Bryggertabber

Jeg brygget en relativt vellykket Weissbier bestående av bl. a. 70% hvete her for et par måneder siden  (kjølebag konsept). Funket helt fint, men jeg tok da også ut en dekoksjon mot slutten og hevet temperaturen godt over 70°C  før jeg begynte skyllingen.  Den første Weissbier'en min var det nemlig "bare" 50% hvete i, og DEN kvalifiserte definitivt til en "entry" på denne siden - en deprimerende og klissete kladd som jeg veltet ut på tunet til glede for småfugler og rådyr :cheeky:. Jeg er nokså sikker på at årsaken til den tette mesken var for lav temperatur. At jeg kunne "dekokkesert" mesken opp i fungerende tilstand slo meg ikke inn den gangen. Man lærer så lenge man har lever! :biersmile:
 
Tappet årets juleøl for et par uker siden. Etter å ha fylt alle flaskene ble det en halvfull flaske til slutt, denne tenkte jeg kunne fungere som smaksprøve.
Ølet ble satt til karbonering på kjøkkengulvet på 22 grader, da det hadde gått 12 dager fikk jeg lyst til å smake på denne halvfulle flasken.. , i det jeg jekket korken kom det et drønn av et kanonskudd og spruten sto rett opp  :ilike: , glup som jeg var prøvde jeg å tette tuten med tommelen, da sprutet det enda mer... at snaue 2 dl med øl kan grise ned et helt kjøkken er godt gjort  :bank2:  Det ble en grundig omgang med klut & vann + skjennepreken fra Fru strert.    Det luktet ihvertfall jul...

Mener jeg gjorde dette riktig, OG 1072 / FG 1018, tilsatte 6 gram sukker pr liter kokt i lake tømt i bunnen på karet. Slangen fra heverten ble lagt i den vanlige buen slik at ølet sirkulerte og blandet seg. Fulgte med på dette, og det var bevegelse hele tiden.
Kan noe av ølet ha fått mer sukker enn resten ? , eller var det tomromet i flasken som var årsak ? Trykket var ihverfall over all forventning.
 
jeg er motstander av å blande sikker i omstikkingskar/gjærbøtta, fordi jeg tror at sukkerlake flyter til bunns (pga av høyere massetetthet enn øl). du bør jo helst ikke røre (inn oksygen på ferdig øl), og da er det vanskelig å få sukkeret til å løse seg opp jevnt. da jeg tapper på flaske bruker jeg sprøyte for å fordele sukkerlaken nøyaktig.

hadde ett uhell med øl på fat før NM. ølspruten sto, og jeg impregnerte kjellertaket mitt, og sprayet øl over resten av kjellern. har fortsatt ikke vasket det skikkelig :p
 
Skal ikke gå altfor ot her, men angående primingssukker i bøtta: Jeg bruker et 9-liters Cornelius til å tappe det som skal på flasker. Har på forhånd hatt i sukkerlaken. Sett på lokket, på med CO2 og slipp ut litt slik at du får flusha ut det meste av luft. Nå kan det ristes for å blande sukkerlaken inn i ølet. Setter på en flaskefyller laget av en utventil, picnickran og en bit ølslange, og tapper ølet over på flasker med CO2-trykk.
Renslig, praktisk og effektivt!
 
Min erfaring med sukker i omstikkingskar er utelukkende god. Jeg heller sukkerlaken i først, og så setter jeg slangen fra heverten ned til bunnen av karet, så øllet får virvlet opp sukkeret godt. Når alt øllet er over, flasker jeg ganske umiddelbart med heverten, der jeg forsøker å få innsuget helt ned til bunnen av karet. Jeg har så vidt jeg vet aldri hatt ei kasse med vesentlig trykkforskjell fra flaske til flaske.

Hilsen,
Anders
 
Da var det min tur til å komme med en liten historie.
Det var skjærtorsdag, jeg hadde plutselig fått et tomt fat, pussig hvor fort fata går tomme?
Et nytt fat ble flyttet over for mer tilførsel av co2, ølet har jeg stående i et kjølerom, ølet ble smakt på og det var veldig godt.
Kona og jeg tok noen glass og klokken nærmet  seg midnatt og jeg reiste meg for å gå til sengs. Hun ville sitte en stund til for å lese.
Jeg forsvant fort inn i drømmeland, (må ha vært det gode ølet) . Brått ble jeg var en intens uling/ skriking. Våken ble jeg selv om det tok litt tid for meg å registrere lydene og hva det var for noe. Min første tanke var, er det en elg som har troppet opp i stua ( bor landlig). Opp for jeg med ull i hodet og registrerte, " du må komme, du må komme, fort. Jeg kom inn på kjøkkenet og der sto madammen og hoppa, "hva er det som skjer spurte jeg". "Jeg hørte noen lyder" sa hun, "hvor spurte jeg". " jeg trodde det kom fra høytalerne" var svaret, "men det kommer fra kjølerommet" sa hun. Jeg åpner døren og ser en brun stråle, som treffer veggen på andre siden. Jeg sa ikke stort, men det gjorde madammen, jeg fikk  skrudd av co2 og tatt av krana, men litt sent, fatet var tomt og gulvet var fullt av øl, godt øl med god "head" hehe. Så begynte arbeidet med å få opp alt det gode og kona var ikke snauere, enn at hun sa det var synd på alt ølet som ble ødelagt. Jeg sa det er ikke noe å bekymre seg over, det er alt arbeidet nå i natten jeg synes er dumt. Gråter aldri over spilt melk, har man et uhell så har man et uhell og ferdig med det. Vel klokken ble over 0200, før jeg fikk lukket øynene igjen.
Det er, må jeg si en spennende hobby det å være ølbrygger, og ja ølfatet står fortsatt i kjølerommet for co2. Liker å leve litt farlig.  :yes:
 
Da ser det ut som jeg har min første bryggetabbe...

Jeg har de to siste ukene lært mye om IBU, og hvordan smaken på ølet defineres mye av hvilken humle, mengde og når den tilsettes.

For 1 mnd siden satte jeg dette:
http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...sort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
IBU:350 (orginal) / 309 (Tinseth)

Dette skulle bli en IPA, det ble en RIPA, den RIVER godt i kjeften. Den er drikkende, men det tror jeg blir med en flaske om gangen.

Nå vet jeg hvertfall hvilket IBU forhold jeg må ligge på, aldri over 110!
 
Dag skrev:
Skal ikke gå altfor ot her, men angående primingssukker i bøtta: Jeg bruker et 9-liters Cornelius til å tappe det som skal på flasker. Har på forhånd hatt i sukkerlaken. Sett på lokket, på med CO2 og slipp ut litt slik at du får flusha ut det meste av luft. Nå kan det ristes for å blande sukkerlaken inn i ølet. Setter på en flaskefyller laget av en utventil, picnickran og en bit ølslange, og tapper ølet over på flasker med CO2-trykk.
Renslig, praktisk og effektivt!


Takker for tipset, har prøvd dette på de 2 siste bryggene, og det har fungert bra. Kommer til å fortsette med det.
 
Generelt tips, ikke gi opp... ikke kast brygget før du er helt sikker på at det går galt.

Smakte på Stouten, hvor alt gikk galt under bryggingen, i går. Fint karbonert for stilen (siden ei av flaskene eksploderte var vi redd den var overkarbonert, sikkert dårlig flaske), men utrolig søt. Den høye temperaturen ved meskestart gjorde nok sitt for sødmen (OG 1.102, FG 1.042), men det gjør ingenting. Vi drikker den til iskrem i løpet av sommeren og brygger en tørrere stout senere og følger litt bedre med på temperaturen ved mesking.

Drakk også en annen øl, og merket hvordan litt ekstra modning kan være en fordel. Gøy dette, lærer hele tiden.
 
Vel tabbe og tabbe... sitter enda etter 4 timer og kjøler vørter i vasken etter at koblingene til spiralkjøleren røk under test kjøring tidligere, dette bringer meg videre til: Hvorfor har ikke jernvareforhandlere nattåpent?????, De tenker ikke mye på hjemme bryggere som kan få problemer...

Men det blir nok ØL av mitt Amber Milf Mild alikevell..... gjesp.
 
VinOgBar burde også ha åpent litt lenger...

Skulle flaske 2 brygg i dag. Hadde sterilisert alle flaskene i ovnen og akkurat slengt inn korkene.
Da det var middagstid lot jeg like greit korkene stå i ovnene mens noen grønnsaker ble slengt inn, kjente en jævelig lukt etterhvert ettersom pakningen i korkene smeltet...
Hadde bare nok korker til å flaske et av bryggene etter det :cheeky:
 
Laget meg 100L kokekar av en varmtvannsbereder nylig, og ved innvielse trodde jeg at jeg hadde vasket denne godt med syre og kombi.
Etter at vørteren hadde gjort sitt var det åpenbart at det ikke var tilfellet og den hadde en sur mettallisk bismak.

Endte med at jeg måtte tømme 60L vørter i sluket.
Kokekaret ble i allefall skinnende blankt innvendig etterpå.. en fattig trøst  ::)
 
Det var noen som lurte på hvorfor jeg stresset med å få kokekjelen ren når jeg måtte bruke så mye makt (stålbørste den gang) ølet kunne da umulig få noe smak av stålet, men det gjør det, det er surt og renser dermed stålet så det blir blankt og fint. :(
 
Oddvar Demmo skrev:
Det var noen som lurte på hvorfor jeg stresset med å få kokekjelen ren når jeg måtte bruke så mye makt (stålbørste den gang) ølet kunne da umulig få noe smak av stålet, men det gjør det, det er surt og renser dermed stålet så det blir blankt og fint. :(

Blir man selv sur pga "tabben", så blir vel stålet blankt utenpå også?  ;D
 
Fylle gjæringskaret litt for mye +mangel på kjølemuligheter + bergensk varmerekord = søl.

Heldigvis hadde jeg forutsett problemet og vare lagt lokket løst på og dekket gulvet med aviser.
Ser man positivt på det, så er jeg iallefall kvitt veldig mye av humlegrumset
 
PAAANG!!! og der knuste 50L vinballongen min :eek: Heldigvis under rengjøring. Men 50L vann med gjærslurry over hele baderumsgulvet er ikke å anbefale. Skulle tilte ballongen for å ha ut litt vann, da ballongen fikk for mye trykk èn plass. Heldigvis gikk det bra med fingre! :laugh:
 
Har akkurat tømt den første BetterBotle, tror ikke jeg kommer til å angre på det kjøpet, serlig når jeg tenkte på glass også. hvis jeg greier å fortrenge prisen på BB
 
Tilbake
Topp