Bryggertabber

Gikk litt fort på slutten i dag, glemte klarningsmiddel.  No får man se om det har stor innvirkning på det ferdige resultatet.
 
Av en eller annen grunn klarte jeg, yr av glede over å være tilbake blant gjæringskar, fat og humleposer etter en lang sommer i utlendighet, å plumpse en grei kopp humlepellets direkte oppi et fat med ESB.

Tørrhumling, liksom...med bivirkninger: Dette var ikke et sjakktrekk - i ettertid tenker jeg at jeg må ha trodd det var humleblomster jeg plumpsa oppi. Har nå trukket ut et par halvlitere over endel kvelder, og blir mer og mer frustrert, fordi det smaker jo vanvittig godt, om jeg bare siler humlegrønska med tennene underveis.

Spørsmål: Vil pelletsen sedimentere seg til bunns etterhvert eller kommer dette til å være så løst at det hvirvles opp ved hver tapning? Hvilket filter anbefales for såpass store fragmenter, om det er eneste løsning?
 
Torvald skrev:
Fett + øl = :eek:ppkast:

for nokre veker sida skulle eg brygge øl heime hos ein kompis til ein fest som han skulle halde. Og sida ølet skulle vera til fest fylte me kokekaret til randen og hadde også to 5 liter kjeler som me kokte separat på komfyren hans. Etter 30 min koking var det plass i kokekaret til at eg kunne slenge oppi den eine kjelen som kokte separat, Og etter den var tømt oppi såg eg ei stor fettrand/slagg som fløyt i toppen av kokekaret. Eg undersøkte komfyren og såg at avtrekket var så dårleg at det hadde danna seg enormt mykje kondens på vifta/avtrekket som ikkje hadde vert vaska på ei stund. dette hadde da dryppa ned i kjelene som kokte separat på komfyren. Men la gå tenkte me og prøvde å få ut så mykje av fettet som moglig og fulførte brygginga.  

No er ølet flaska og smaka på. Og før no hadde eg aldrig trodd at smaken av eit øl kunne få meg til å spy, men her gjaldt det å skalke igjen neser og smaksløker for å ikkje rope etter elgen. Smaken kan beskrives som ein brown ale med fettrester av middagene som er laga på den komfyren dei siste to åra. Tror til og med mr. villgjær ikkje gidder å sette seg i det ølet om han så hadde vert invitert!

Samme skjedde meg i går, men usikker på hvordan det gitt. Så ikke noe tegn til fett, og dråpene så & kjentes ut som vann. Vet ikke hvordan dette var for deg? Smakte det noe, og så du tydelig at det var fett i vørteren?
 
Dret meg totalt ut i dag.

Jeg bruker platekjøler.
Det som MÅ sies om platekjølere er at man MÅ ha ett eller annet form for filter mellom kokekar og platekjøleren.
Jeg har konstruert ett filter selv og det funker fint, men det er satt sammen av to deler, ett perforert sylinder og en perforert bunn.
I dag glemte jeg å feste bunnen til sylinderet, altså ble filtreringen = 0.

Platekjøler, pumpe, rør.....alt tettet seg til........

Alt ordnet seg, men det tok tid, noe som potensielt kødder til aroma, bitterhet, DMS,  m.m....er spent på denne pilsen....
 
bryggedagen alt gikk til helvete.

Ja ja hvor skal man begynne...
steeping og kok gikk som smurt fremm til 15 min igjen tilsatte da litt ekstrakt , mistet aluminimslokket i kjelen , står jo ute så da begynte det og regne i tilleg , ja ja tenkte jeg får kjøle ned inne da, hydrerte gjæren for kjølespiralen fra brygging.no burde jo kjøle ned 20 liter på 20-25 min, men neida ..... er nå gått 1,5 timer og bare kjølt ned til 28 grader , så nå har gjære vert hydrert i en time og kjelen står uten lokk i vaskeboden+ for lokket tok bikja og løp av gåre og gjemte . regner derfor med at dette brygget er infisert ut av en annen verden, men hiver det i dunken og setter til gjering med ny gjær uhydrert og lar det stå til .... var jule alen dette gikk utover så får brygge en backup i morgen
 
ja var nede selv og passet på alt, plutselig var bikje og lokk borte og fant lokket nå lå langt under sofaen fikk mål Og og havnet på gode 1087 ja ja og gjæra mi t-58 har en tolleranse på 8,5 % så blir spennende detta
så nå tar jeg meg en Wit og slapper av
 
Ja-ja, da har jeg en ny variant å føye til...:

"Normalfryseren" var full av fôr og mer mat var anskaffet.  Hva gjør man da?  A-ha!  Har jo øleskap laget av et kombiskap.  Masse ledig plass i fryserdelen til pizzaer og annen kvalitetskost.  Stekte opp en pizza idag og det er bare å kaste alle matvarene oppbevart der.  Kan det ha en sammenheng med at det nå er en intens humlearoma?!?  Nei, dere behøver ikke prøve - det smaker _ikke_ godt.  Skal si de hadde tatt til seg overraskende mye aroma fra humlelageret mitt....

ML(itt-flau)H

Morten M
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Ja-ja, da har jeg en ny variant å føye til...:

"Normalfryseren" var full av fôr og mer mat var anskaffet.  Hva gjør man da?  A-ha!  Har jo øleskap laget av et kombiskap.  Masse ledig plass i fryserdelen til pizzaer og annen kvalitetskost.  Stekte opp en pizza idag og det er bare å kaste alle matvarene oppbevart der.  Kan det ha en sammenheng med at det nå er en intens humlearoma?!?  Nei, dere behøver ikke prøve - det smaker _ikke_ godt.  Skal si de hadde tatt til seg overraskende mye aroma fra humlelageret mitt....

ML(itt-flau)H

Morten M

Jeg kan tilføye at (vestlands-)lefser, boller og kanelsvinger heller ikke smaker godt sammen med humle. Kyllingfilet og salmalaks til sushi klarer seg overraskende godt med svak humlearoma, men det er ingen en forbedring.

Jeg kan anbefale aroma-, luft- og lystette zip-lock poser som brukes til kaffebønner. De har også ofte ventil, slik at man kan klemme ut lufta og la humlen få være i fred før den går i frysere. Jeg brenner kaffebønner selv, så det blir titt og ofte slike 2l poser tilgjengelig for gjenbruk.
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Lucky for you!  Humlen oppbevares i tette plastbokser; men tjo-hei som det smitter (hos meg).....

Hmm... Mine er kun pakket i plast. Noen er folieposer. Er det dypfryser du har, eller sånn "halvveis frys" som ikke fryser "skikkelig" ned. (Type kombiskap med en liten frys på toppen).
 
Har gått bra i frysern i alle år men i kjøleskapet får jeg vite om ett par uker, men det er ikke alverden med mat i et kjøleskap i et fritidshus. :)
 
Skulle bære to kasser med øl heim idag. Skulle ta t-banen. Men var ein trapp opp til stasjonen, og var ikke forsiktig nok, så greide å snuble i eit av trinna :bank2: Heldigvis bare tre flasker som knuste, men greide jo å kutte meg opp på det knuste glasset, så blei litt blodsøl. Lukta i alle fall godt på stasjonen etterpå :saadoevt: Og priser meg lykkelig for at jeg snubla på vei OPP ein trapp, og ikke på vei ned...
 
Jeg og et par kompiser brygga bitter på Lørdag og dagen startet noe dramatisk..
Vi brygger i Terrassebryggeri som baserer seg på en silkorg man har malten i og senker ned i kokegryta.
Når vi skulle ha malten i silkorga har tydeligvis ikke falskbunnen ligget ordentlig på plass  så denne ramla ut og all malten med den .
Så her sto vi med 55 liter 65 grader varmt vann med malt i og måtte i gang å øse dette rundt i allskens bøtter og kar og sile dette tilbake i silkorga:)
 
Hei og hå! Har vel hatt min største bryggetabbe i dag. :noway:
Brygget 55 liter med pilsner om lørdan. Var veldig fornøyd med resultatet. Sto til gjæring i kjøleskapet i bryggerommet mitt. Skulle ned å se på tempraturen i kveld å ble møtt med en ordentlig øl eim når jeg åpnet døra. når jeg kom inn så lå det 55 verdifulle liter på gulvry :eek:. det viste seg att hylla som dunken sto på hadde knekt og dunken har velta ut av kjøleskapet. En hel bryggelørdag forgjeves :rasende:
 
JørnK skrev:
Hei og hå! Har vel hatt min største bryggetabbe i dag. :noway:
Brygget 55 liter med pilsner om lørdan. Var veldig fornøyd med resultatet. Sto til gjæring i kjøleskapet i bryggerommet mitt. Skulle ned å se på tempraturen i kveld å ble møtt med en ordentlig øl eim når jeg åpnet døra. når jeg kom inn så lå det 55 verdifulle liter på gulvry :eek:. det viste seg att hylla som dunken sto på hadde knekt og dunken har velta ut av kjøleskapet. En hel bryggelørdag forgjeves :rasende:

Aj, triste greier. Hvilken hylle hadde du i kjøleskapet? Skal ta i bruk mitt i høst, men har ikke bestemt meg for løsning på solide hyller (2 hyller, hver sin 30liters gjæringskar) enda.
 
Tilbake
Topp