Bryggertabber

AudunWS skrev:
Sant! Husker en gang jeg møtte opp på jobben en lørdagsmorgen hvor slangen til singelfrysa var lekk. Var leit å puste over hele fabrikken, og på pakkeavd lå CO₂-tåka i et 2 meter tykt lag!



Har prøvd nesten det samme, men  med lekk platefryser.. men da var det ammoniakk  :eek: DET va ikke godt å puste inn nei :eek:ppkast:
 
Ammoniakk er hakket verre ja! Vært der også.
BTW, CO[sup]2[/sup] tanken rommer vel et par tankbiler, så det er nok å ta av når man fyller en hel fabrikk  :fyflate:
 
Steike.. Jeg har klart å prøvesmake siste brygg såpass mye at det bare er igjen en liten skvett for å prøve den nye mottryksfyller'n..  :bank2:
 
Og vi går fra torsdagens noe hovmodige "bryggetabbe" til dagens tabbe-tabbe. Dagens forsøk på å lage en calerfornia common begynte særdeles bra, med nøye oppfølging av mesketemperatur klarte jeg endelig å holde den der den skulle gjennom hele mesketiden. Stolt av det tar jeg tak i BIAB-sekken og gir den et realt løft for å få den ut av kjelen. Plutselig blir sekken veldig lett, og vørteren veldig full av guff. Det hadde svidd seg et digert hull i den! Rundt i vørteren svømmer det kornrester i alle størrelser og fassonger, absolutt ikke det jeg ville ha der.

Etter å ha stirret vanntro ned i kjelen noen minutter, finner jeg ut at jeg må prøve å lage et eller annen filter for å få ut dette. En gammel bunn fra en saftkjele som jeg har forsøkt til skylling før blir redningen, jeg setter den oppå den "gamle" kjelen min, og heller forsiktig over. Dette resulterer selvfølgelig i et par liter vørter utover terassen, og en "sil" som tetter seg raskere en svint.

Så etter halvannen time med lirking og triksing og miksing ser det ut som om jeg har fått fikset vørteren, nå håper jeg bare alle teoriene om "hotside-aeration" bare er tull. For det har blitt mye plasking og drypping, så jeg ser vel ikke helt bort fra at det har blitt litt oksygen som har kommet til.

Krysser fingre for at resten av kokingen går bra i hvert fall.
 
Får vel pent påta meg i allefall deler av skylda for dagens tapping av en irsk rød. Heverten min begynner å bli litt sliten, noe jeg har visst en stund, men idag tok den altså kaka. Den surklet luft så det sang etter. Saken er en stygging av en teleskophevert fra europris med dårlig gummifôring. Den går rett i søpla nå. Har jeg ikke fått pappkartongøl nå, så vet ikke jeg. Og for å toppe hele sulamitten rant siste dråpen star-san ut av flaska, så måtte berge meg med en usle ti-litersløsning for vask av 40 flasker og omstikkingskar.

Får vel bare drikke fort som juling når den er karbonert.

Det klarer jeg i det minste å få til!
 
Liten tabbe her også i dag. Skulle tappe Barely Barley Wine på fat i dag og det at det ar 23 liter i gjæringsbøtten og fatet var på 19 liter skulle en tro gjorde at en var noe ekstra på vakt. Needless to say - jeg har nå et stort (tidligere) hvitt håndkle som lukter Barley Wine.
 
Odland skrev:
Liten tabbe her også i dag. Skulle tappe Barely Barley Wine på fat i dag og det at det ar 23 liter i gjæringsbøtten og fatet var på 19 liter skulle en tro gjorde at en var noe ekstra på vakt. Needless to say - jeg har nå et stort (tidligere) hvitt håndkle som lukter Barley Wine.

Vil det da si at du hadde ett hvitt nå mørkere brunt håndkle som også veier en del kg mer enn hva det gjorde før?
 
Jasså? Du kjenner til absorbering? :p

Ikke så veldig tabbe egentlig da jeg ikke hadde plan om å spare på det ølet som ikke fikk plass i fatet.
 
Egentlig ganske passende å kløne litt her da lekk kjøler gjorde at ølet ble hetende Barely Barley Wine istedet for kun Barley Wine.
 
Brygget Strong SA, målet var OG 79. og 15l

Alt vel mesket og var klar med skyllevann. Men glemte en liten detalj med kokekaret, har jo fått kran og den var jo åpen.
Er fall på gulvet slik at vørteren randt under et hagebord, så ca 7l av det beste var vekk.

Tynte ut litt ekstra fra mesken så det ble ikke 18l til koking men 15l, har fått OG på 1055, så det blir vel øl, men sterk er vel litt feil.

mvh
Kaptein Kaos
 
Kan vel ikke akkurat kalles bryggetabbe, men en "etter-brygget-er-ferdig-tabbe".
Jeg oppdaget at et par av flaskene bakerst i kjøleskapet frøys, og øla mi har alltid vært litt kaldere enn nødvendig så jeg tenkte at jeg kunne jo skru opp temperaturen litt. Så på vrideren og tenkte i et merkelig øyeblikk at det var grader som sto på den. Kjøleskapet sto på 3, så jeg satt det "opp" til mellom 4 og 5. 4-5 grader er jo mer enn kaldt nok tenkte jeg!

I dag var jeg inne i boda får å sjekke øla som står til gjæring, og hørte et poff fra kjøleskapet. Åpnet opp, og der har første flaske sprukket. Det viste seg altså at vrideren IKKE viser grader, men en enkel 0-5 skala på hvor kaldt det skal være... Irriterende nok hadde jeg satt inn flaskene jeg skulle "spare" som minne fra mine første brygg, og de er også ødelagt... Ikke minst så røyk den siste resten jeg hadde av IPAen jeg begynte å bli så veldig fornøyd med i det siste!

Noen av flaskene har ikke sprukket ennå. Vil ølen være helt ødelagt fordi den har vært fryst, eller kan jeg tine de og de vil være drikkenes?
 

Vedlegg

  • litt_kaldt.JPG
    litt_kaldt.JPG
    1,2 MB · Sett: 1.004
Hadde en pale ale som bånntæla 3 ganger pga sløvhet med tempsensoren til en stc1000. Ølet gikk til topps i klassen nå i nm... Skadet neppe ølet nevneverdig.:)
 
Gårsdagens bryggekveld gikk ikke helt som planlagt. Ikke i det hele tatt. Vi skulle brygge porter og hadde kjøpt inn tilsammen 5,6 kg malt og 1,4 kg havre. Humle hadde vi i form av rester fra tidligere brygg. Her skulle det bli 23 liter mørk, fyldig, smaksrik og sødmefylt porter på 6,3%!

Slik gikk det ikke.

Det var forsåvidt plass til 7 kg i maltrøret – men det tett mesk fra første øyeblikk. Om dette skyldes den høye totalmengden malt og havre eller om det skyldes at havregrynene ble til grøt vet vi ikke. Sannsynligvis var det en kombinasjon og vi går ikke så høyt som 7 kg neste gang.

Her må vi innse utstyrets begrensninger og enten lage mer alkoholsvakt øl eller satse på færre liter ferdig øl.

Det var tett mesk gjennom hele meskeperioden, noen som førte til at vi måtte røre mye i mesken helt til vi var ferdig. Vi har sannsynligvis aldri hatt så grumsete vørter før kok noen gang.

Humlerestene vi brukte bestod delvis av blomst og delvis av pellets. Sist vi brukte blomst brukte vi meskepose (det var Tjekkisk mellanöl – et ølsett). Det skulle vi gjort denne gangen også. Når vørteren skulle tappes ut etter koking var kranen tett på få sekunder. Etter staking gjennom kranen med ståltråd, fikk vi en liten stråle før det gikk tett igjen. Etter å ha forsøkt dette lenge uten å få ut mer enn noen få liter skrudde vi av selve kranen. Det viste seg desverre at det var tett lengre inne.

Vi måtte rett og slett helle vørteren ut av kokekaret. Vi forsøkte å sile vørteren i vår hjemmelagde skyllemanifoil, men den gikk like fort tett.

Enden på visen er at vi nå har 18,5 liter vørter til gjæring. Den er grumsete og inneholder store mengder humleblomst. OG ble målt til 1.069. Vi endte opp med WLP002 istedet for WLP013 som vi først hadde tenkt. WLP002 har litt lavere utgjæring og skal dermed gi et litt søtere øl. Og her gjorde vi muligens kveldens siste tabbe: Vi pitchet med 3 rør som planlagt. Planen var å ha 23 liter vørter, mens vi jo kun endte opp med 18,5. Det skal visst ikke være så problematisk med for mye gjær (det er værre med for lite).

Oppsummert: Ikke særlig vellykket bryggekveld rent bryggeteknisk (vi hadde det jo riktig så kjekt ellers – vi fikk prøvesmakt en del tidligere brygg vi har vært langt heldigere med).

To lærdommer tar vi med oss: 7 kg er for mye for maltrøret og vi må bruke meskepose når vi skal humle med blomst.

Trøsten er at det er akkurat like spennende (om ikke mer) å se hvordan dette ølet blir når det har kommet på flasker og fått stått noen uker!
 
Vel, hadde en liten tabbe i dag, men det endte godt likevel.
Skulle brygge en pils, og planen var 4,5 kg malt til 20 liters batch.
Har stort sett ca 80% utbytte på Nimbusen min, så det skulle gi en OG på 1.056.
Bryggingen skulle skje samtidig som arbeide med et oppussings prosjekt. :neinei:
Vel, for mange tanker i hode samtidig er sjelden av det gode, så et godt stykke ut i meskingen går det opp for meg at jeg har veid opp et kg malt for lite. :bank2:
En liten slump med DME fant jeg, 200 gram, men det var jo ikke nok til å rette opp tabben.
Likevel, idag skulle ting funke bra, og da jeg målte OG viste  det 1.054, noe som skulle si et utbytte på 93%.
Så da ble jo resutatet greit!!  ;D
 
Skulle flaske en porter i går. Jeg skulle ha den over i et nytt gjæringskar for blanding med sukker, man da jeg åpnet kranen innså jeg at jeg hadde glemt å fjerne gjærlåsen. Innholdet i gjærlåsen ble derfor sugd rett ned i brygget før jeg rakk å gjøre noe med det. Hadde riktignok starsan i gjærlåsen, men den hadde jo vært i låsen i to uker. Tror dere hele batchen går dukken?
 
Frode_jo skrev:
Skulle flaske en porter i går. Jeg skulle ha den over i et nytt gjæringskar for blandinHadde riktignok starsan i gjærlåsen, men den hadde jo vært i låsen i to uker. Tror dere hele batchen går dukken?

Nei.

StarSan er stabil over tid og dette kommer til å gå helt fint.
 
Tilbake
Topp