Bryggertabber

Amund_J skrev:
PAAANG!!! og der knuste 50L vinballongen min :eek: Heldigvis under rengjøring. Men 50L vann med gjærslurry over hele baderumsgulvet er ikke å anbefale. Skulle tilte ballongen for å ha ut litt vann, da ballongen fikk for mye trykk èn plass. Heldigvis gikk det bra med fingre! :laugh:

Godt å høre at det gikk bra med deg, selv om det sikkert ble litt rengjøring etterpå.

Oddvar Demmo skrev:
Har akkurat tømt den første BetterBotle, tror ikke jeg kommer til å angre på det kjøpet, serlig når jeg tenkte på glass også. hvis jeg greier å fortrenge prisen på BB

Her er noen historier som kan få deg til å glemme prisen:
http://brewing.lustreking.com/articles/brokencarboys.html
 
Morsomme historier, men den som har vegg-til-vegg-teppe på bryggeriet fortjener nesten slike uhell.
 
gustavf skrev:
Amund_J skrev:
PAAANG!!! og der knuste 50L vinballongen min :eek: Heldigvis under rengjøring. Men 50L vann med gjærslurry over hele baderumsgulvet er ikke å anbefale. Skulle tilte ballongen for å ha ut litt vann, da ballongen fikk for mye trykk èn plass. Heldigvis gikk det bra med fingre! :laugh:

Godt å høre at det gikk bra med deg, selv om det sikkert ble litt rengjøring etterpå.

Oddvar Demmo skrev:
Har akkurat tømt den første BetterBotle, tror ikke jeg kommer til å angre på det kjøpet, serlig når jeg tenkte på glass også. hvis jeg greier å fortrenge prisen på BB

Her er noen historier som kan få deg til å glemme prisen:
http://brewing.lustreking.com/articles/brokencarboys.html

Glassbalonger er like farlige som motorsager, man berger livet men bærer preg av dem, jeg har glemt prisen :) det skal jeg få de som er med å bestemmer også til å gjøre, selv uten vegg til vegg teppe.
 
Oddvar Demmo skrev:
gustavf skrev:
Amund_J skrev:
PAAANG!!! og der knuste 50L vinballongen min :eek: Heldigvis under rengjøring. Men 50L vann med gjærslurry over hele baderumsgulvet er ikke å anbefale. Skulle tilte ballongen for å ha ut litt vann, da ballongen fikk for mye trykk èn plass. Heldigvis gikk det bra med fingre! :laugh:

Godt å høre at det gikk bra med deg, selv om det sikkert ble litt rengjøring etterpå.

Oddvar Demmo skrev:
Har akkurat tømt den første BetterBotle, tror ikke jeg kommer til å angre på det kjøpet, serlig når jeg tenkte på glass også. hvis jeg greier å fortrenge prisen på BB

Her er noen historier som kan få deg til å glemme prisen:
http://brewing.lustreking.com/articles/brokencarboys.html

Glassbalonger er like farlige som motorsager, man berger livet men bærer preg av dem, jeg har glemt prisen :) det skal jeg få de som er med å bestemmer også til å gjøre, selv uten vegg til vegg teppe.

Takk for innfo,  medfølelse for den uheldige. Har funne en slik glass ballog å lurte på å ta den i bruk, det kommer jeg ikke yil å gjøre etter dette.
 
Den gode følelsen man får rett etter man finner ut at grunnen til at jeg man ikke finner låsemutteren yil kranen på flaskebøtten, er at den ble skylt ned i do med vaskevannet

Noen som vet om det er standard hullstørrelse på slike bøtter, så jeg slipper å bestille ny kran fra Northern Brewer.
 
Her glemte vi begge og kikke etter 5 liters Erlenmeyer kolben, som stod og kokte opp sukkerlake på komfyren. Brannvarsleren ga oss etterhvert beskjed...
 

Vedlegg

  • IMG_1365.JPG
    IMG_1365.JPG
    1,6 MB · Sett: 1.138
Humlebombe!

Brygga Pale ale i dag og fikk av ein eller annen grunn ein idé om å sjekke kor mykje humlemassen hadde udvida seg etter koking. Så eg helte all humlegrøten fra kokekaret i ein sil og lot vørter renna av. så når eg skulle hive humla i do, så tenkte eg meg ikkje om og snudde sila opp ned rett over do med ca.1 meters fall...

Plutselig stod eg der med humle blanda med dovatn i ansiktet. :bank2:
 
Forrige helg mottok jeg 2 stk. 5 liters glassballonger fra bryggselv.no. Så jeg tenkte at jeg skulle brygge meg en liten 10-liters batch med stout og splitte den i to. (Planen var å ha litt Laphroaig whiskey og eikechips i den ene).
Som sagt så gjort.. Bryggingen gikk smertefritt med unntak av et noe bedre utbytte enn beregne. (Brukte BIAB metoden siden det var så liten batch, så jeg hadde beregnet ca 65% utbytte. Endte opp med nærmere 80% og OG 1,077. Så det helte vel mer mot en imperial stout..)

Fordelte så batchen i to og pitchet ett rør med 3mnd gammel WLP007 i den ene og ei pakke SafeAle S-04 i den andre glassballongen.

Når jeg våknet morgenen etter så kjente jeg eimen av stout i ganga.. Kikket opp i fryseboksen jeg bruker til gjæring og ser at det i den ene ballongen med S-04 har tatt heeeeelt av. Vørter over hele fryseboksen.
Den andre er helt livløs. "Jaja" tenker jeg. "Det var vel litt mye med ei hel pakke tørrgjær på 4,5 liter." Regner da med at den andre ikke har begynt å gjære enda. WLP007'en var jo ikke helt fersk, så det er vel litt lag-time på den.
...men over 2 døgn senere er det fortsatt ikke tegn til liv i den.

Det er da det går opp for meg at jeg må ha klart kunststykket å pitche begge gjærtypene i samme ballongen. En aldri så liten overpitch til 4,5 liter  ;D
Hadde ei pakke US-05 liggende. Så rehydrerte den og heiv oppi den livløse. Litt senere på dagen hadde den krausen på toppen :)
 

Vedlegg

  • stout3_small.jpg
    stout3_small.jpg
    184,7 KB · Sett: 971
Hadde en fin en igår. Bruker et tretrinnsopplegg med HLT, Mesketank og kokeløsning. HLT er naturligvis øverst, oppe på to bord! Jeg snubler med full tank, og søler 20 liter 75 graders vann utover kjøkkenet. Dette kjøkkenet er ikke akkurat bygd etter 2010 standard, så det begynner å dryppe ned på soverommet der senga av finer blir vannskadet, resten havnet på badet. Min samboer har enda ikke drept meg, men hvis dere ikke hører fra meg innen få dager ligger jeg med en øks i ryggen på ukjent sted :)

Madsun
 
Endelig bra at du ikke søkte det over deg selv da. Hvis vi ikke hører fra deg daglig så ringer vi ølpolitiet.
 
Som en konklusjon på diverse bryggetabber, må det være at de som ikke er drept eller skilt, har skaffa seg noen drablige kjerring emner.
Så til alle dere som ikke er kommet så langt som å finne et drablig emne, dere må ut å søke med lys og lykte, for de kan være vanskelige å få på kroken.
En bryggetabbe og vips er det kroken på døra. Så som en liten sondering på hvordan det kan gå, start det nye liv med en bryggetabbe, feks en kraftig gjæring som brer seg ut over stuegulvet, kan være en god start.  ;D
 
Kanskje ikke den største tabben, men jeg hadde planlagt å sette sammen kobbermanifold og brygge samme ettermiddag/kveld for min første all-grain.

Det ble 4 timer med baufil i tillegg til en tur på Clas Ohlson for ekstra baufilblad, 140 hakk som ble saget til slutt. Lite brygging i dag med andre ord, har heldigvis fri resten av uka. Blir nok å starte ørle morgen for sikkerhets skyld.
 
Jaja, da har du den i det minste klar til neste gang :)  Sage kobbermanifold er en forbanna drittjobb, godt at man bare trenger å gjøre det én gang.
 
Jeg skulle sage hakk i en kobbermanifold laget av nesten fire meter kobberrør her om dagen. Prøvde først stikksag med metallsagblad, men det ble for grovt, og måtte ty til baufila. Til slutt var vi to stykker - en som holdt rørbiten fast til et bor med to vannpumpetenger, og en som saget. Det gikk faktisk ganske fort. Men makan til drittjobb likevel...
 
Martin E skrev:
Jeg skulle sage hakk i en kobbermanifold laget av nesten fire meter kobberrør her om dagen. Prøvde først stikksag med metallsagblad, men det ble for grovt, og måtte ty til baufila. Til slutt var vi to stykker - en som holdt rørbiten fast til et bor med to vannpumpetenger, og en som saget. Det gikk faktisk ganske fort. Men makan til drittjobb likevel...

Skulle ha hatt tilgang til båndsag til slikt.
Ikke nok med at det er en møkkajobb å gjøre det der, men det blir også mye spon inni røret som delvis sitter fast, og som er litt vanskelig å få ut..
Jeg ga opp baufila, og brukte Dremel, resultatet var at skruetvinga smelta (plast.. ) kopperet ble styggvarmt når jeg holdt på, og kjøkkenet var fylt med kobberstøv etterpå.. blah..
 
Vet ikke om dette helt kan karakteriseres som en bryggertabbe, men jaja.

Skulle brygge en pale ale tidligere idag, og ting gikk fint for seg. Hadde varmet opp og flyttet vannet over i mesken, og var akkurat ferdig med å fylle skyllevannet over i varmtvannstanken når det ble mørkt i hele huset. Tenkte at det bare var sikringen som hadde gått av en eller annen grunn, men når jeg går i sikringsskapet ser jeg at alle sikringene er på. Etter å ha sjekket alt i sikringsskapet, samt om det var noe strøm andre steder i huset, gikk jeg bort til naboen og spurte om strømmen hadde forsvunnet hos de også. Og det hadde den.

Så resultatet ble en at min 60-minutters mesk ble en smule forlenget. Etter halvannen time kom strømmen tilbake, så da var det bare å kaste seg rundt og få varmet opp skyllevannet. Så det ble nesten 1 time og 45 min. mesk på kornet.
 
Tilbake
Topp