Bryggertabber

Magnus Jensen skrev:
Brygget IPA i går og beveget meg inn på ukjent territorie nemlig humlepellets.
Jeg brygger med terrassebryggeriet til stana og bruker da meskekorga til å koke humlen i, dette fungerer veldig bra med blomst da jeg får ut så godt som alle humlerester.
En kamerat lånte nylig bryggeapparatet til å brygge et bryggselv pale ale gahr sett og rapporterte om at humlepelletsene løste seg opp i så små partikler at disse rant rett gjennom hullene i silbunnen og havnet i vørteren.
Med denne erfaringen i bakhodet tenkte jeg at dette fikser jeg LETT, det er jo bare å tre en humlepose over silbunnen for å få en bedre filtrering.
Som tenkt som gjort.
Etter å ha kokt nermere et halvt kilo humle i det modifiserte silkaret og kjølt en stund begynte jeg å sveive opp litt for å la humlen renne av seg.
Det var da jeg innså at jeg hadde oppnådd en ny type bryggetabbe, nemlig "Stuck hopping" filterløsningen min var selfølgelig alt for effektiv og pelletsene hadde tettet humleposen fullstendig.
Status var da at jeg hadde 30 liter av vørteren min i et mindre stabilt meskekar hengende i luften etter at kjølingen var igang så det var begrensert hvor mye jeg ville gjøre med tanke på infeksjon.
Jeg forsøkte med begrenset hell å røre i karet for å piske opp filterkaken, dette fungerte litt men ble fort verre ettersom "grøten" ble tykkere.
Løsningen ble å finne den største kniven på kjøkkenet, bade denne i sterkrens og sette i gang kutting av humlepose.
Imens jeg er i gang med knivstikking av bryggeutstyr blir min avbalanserte medbrygger fra Stord litt skeptisk til det hele og begynnte i Nils-Gunnar Lie-stil å stille kritiske spørsmål til det jeg var i gang med.
Etter en god runde med kniven fikk jeg all vørter i rett kar og over på gjæringsspann, vørteren smakte deilig av humle og gjæringen er nå godt i gang.
Tiden vil vise om denne utstrakte bruken av kniv i bryggeprosessen vil gi noen positive effekter på sluttproduktet :biersmile:
Flasket dette brygget i går kveld og knivbrygging viser seg å være farligere enn tidligere antatt, dette brygget tok igjen!!!
Jeg hadde en hel kasse med tomgods i vann for vasking før flasking og når jeg skulle løfte opp denn ene flaska kutta jeg meg godt på tommelen.
På et eller annet vis hadde den ene siden knekt av en ene flaskehalsen som medførte at jeg dro tommelen over et perfekt knivblad!
Hva blir det neste? Flaskebomber? Giftig infeksjon?
There lay a curse over this brew >:D
 
Flasket dette brygget i går kveld og knivbrygging viser seg å være farligere enn tidligere antatt, dette brygget tok igjen!!!
Jeg hadde en hel kasse med tomgods i vann for vasking før flasking og når jeg skulle løfte opp denn ene flaska kutta jeg meg godt på tommelen.
På et eller annet vis hadde den ene siden knekt av en ene flaskehalsen som medførte at jeg dro tommelen over et perfekt knivblad!
Hva blir det neste? Flaskebomber? Giftig infeksjon?
There lay a curse over this brew >:D
[/quote]

Den som brygger ved kniv skal blø ved kniv. Står det ikkje noko slikt i  Skrifta?
 
Tarjei77 skrev:
Flasket dette brygget i går kveld og knivbrygging viser seg å være farligere enn tidligere antatt, dette brygget tok igjen!!!
Jeg hadde en hel kasse med tomgods i vann for vasking før flasking og når jeg skulle løfte opp denn ene flaska kutta jeg meg godt på tommelen.
På et eller annet vis hadde den ene siden knekt av en ene flaskehalsen som medførte at jeg dro tommelen over et perfekt knivblad!
Hva blir det neste? Flaskebomber? Giftig infeksjon?
There lay a curse over this brew >:D

Den som brygger ved kniv skal blø ved kniv. Står det ikkje noko slikt i Skrifta?
[/quote]

Antar du sjelden tar vikartimer i RLE?;D
 
Jeg mesker i en metallgryte på komfyren på biab måten, og justerer varmen på plata og måler med et vanlig termometer type kvikksølv el.

Det jeg har klart å gjøre nå er at jeg la termometeret hvile oppå meskeposen. Da det tok sykt lang tid å få nøyaktig riktig temp, så flytta jeg termometeret ned til rista som posen ligger på.
Der viste den 78 grader. Nice, den naila jeg. Sikta på 68...

Hvor ute å kjører er jeg nå? er det hele ødelagt?
 
Tarjei77 skrev:
Den som brygger ved kniv skal blø ved kniv. Står det ikkje noko slikt i  Skrifta?

Tykte slett ikkje du var langt unna:
”™for den som grip til sverd, skal falle for sverd” (Matteus 26: 52).
Kanskje Gahr bør lese seg litt opp  ;)
 
Det kommer an på hvor lenge temperaturen har vært for høy, og hvorvidt temperaturen har vært riktigere i deler av mesken, osv. Det blir nok øl av det, men antakelig med dårlig utgjæring.

Sent from my E10i using Tapatalk
 
lagde starter i dag, og brukte foam control for første gang. Først tre dråper under koking. Etter noen minutter med oksygenering med akvariepumpe begynte 4-liters-starteren å skumme over, akkurat som sist. Da én dråpe til ikke hjalp, fikk jeg panikk og sprutet oppi en god dose med drypptingen; skummingen ga seg, men nå kan jeg kanskje bare glemme noe skum i sluttproduktet. :jaha:
 
Flasket en engelsk IPA i dag, med relativt ny flaskefyller. Den gikk tett på grunn av tørrhumlingen, så de siste 10-12 flaskene endte jeg opp med å herje med hevert og manglende desinfisering og jeg vet ikke hva. Håper det gikk greit med de flaskene.

Da jeg kom til korkingen oppdaget jeg at Berentsenflaskene jeg reddet fra juleølsmakingen på jobben ikke lot seg korke med korktvingen min. Dermed satt jeg med åtte flasker IPA på flasker jeg ikke fikk forseglet. Etter litt kaving fikk jeg festet en trakt på en silikonslange fra en annen hevert og helt ølet over på andre flasker og korket som vanlig.

På en oksideringsskala fra 7 til 13 er vel de siste flaskene en sterk 12 tenker jeg. Nuvel.
 
Vet ikke om dette kommer under kategorien bryggetabber, men skulle fylle kjøleskapet med nye velsmakende øl idag og....... KABOOONG! :eek:  :bank2:  der gikk nest øverste hylle i dørken med ditto flasker nedover.
Flaskene sprutet oppover og rett på meg bukse, t-skjorte og ansikt. Jeg sto igjen paralysert og relativt forbannet da jeg visste at akkurat den hylla var dårlig...

Man lærer så lenge man lever :jaha:
 
Tidenes værste bryggetabbe.    :duh:

Feil prioriteringer hele høsten og for mange tørste venner. Siste øl tappet gjennom anlegget uken før jul og alle fat tomme.

Kjøpeøl hele julen.    :rasende:

Nå gir jeg opp og reiser til Sverige til over nyttår.

Godt bryggeår til dere alle.  :yes:

Dette skal ikke skje igje. F F !
 
Er det noen som har smakt termometerøl? Mulig jeg må døpe denne rakkeren om til Celsius IPA, da termometeret fikk seg en dukkert i mesken etter å ha knust mot baderomsflisene. "Heldigvis" rant nesten alt ut på flisene, og svært lite ned i ølet. Har kontaktet vinogbar for å finne ut hva som er i kjemitermometrene deres, og holder meg unna smaksprøver før den tid. Gidder ikke kaste ut ølet før jeg veit hvor farlig det er, det er tross alt bare noen dråper fordelt på 34 liter.

Men ved øllah, så irriterende. Jeg er nødt til å skaffe et solid termometer, dette er det andre jeg knuser i år.
 
Satt å koblet min tredje STC-1000 i dag. Når tiden var inne for å koble til strøm sa det bare poff. Jeg hadde brukt en av de andre termostatene som mal, men hadde lagt den opp ned! Så alt ble koblet feil. Så der drepte jeg en STC.

Vet ikke om det kan kalles bryggetabbe, men hjertet slo litt når 2000 bokser øl lå utover gulvet når jeg jobbet hos et større norsk bryggeri. Må sies at det ikke var min feil.
 
Brygget porter i dag.
Det gikk både vel og bra. Helt til jeg skulle bikke på kokekaret, slik at heverten fikk med seg siste slanten. Klønek*uken klarte da å dytte oppvaskkosten vi bruker til ymse bryggerioppgaver nedi gjæringskaret........  medbryggeren min var kjapp og fisket den ut. Vi tilsatte gjær og avsa et par fromme bønner. :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Det gikk både vel og bra. Helt til jeg skulle bikke på kokekaret, slik at heverten fikk med seg siste slanten. Klønek*uken klarte da å dytte oppvaskkosten vi bruker til ymse bryggerioppgaver nedi gjæringskaret........  medbryggeren min var kjapp og fisket den ut. Vi tilsatte gjær og avsa et par fromme bønner. Smiley

Måtte øllah være deg barmhjertig.  :amen:
 
Steinarja skrev:
Det gikk både vel og bra. Helt til jeg skulle bikke på kokekaret, slik at heverten fikk med seg siste slanten. Klønek*uken klarte da å dytte oppvaskkosten vi bruker til ymse bryggerioppgaver nedi gjæringskaret........  medbryggeren min var kjapp og fisket den ut. Vi tilsatte gjær og avsa et par fromme bønner. Smiley

Måtte øllah være deg barmhjertig.  :amen:

Så du er i live, Steinar!
 
Tilbake
Topp