Brygger på bok: William Copeland

Litt usikker på om den passer her, men forumet her har faktisk vært til hjelp under skrivingen av boka om den norske ølpionéren William Copeland som gikk i gang i Japan på 1860-1870-tallet. Dimensjonene, startvanskene og bestrebelsene med å skaffe råstoff burde gjøre at mange her inne burde kunne kjenne seg igjen - samtidig som man får et rimelig godt innblikk i en spesiell og viktig fase av bryggerihistorien. Så har det vært en del forsinkende skjær i sjøen underveis. Det siste er at jeg må finansiere boka selv. Prøver å organisere litt drahjelp (=forhåndssalg) gjennom
https://bidra.no/kampanje/ølbryggeren-ved-verdens-ende/694657b7-0923-4966-bf6c-dff318f20edd
alternativt: fnd.uz/bryggeren Hvert klikk der er mer enn kjærkomment. Jeg runder av med litt mer fyldig informasjon om min "helt":

Johan Martinius Thoresen ble født i Arendal i 1834, som sønn av en skomaker og blivende jordmor. Tretti år senere dukker han opp i Yokohama under navnet William Copeland. Det meste av 1900-tallet var det ingen som visste at de to var samme person. Avsløringen av dette er en viktig del av historien om William Copeland, som ellers fikk store deler av oppveksten i Lillesand. I Japan vil han brygge øl - en helt spesiell utfordring i og med at det bare er noen få år siden det før isolerte japanske riket var blitt "tvangsåpnet" av USA. Det er knapt blitt brygget øl i Japan før i det hele tatt. At han etter hvert allierte seg med en tysker, kan virke fornuftig, men endte i humlebitter strid. Eiendommen til Copeland ble etter hvert overtatt av selskapet som skulle bli forløperen til Kirin - et av verdens største øl- og drikkevareselskap i dag. Skomakersønnens siste sprell ble handel med japanske varer i Guatemala før han seilte videre inn i forglemmelse. Enn så lenge. Boka om ham blir et forsøk på følge livsløpet til en egenartet, ustoppelig person, samtidig en skildring av miljøet rundt den første nordmannen i Japan og et dykk ned i bryggerihistorien i en periode da pils og Guinness var nyskapninger.
 
Det andre spørsmålet er jo om det er arrangementer/sammenhenger der det kunne passe på presentere denne historien. Han er jo fra Arendal og Lillesand, men uansett norsk. Rører litt ved sake kontra øl.
 
Ellers vil jeg råde deg til å sende en mail om prosjektet ditt til for eksempel Agderposten og Arendals Tidende. Tror på ingen måte det er uaktuelt for dem å omtale bokplanene...
 
Takk, Torstein! Av en eller annen merkelig grunn så jeg ikke svarene dine før nå. Men nå er de notert. Og kontakter avisene om ikke så lenge
 
Tilbake
Topp