Bryggertabber

Takk for nyttig info om drittjobben, Leffe, Selv om jeg har sendt masken samme vei som deg ved de 10-15 siste bryggingene uten problemer, tror jeg at det blir dumping i hagen igjen nå. Det fungerte greit frem til jeg oppdaget et par fornøyde Iberiasnegler i en maskdunge i vår..
 
Mask er visst _GULL_ i kompostbinger!

Ellers vil du bli forstått om du gir deg med brygging efter den runden... :-O  Hvis du er i en situasjon hvor WAF er relevant, så er det vel på sin plass med et forslag om at din bedre halvdel slipper å lage middag idag; men at du tar henne med til ønskeserveringsstedet hennes.  Du kan ha bygget opp en alvorlig negativ saldo efter den runden du har hatt.

Hold ut!
 
Har heldigvis en kompis som driver med villsvin og de sier ikke neitakk til en sekk mask i ny og ne! 
 
Det er visst på tide jeg melder meg inn i tabbe-klubben jeg også..  :roedme:

Dagen begynte som en ganske vanlig brygge-søndag. Alt gikk faktisk veldig greit, ingenting søl, vasket og pakket bort utstyr etterhvert som jeg ble ferdig med det. Så var det en ting som gjensto. Hente flaska med gjær som hadde stått i kjøleskapet etpar uker siden forrige brygg.
Gjæren så fin ut, litt mye øl igjen bare, så det hadde jeg tenkt å tømme i vasken. Flasken var av type glass saft flaske med vippe-kork.
Som tenkt så gjort. Vippa av korken, og da kom eksplosjonen! Ca. en liter øl/gjær blanding over hele kjøkkenet, inkl. tak, skaper, kjøleskap m div.
bilder av barn/nisser, etc.!
Det kom nok en del spontane gloser, for like etterpå hørte jeg fra stua; skal jeg hjelpe med noe?  Eeeeeeeeh.. nei, svarte jeg og håpet i det lengste
at hun ikke kom inn for å se. Det gjorde hun selvsagt.. Da hun kom ut og så "problemet", sa hun bare 'tror jeg bare går og setter meg i stua igjen'.
Det var nok den beste løsningen! Det ble en ekstra time med vasking på meg i kveld gitt!
Det verste var selvsagt at det var veldig lite gjær igjen til vørteren! :)
Men nå, ca. 3 timer etterpå hører jeg noen plopp i gjærlåsen, så det er mulig det var nok likevel!  ;D

Vet ikke om det er noe lærdom å hente her, men jeg kommer ihvertfall til å sjekke/lette trykket på gjærkulturene med jevne mellomrom fremover. Selv om det står i kjøleskap kan det (tydeligvis) være betydelig aktivitet!  :)
 
FrodeÅ skrev:
Vippa av korken, og da kom eksplosjonen! Ca. en liter øl/gjær blanding over hele kjøkkenet, inkl. tak, skaper, kjøleskap m div.
bilder av barn/nisser, etc.!

Vet ikke om det er noe lærdom å hente her, men jeg kommer ihvertfall til å sjekke/lette trykket på gjærkulturene med jevne mellomrom fremover.

Tja, om du ikke ser noen lærdom så bør kjerringa lære å rydde bort jula tidligere
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
Hvis du er i en situasjon hvor WAF er relevant, så er det vel på sin plass med et forslag om at din bedre halvdel slipper å lage middag idag; men at du tar henne med til ønskeserveringsstedet hennes.  Du kan ha bygget opp en alvorlig negativ saldo efter den runden du har hatt.

Hold ut!

Jeg prøvde meg faktisk på det helt motsatte! Jeg fortalte bare at jeg nå hadde spart oss for mange tusen kroner ved at jeg ordna dette sjøl. Å kalle ut en rørlegger eller en suge/spyle bil på en lørdag er jævlig dyrt, så nå syns jeg egentlig jeg fortjener en fin presang, enn mac-book feks... Tror nesten jeg hadde ho litt på gli, helt til ho hørte meg fortelle en kamerat om hvorfor røra egentlig ble tett... Jeg har ingen mac-book..................  Men a mor er snill, så det blir ikke slutt på brygginga her nei!  :0)
 
Hellø.

Hadde håpet jeg slapp å skrive her, men når det ikke gikk værre en det gjorde får mann vel bekjenne seg her....
Brygget 25 l. Stout i dag. Startet med varming av meskevann som gikk bra. Så sendte jeg glasstermometeret i det fliselagte gulvet. Resutatet var uknust termometer som viste 9 forskjellige tempraturer. Hmmmm.... Fiksa dette med en lighter. Varmet opp termometeret til den fine røde vesken nesten sprengte det og gikk tilbake til en visning. Puh....
Blandet så inn malten i meskekaret.... Gikk opp for å smøre noen skiver til frokost.... Satt og spiste disse da jeg plutselig fikk et innfall av at det kanskje var en ide og sette over skyllevann til varming. Spurte ned trappen og måle opp riktig mengde. Fikk fyr på krabbekokeren. Så vidt.... Hadde kansket klart å fyre opp røyken på den vesle blå flammen. Reguleringshjulet satt dønn! Prøvde med leathermannen, før jeg ga opp og rotet fram en annen brenner jeg fikk til jul av min kjære søster. Den er noe slapp og egentlig beregnet til å lage Paela på. Fikk jumpa over slangen og tent opp. Skjønte fort at dette ville ta en liten evighet før jeg fikk den tempen jeg ønsket. Demonterte hele regulatoren på krabbekokeren og fant et bittelite messingspon kilt fast i gjengene. Gjorde rent dette og o-ringene var like hele. Satte det sammen og flyttet tilbake gasslangen. Denne gangen gikk det bra. Da klokken peip for at 60 min mesking var gått, viste termometeret 75'. Perfekt timing U knøw.
Etter dette gikk alt igrunn etter boka, men någet stresset ble jo denne karen. Det er forøvrig jomfrubrygget på flytende gjær, så hadde vært litt kjipt om det skar seg helt....
Nå sitter jeg godt tilbakelent i stolen og nyter en KJØPT Guinness, før jeg skal på konsert på Pubben med et par kjenninger.

Ha en fortryllende helg. Kan ikke love at det er siste gang jeg skrive her....

Sabeltann
 
Har i løpet av de siste dagene sprukket en 5 liters erlenmeyer, knust en vinballong og sendt stein gjennom maltmølla, god kveld.
 
første brygg fult av tabber , humlepose som rvnet??? uten sil , ja ja helte på gjæringsdunk jo jo masse skumm ikke bra.... fylte på resten av vannet så gjær ja ja dette blir vel bra tenkte jeg tok tempen på vørteren med termometer som hadde ligget på kjøkkenbenken hmmm og som ikke det var nok bare 16 grader i vørteren når jeg satt den til gjæring... har en dårlig følelse ang dette brygget men men prøver på nytt til helgen..
 
16 grader er helt supert for ale. Bedre med for kaldt enn for varmt i begynnelsen. Skum er heller ikke noe problem.

Derimot er det ikke bra å putte et skittent termometer i vørteren.
 
brukte termometeret når jeg kokte opp vannet og vørteren så har jo blitt litt desinfisert ;) men men får håpe på det beste , skal sette en ny batch på lørdag og har da lært av mine feil
 
Thom79 skrev:
første brygg fult av tabber , humlepose som rvnet??? uten sil , ja ja helte på gjæringsdunk jo jo masse skumm ikke bra.... fylte på resten av vannet så gjær ja ja dette blir vel bra tenkte jeg tok tempen på vørteren med termometer som hadde ligget på kjøkkenbenken hmmm og som ikke det var nok bare 16 grader i vørteren når jeg satt den til gjæring... har en dårlig følelse ang dette brygget men men prøver på nytt til helgen..

Bedre enn mitt første brygg! Planen er at det skal bli en aromatung American Brown Ale, med tørrhumling etter at primærgjæringen er over. Begynte å brygge det torsdag kveld, men pga. skuffende kokeplate( 2kw med relativt lite flate  :noway:) brukte vannet altfor lang tid på å koke opp. Måtte fikle med ekstra kjeler på komfyren bare for å holde bryggetemperaturen ved like, og selv da mistenkte jeg at det ikke kokte skikkelig. Da jeg skulle kjøle det ned hadde jeg forberedt et isbad på trammen i en isoporeske, men da var klokka allerede nærmere halv tre. Fikk kjølt det ned på ca 30 min., og leste 25c på termometeret, men da de 15 literene med vørter hadde blitt helt over gjærkaka og vannet ut med ti liter kaldt vann viste termometeret over 30 grader!  :(

Jeg må ha vært så sliten at jeg leste feil eller noe i den duren da jeg målte det første gangen (dårlig lys, trøtt og lei av den inkompetente kokeplata). Gjæren overlevde den, og viste livstegn allerede på formiddagen derpå. Går sikkert nogenlunde greit etter nok lagringstid, men jeg synes dog litt synd på den mishandlede Coopers-gjæren min.
 
Argh! Brygga Kölsch i går, og alt gikk så knirkefritt at det var nesten som en drøm. Kjølte ned og beluftet 22 liter klar og fin vørter før spannet ble plassert i gjæringsskapet. Temperaturen var ca 15 °C. Satte temperaturkontrollen på 16  °C og plugget varmeelementet i stikket for AVKJØLING!  :bokser: Gjæringa har nok kommet raskt og fint i gang i løpet av natta slik at avkjølingen slo seg på, for da jeg sjekket i morges var temperaturen steget til 23,5  °C. IDIOT.

Hvis dette går greit, står jeg i fare for å bli for avslappet, for da kan det meste gå bra. Inntil videre: RDWHAHB! Det er vel bare å gjære ut og ta det som det kommer.
 
Jeg har en til.

Under oppveiing og kverning av malt så klarte jeg å få i meg så mye maltstøv  at jeg fikk høy feber. Jeg satt i badekaret å frøys, deretter var det opp i køya å fryse videre der. Jeg var først litt usikker på hva dette kunne skyldes fordi jeg skjelden blir syk.

Jeg spurte Frank på NØ om det kunne ha en sammenheng med maltstøv, han lo å sa at jeg hadde fått "maltfrosse" (på svensk).

Heldigvis var jeg bra igjen dagen etter.
 
Tilbake
Topp