Bryggeri av vvtank

Hei!
Er ny her inne og helt grønn når det gjelder ølbrygging.
Så spørsmålet er! Eg har 4 vvtanker 2små og 2 150l som eg vil bygge en bryggekjele av og planerer og ha gass til varmekilde. Men trenger gode råd ang. Størrelse sirkulasjon og sikkert masse mere.
Håper det er noen som kan gi gode råd☺
 
Hei

Me brukar ståande 50l tank med vanlig varmelement. Bryggar biab og bruker dermen kun ein stk tank. Tanken vår er isolert og det er ingen problem å holde tempen høg nok iallefall. Brukar vanlig 2,5kw element. brukar ca 30 min frå mesketemp til kok på 25-30 l vatn. Termostaten på tanken er overstyrt av stc-1000 termostat med føler oppi vatnet kontra utanpå tanken. Har dessverre ei litt for lita pumpe til sirkulasjon, men me rører litt av og til for å gjevne ut temperaturen. Ellers så held tanken bra på varmen.

ellers så er ein 150l tank 150l dvs, hvis du deler ein slik i to vil han bli 75l. Skal du bruke egen tank for mesking ville eg brukt isolert tank og evt falskbunn over elementet ved ståande tank.

Har ikkje prøvd å meske i egen tank uten meskepose, men er nok andre som kan bidra her.
 
Jeg bruker en 150-liters vvb som er kappet på midten. Et meskekar og et kokekar, hver på ca 75 liter.

Bruker gass til oppvarming, siden jeg brygger ute. Med gass trenger du et varmeskjold, feks fra en AEG turnamat vaskemaskin. Og du trenger en høyttrykksregulator og en brenner som gir deg litt effekt. Over 20KW er bra. Brennerlanse fungerer hvis du monterer den fast.

Jeg bruker to pumper, fra hhv mesk og kok. Slangene fra kjele til pumpe sitter permanent, og så flytter jeg slangeutløpet etter hvor jeg er i prosessen. Enkelt og greit.

Varmer opp meske- og skyllevann i kokekjelen. Pumper fra kokekjel til meskekar. Pumpen som står på kokekaret brukes også til sirkulering av vørter under kjøling ("whirlpool")

Under mesk sirkulerer jeg gjennom et varmeelement (moccamaster) og styrer med PID for stabil temp. Samme pumpa flytter vørter direkte tilbake til kokekar (nosparge) eller via et gjæringskar eller to (batch sparge/party gyle).

Si fra hvis det ligner på det du har tenkt, så kan jeg ta noen bilder
 
Er det mulig å så se noen bilder av systemet ditt @RawRoffe ?
Jeg tenker på noe lignende selv. Har 4 vvb på 100 liter liggende, og tenkte på å kjøre på med gass siden jeg ikke har stor nok strømkilde til å kjøre noe annet en skyllevann gjennom det..
 
Ta gjerne bilder☺ Vist man bruker meskepose el. Trenger man vel ikke pumper ol. Ser for meg at det gjerne er enklere! Noen formening om det???
 
Dersom du skal brygge biab noe rundt 50-100l ville eg ha brukt ett eller anna til å lfte ut posen med. Blir fort tung. Ellers så kan ein jo alltids meske i annen gryte og pumpe over eller tappe over til koke kar. kan da også skylle evt i denne.

Annet alternativ er å bruke flere poser ved mesking.
 
Tilbake
Topp