Forrige helg mottok jeg 2 stk. 5 liters glassballonger fra bryggselv.no. Så jeg tenkte at jeg skulle brygge meg en liten 10-liters batch med stout og splitte den i to. (Planen var å ha litt Laphroaig whiskey og eikechips i den ene).
Som sagt så gjort.. Bryggingen gikk smertefritt med unntak av et noe bedre utbytte enn beregne. (Brukte BIAB metoden siden det var så liten batch, så jeg hadde beregnet ca 65% utbytte. Endte opp med nærmere 80% og OG 1,077. Så det helte vel mer mot en imperial stout..)
Fordelte så batchen i to og pitchet ett rør med 3mnd gammel WLP007 i den ene og ei pakke SafeAle S-04 i den andre glassballongen.
Når jeg våknet morgenen etter så kjente jeg eimen av stout i ganga.. Kikket opp i fryseboksen jeg bruker til gjæring og ser at det i den ene ballongen med S-04 har tatt heeeeelt av. Vørter over hele fryseboksen.
Den andre er helt livløs. "Jaja" tenker jeg. "Det var vel litt mye med ei hel pakke tørrgjær på 4,5 liter." Regner da med at den andre ikke har begynt å gjære enda. WLP007'en var jo ikke helt fersk, så det er vel litt lag-time på den.
...men over 2 døgn senere er det fortsatt ikke tegn til liv i den.
Det er da det går opp for meg at jeg må ha klart kunststykket å pitche begge gjærtypene i samme ballongen. En aldri så liten overpitch til 4,5 liter ;D
Hadde ei pakke US-05 liggende. Så rehydrerte den og heiv oppi den livløse. Litt senere på dagen hadde den krausen på toppen