vel en form for optimale innstillinger, det finnes knapt nok et eneste råd rundt dette på nettet.
Så - kjører dere default innstillingene? I såfall, hvorfor? her er jo mye å hente på effekt på vei opp mot kok osv.

Så, det hadde vært fint om noen begynte å legge ut erfaringer og egne innstillinger. Da tenker jeg mest på de 4 stegene hvor man velger effekt i %

Er skrevet litt om det her https://forum.norbrygg.no/threads/the-grainfather.27038/page-12#post-338459
 
Takk arefsahl, det jeg tenkte mest på var om noen hadde forsket litt på f.eks. 150% - 200% under kok osv. Når jeg lager pils, så kjører jeg GF enheten helt på grensen til hva den tåler av vann, er vel oppe i nesten 33L preboil, med f.eks. 170% tror jeg man vil få en fin rullekok selv med større vannmengde enn hva de sier man "kan" ha. Det går jo "nesten" med 2kwh elementet alene. Mine tenkte innstillinger er som følger.
SO +150
PO -125
HO +30
BO +170

Men man ønsker jo ikke at elementene skal ta kvelden heller :) Hva med pd innstillingen? noen som kjører STD verdi på 5 sek der, eller går dere oppover på tiden? Vet alt for lite om selve elementet, men vil jo anta det tåler å slå ut og inn hyppig.
 
Ettersom vi bare styrer ett element i Grainfather, så kan jeg ikke forstå annet enn at det kun er relevant å sette output verdier mellom 0 og 100%.
Med dine innstillinger, så vil elemenetet være påslått 100% av tiden på SO=150, ingen elementer aktive på PO. HO 30% vil gi strøm på elementet i 30% av tiden. og BO på 170 vil gi strøm hele tiden på elementet.

Du klarer ikke å brenne elementet med instillinger på STC1000. Enten så er det påslått eller avslått, % instillingene angir bare hvor mye av tiden det er påslått.

https://github.com/matsstaff/stc1000p/blob/master/ovbsc/README.md
Pretty simple really. The two output relays can be used to control heaters. Either directly och replaced by solid state relays. The output is specified in percent and is controlled with slow PWM (that is they are pulsed on/off). 0-100% controls heater 1 (heat relay), 100-200% controls heater 2 (cool relay). So for example, if an output of 75% is specified, heater 1 will be on 75% of the time and heater 2 will be off. At 125% heater 1 will be on and heater 2 will be on 25% of the time. A negative percentage value is also allowed, which does the exact same thing, but with the elements reversed. This could be useful if during mashing for example, a lower power element is preferred over a higher powered one.

Jeg ville kjørt med disse instillingene:
SO 100 (tilsvarer 2000 watt)
PO 25 (tilsvarer 500 watt)
HO 75 (tilsvarer 1500 watt)
BO 100 (tilsvarer 2000 watt)
 
Jøss, jeg har da lest følgende på Grainfather sine sider (men har ikke åpnet og sjekket) Dual heating element (2000 watt and 500 watt elements) allowing you to switch between heating quickly to a vigorous boil and maintaining a stable temperature. Det du sier er at dette altså ikke stemmer? DA er jeg med på dine forslag... men er du sikker?

PS. Det er da vitterlig en bryter for å veksle mellom elementene nede på GF.
 
Eller er det slik at de regulerer spenningen bare? altså at det er ett element? Nå ble jeg veldig usikker. Jeg har gått og trodd at det var to stk i den.
Men men, så lenge jeg lærer noe nytt er jeg i og for seg like blid :)
 
Jøss, jeg har da lest følgende på Grainfather sine sider (men har ikke åpnet og sjekket) Dual heating element (2000 watt and 500 watt elements) allowing you to switch between heating quickly to a vigorous boil and maintaining a stable temperature. Det du sier er at dette altså ikke stemmer? DA er jeg med på dine forslag... men er du sikker?

PS. Det er da vitterlig en bryter for å veksle mellom elementene nede på GF.
Ja det stemmer og du kan veksle mellom 500 og 2000w nede på sokkelen. Men du får ikke styrt de hver for seg via stc1000 med mindre du gjør endringer på din grainfather. Så du må velge en av de, jeg kjører min på normal. Dvs 2000 watt

Du kan kanskje endre i bryteren på sokkelen til at begge elementer er slått på, men de vil mot stc1000 bare være koblet som ett element. Og gjør du det, bør du også ha inn et solid state relé ettersom stc1000 tåler maks 2000 w.
Evt så må du koble til det andre elementet mot stc1000 via egen kabel.
 
Eller er det slik at de regulerer spenningen bare? altså at det er ett element? Nå ble jeg veldig usikker. Jeg har gått og trodd at det var to stk i den.
Men men, så lenge jeg lærer noe nytt er jeg i og for seg like blid :)
Det er nok to elementer, men som nevnt, bryteren kan bare velge en av de, ikke begge samtidig.
 
Ok, det forklarer saken. Da er det derfor Svensken har gjort "cold" til styring av heat-source nummer 2. Så da kan man koble om litt, dersom man ønsker det.... hmm, er det noe behov for dette mon tro?
Takker, ble litt oppklarende uansett dette, for jeg forstod ikke helt forklaringene de kom med rundt dette på prosjekt siden. Altså, at man på en GF kunne styre 500w elementet med - fortegn og 2000w elementet med + forteng sånn uten å gjøre noe med bryteren nede. For det skal godt la seg gjøre at den får kjørt strøm til 500 elementet når den står i normal.
 
Tilbake
Topp