Bryggertabber

Så var det da jeg kom hjem fra utdrikkingslag og skulle ha en halvliter hveteøl i sofaen...
Dro med meg corneliusfatet inn i stua, hadde ikke noe gass på småflasker, så jeg hadde trykt opp tanken til 3 bar. Har jo skumdempende slage og greier, så dette blir tipp topp...

kona ble mindre fornøyd da jeg koblet slangen til fatet, og det viste seg at slangene ikke var skikkelig festet... Ølfontene i stua...
jeg var gjennomvåt, hun fikk et glass øl over seg, tapet, sofa gulv.... tilogmed katta luktet snadder...

Etter litt vasking, så fikk jeg meg en halvliter, men fatet er forvist til kjøleskapet under trappa....
 
det var de hurtigkoblinene som følger med når du skaffer en skumreduserende slange... hadde hatt de ifra hverandre for rengjøring, og slurvet da jeg koblet de i sammen... Det så riktig ut, men var det ikke... Det hjalp ikke at jeg ikke ferska hva som var problemet før etter en god stund...
 
har lagd en illustrasjon til ære for min sjeniale oppfinnelse som jeg fant opp idag ved en tilfeldighet
hurra! :feire:
 

Vedlegg

  • tabbe.gif
    tabbe.gif
    26,9 KB · Sett: 1.301
mitt første forsøk med blow-off tube.
leser gjennom hele posten nå, ser at det er fler som har gjort det samme
og mye annet rart
 
joques skrev:
Det samme kan skje hvis man kjøler ned ølet for mye etter endt gjæring ;)

Løsningen til begge deler er kanskje å ha en tykk/lang slange, og mindre vann i blow-off-beholderen enn det slangen kan suge til seg, oppover. :)
 
Jepp. Sånn som jeg har det nå :)  Ulempen er at det ikke er ideelt å suge inn oksygen heller. Så jeg vurderer å begynne å ta av blow-offen og sette på en slangestuss med hurtigkobling når jeg skal kjøle ned. Så setter jeg på litt CO2-trykk og tar så av flaska. Hurtigkoblingen er tett, så det skal ikke komme noe luft inn utenfra.
 
Eduard skrev:
Løsningen til begge deler er kanskje å ha en tykk/lang slange, og mindre vann i blow-off-beholderen enn det slangen kan suge til seg, oppover. :)

Løsningen er plastbøtte med mye plass  :skitbra:

Dagens bryggertabbe: Bestille malt og humle fra Northern Brewer med JetCarrier. Tenkte jeg skulle slenge med litt Carafa Special (før jeg visste at V&B hadde feilmerket i nettbutikken) og litt cascade på et bestilling av ymse utstyr. Dette er altså matvarer, noe JetCarrier ikke kan fortolle, så du må selv tusle til Tollvesenet og gjøre papirarbeidet. Dessverre var mengdene så små at datasystemet deres ikke taklet det, så etter halvannen time fikk jeg beskjed om at de skulle ringe meg når papirene var klare. I dag ble det nok ikke...
 
Eduard skrev:
joques skrev:
Det samme kan skje hvis man kjøler ned ølet for mye etter endt gjæring ;)

Løsningen til begge deler er kanskje å ha en tykk/lang slange, og mindre vann i blow-off-beholderen enn det slangen kan suge til seg, oppover. :)

Eller rett og slett ta slangen ut av bøtta i det man begynner å overføre. ;-)
 
Hmh, dagens nybegynnerfeil;
Sette Co2 på out i stede på in på Corneliusfatet.... Tro om jeg må lage nytt juleøl...
 
jikvig skrev:
Hmh, dagens nybegynnerfeil;
Sette CO2 på out i stede på in på Corneliusfatet.... Tro om jeg må lage nytt juleøl...

Det hender seg rett som det er, så jeg ville ikke blitt redd av den grunn.
Men det er utrolig irriterende at det faktisk er mulig å få det til, og at det som regel byr på store problemer å få løsnet koblingen igjen.
 
I dag skulle jeg flaske en sterk røyka porter. For et par dager skrudde jeg litt på kjøleskapstermostaten min for å få ned tempen slik at noe mer gjærrester skulle bunnfalle. Da jeg åpnet kjøleskapet i dag syns jeg det var i overkant kaldt. Det viste seg at jeg har satt min UT200 over på varmeprogrammet. Det førte til at gjæringsskapet mitt sto på full guffe hele tiden og jeg endte med noe som kan være en slags EisPorter. 5-6 liter var blitt til is og resten av ølet (20 l) er blitt en hel del sterkere.

Litt usikker på om den resterende gjæren har overlevet, så jeg fatet istede for å flaske. Tror dere det var nødvendig?

Gleder meg i alle fall til å smake på den om noen måneder.
 
gustavf skrev:
Dagens bryggertabbe: Bestille malt og humle fra Northern Brewer med JetCarrier. Tenkte jeg skulle slenge med litt Carafa Special (før jeg visste at V&B hadde feilmerket i nettbutikken) og litt Cascade på et bestilling av ymse utstyr. Dette er altså matvarer, noe JetCarrier ikke kan fortolle, så du må selv tusle til Tollvesenet og gjøre papirarbeidet. Dessverre var mengdene så små at datasystemet deres ikke taklet det, så etter halvannen time fikk jeg beskjed om at de skulle ringe meg når papirene var klare. I dag ble det nok ikke...

Men nå har jeg vært på Tollboden og betalt
Matproduksjonsavgift 6,-
Toll 25,-
Merverdiavgift høy sats 46,-
Merverdiavgift lav sats 84,-
Forskningsavgift 1,-

Det er faktisk 21% toll på gjær.
 
Her er en "liten" tabbe jeg gjorde i dag.

Jeg brukte ikke slangeklemmer på slangene som var koblet til pumpa. Jeg resirkulerte vørter mens jeg kjølte ned vørteren, jeg var ikke lenge borte heller, jeg skulle bare.........

Jeg lar bildet tale for seg ;-) 
 

Vedlegg

  • IMG_0970.JPG
    IMG_0970.JPG
    97,2 KB · Sett: 1.185
Tiårets tabberekke i går. Jeg velger å skylde på at jeg gjorde alt for mange ting på en gang, og ikke konsentrerte meg nok om bryggingen. Det er en uheldig kombinasjon.
- Tappet meskevann i karet, helte oppi malten. Men aj,  Glemte å måle temperaturen.  Sjekket fort og justerte temperaturen.  Rørte rundt.....Bunnen føltes litt rar.  ajajaj, glemte silen i bunnen.  Helte over på et annet kar og lempet silbunnen oppi.  Tilbake med mesken og tilsette resten av malten. Justere tempen litt opp.  = Ganske tynn mesk.  Men det lot vi stå til. 
Fyller HLT og setter på strøm mens jeg går å spiser middag. Etter middag og tilhørende herligheter går jeg ned i kjelleren og ser hvordan det går. Mesken storkoser seg, men kokelyden fra vanntanken uteblir. Elementet varmer ikke av en eller annen grunn.  Ender opp med at jeg bare lar det stå til og skyller med vann på ca 65 grader.
Skyllingen går greit, og det skulle vise seg at jeg hadde ganske nøyaktig akkurat ikke mer vann en det måtte være.
Vørteren i kokeren var litt tynnere en planlagt, men det fikk stå sin prøve.  Da jeg har ventet litt i overkant lenge på kokingen så sjekker jeg elementene, det ser ut for at det bare er liv i 1Kw elementet, mens 2Kw elementet bare er til pynt. Godt at karet er godt isolert. Herfra går alt bra, bortsett fra at jeg endevender huset på jakt etter sterkrensen da jeg skal tappe på gjæringskar.  Denne bryggeloggen tror jeg at jeg kaster.
Nå mangler det bare at gjæren er død eller noe sånn.
 
Lagde en barley wine i går med OG 1103, og brukte en time lenger på oppkok enn vanlig. Når den endelig begynte å koke, så var det så vidt det var aktivitet i kjelen, så vi skjønte da at det var noe feil. Det at kokeplata stod på 450W isteden for 2000W forklarte det meste...  :ilike:
 
Brygga ei utilsikta humlebombe i går  :jaha:  Fyrte igang utstyret for å brygge en ASIBA - 40 liter. Underveis fikk vi noen gode ideer om å splitte vørteren og bruke forskjellige humlevarianter og gjærtype i to  20 liters batcher. God ide egentlig, reint bortsett fra at i kampens hete glemte jeg å nedjustere humlemengdene :roedme: :roedme:
Resultatet er en ASIBA med IBU på 100+. Her e det vel bare å la det stå til og håpe på det beste :)
 
Tilbake
Topp