Bryggertabber

Brygget IPA i går og beveget meg inn på ukjent territorie nemlig humlepellets.
Jeg brygger med terrassebryggeriet til stana og bruker da meskekorga til å koke humlen i, dette fungerer veldig bra med blomst da jeg får ut så godt som alle humlerester.
En kamerat lånte nylig bryggeapparatet til å brygge et bryggselv pale ale gahr sett og rapporterte om at humlepelletsene løste seg opp i så små partikler at disse rant rett gjennom hullene i silbunnen og havnet i vørteren.
Med denne erfaringen i bakhodet tenkte jeg at dette fikser jeg LETT, det er jo bare å tre en humlepose over silbunnen for å få en bedre filtrering.
Som tenkt som gjort.
Etter å ha kokt nermere et halvt kilo humle i det modifiserte silkaret og kjølt en stund begynte jeg å sveive opp litt for å la humlen renne av seg.
Det var da jeg innså at jeg hadde oppnådd en ny type bryggetabbe, nemlig "Stuck hopping" filterløsningen min var selfølgelig alt for effektiv og pelletsene hadde tettet humleposen fullstendig.
Status var da at jeg hadde 30 liter av vørteren min i et mindre stabilt meskekar hengende i luften etter at kjølingen var igang så det var begrensert hvor mye jeg ville gjøre med tanke på infeksjon.
Jeg forsøkte med begrenset hell å røre i karet for å piske opp filterkaken, dette fungerte litt men ble fort verre ettersom "grøten" ble tykkere.
Løsningen ble å finne den største kniven på kjøkkenet, bade denne i sterkrens og sette i gang kutting av humlepose.
Imens jeg er i gang med knivstikking av bryggeutstyr blir min avbalanserte medbrygger fra Stord litt skeptisk til det hele og begynnte i Nils-Gunnar Lie-stil å stille kritiske spørsmål til det jeg var i gang med.
Etter en god runde med kniven fikk jeg all vørter i rett kar og over på gjæringsspann, vørteren smakte deilig av humle og gjæringen er nå godt i gang.
Tiden vil vise om denne utstrakte bruken av kniv i bryggeprosessen vil gi noen positive effekter på sluttproduktet :biersmile:
 
Helt herlig Magnus.
Har brygga på ett slikt en gang, da glemte jeg å ha meskekorga tilbake i kjelen, og kasta humleblomsten rett oppi.
Gjett om det gikk tett i krana da............
Fant meg noe ståltråd jeg bada i sprit (hadde ikke starsan) og dytta inn i krana fra utsiden slik at jeg fikk bevegelse i det.
Tok lang tid å tømme kjelen husker jeg  :roedme:

Men brygget ble godt, alle de 50 litrene er forlengst drukket opp  :biersmile:
 
Jeg  laget en Speideltabbe i går. Etter endt brygging/kjøling (til 15C)  skulle  vørteren tappes på gjæringskar. Nå gidder jeg ikke å stå/sitte å sepå den prosessen, så etter å ha satt Speidelen litt på skrå og plasert gjæringskaret under samt registrert at dette går som det skal forflytter jeg meg opp i stua mens tappingen pågår. Etter en stund oppe gikk brannalarmen i kjelleren. WTF. Jeg ned trappa i full fart - vond lukt - ut i brygge/vaske kjeller - og der står Speidelen med både pumper og varmeelementer i fulll drift! Og restvørteren bobler lystig i bunnen - koker faktisk rundt de tørrkokte elementene. Resultattemperaturen på all vørteren var nå 26C (var dumpet rett på en slurry) , så jeg måtte til med kalltvannsbad for å få denne hurtigst mulig ned igjen. Speidelen sto i manuell modus, og jeg antar at jeg - da jeg satte den litt på skrå - har kommet til å trykke varme- og pumpeknapper mot kanten av gjæringskaret og dermed aktivitert dem. Er gammel - og hører nok kanskje litt dårlig også - men jeg hører da vanligvis pumpene godt når de går.  Det blir nok en ekstrasjekk neste gang for å forvisse meg om at ingen lamper lyser .........
 
Bernts skrev:
Odland skrev:
HAHAHA!! Så jeg kan altså ikke tusle ned og få meg en smak i aften med andre ord :p

Heldigivs hadde jeg flushet ut oksygenet, Så om en ukes tid kan du komme å smake så mye du vil.. :biersmile:

Hvorfor rister du ikke bare co2 inn i fatet? Det er gjort på et kvarter og lar du den hvile i en times tid og to etterpå har du ferdig karbonert øl klar til å drikkes.. ;)
 
Da har Klodrik akkurat prestert å helle vannet fra gjærlåsen i gjæringsdunken. Det har stått i låsen i 10 dager. Hvor bekymret bør jeg være nå? Regner med at dunken må stå i minst 4 dager til før flasking.
 
Rolv H skrev:
Da har Klodrik akkurat prestert å helle vannet fra gjærlåsen i gjæringsdunken. Det har stått i låsen i 10 dager. Hvor bekymret bør jeg være nå? Regner med at dunken må stå i minst 4 dager til før flasking.

Hvor bekymret du bør være kan jeg ikke svare på. Men jeg kan tipse deg om å bruke enten alkohol eller starsan blanding i gjærlåsen neste gang, da er det ikke så farlig om man får noe nedi :p
 
Det kommer veldig an på hvor sterk øllen din er og hvor infisert vannet evnt måtte være.. Har du et dunderbrygg i dunken kan det nok gå bra, men som Aleksander skriver er det bra å ha oppi starsan-blanding i låsen..selv om det skummer noe sinnsykt!  ;D
 
Mmmmm.... Vintage Vikingfjord - blir ikke bedre. Bruker stort sett vann selv. Alkoholen knerter nok det meste av ulumskheter i gjærlåsen. Det vil helst gå bra.
 
Ja, man må ha litt svak starsan-løsning hvis ikke risikerer man å boble vannlåsen tørr! Sterkrens (og sikkert sitronsyre) funker derimot bra.
 
Kanskje ikke noen direkte tabbe, siden det nå sies å skje alle en gang, men jeg har nettopp helt ut det som var igjen av juleporteren min. Brygget i midten av september og prøvesmakt sist for et par uker siden (over halvparten har nok forsvunnet i prøvesmaking, for det var et godt øl), og siden da har de sekundærgjæret med et eller annet uhumsk som dannet masse CO₂ og senket SG med tre-fire poeng. Dette er første gangen jeg har fått en batch ødelagt, selv om jeg har opplevd at et par flasker har blitt sure og at én har skummet over.

To lyspunkter:
1) Viljen til å helle litervis med øl i do bekrefter at jeg ikke er noen alkoholiker.
2) Jeg gjenbrukte ikke gjæren til det andre juleølet mitt.
3) (Bonuslyspunkt) Ingen flasker eksploderte.
4) (Ekstrabonus) Jeg kom meg ikke innom Vestbrygg med dette ølet.
 
Tilbake
Topp