Bryggertabber

Brygga en liten batch med pilsner i dag. Mesket med boil in Biltema bh pose/bag. denne sto oppi en nettingkurv som fulgte med kjelen. når jeg var ferdig satte jeg denne kurven til avrenning  på kanten av kjelen og støttet opp på motsatt side med en sleiv(man tar det man har for hånden). Jeg var så uheldig å skumpe borti sleiva, med det resultatet at hele nettingkurven med innhold pluppa neddi vørteren igjen og spruten sto veggimellom. har tilbrakt en god del av kvelden på å vaske ned kjøkkenet igjen :bank2:
 
RuGE skrev:
Brygga ei utilsikta humlebombe i går  :jaha:  Fyrte igang utstyret for å brygge en ASIBA - 40 liter. Underveis fikk vi noen gode ideer om å splitte vørteren og bruke forskjellige humlevarianter og gjærtype i to  20 liters batcher. God idé egentlig, reint bortsett fra at i kampens hete glemte jeg å nedjustere humlemengdene :roedme: :roedme:
Resultatet er en ASIBA med IBU på 100+. Her e det vel bare å la det stå til og håpe på det beste :)

Hvordan ble denne med så mye ibu?
 
RuGE skrev:
Brygga ei utilsikta humlebombe i går  :jaha:  Fyrte igang utstyret for å brygge en ASIBA - 40 liter. Underveis fikk vi noen gode ideer om å splitte vørteren og bruke forskjellige humlevarianter og gjærtype i to  20 liters batcher. God idé egentlig, reint bortsett fra at i kampens hete glemte jeg å nedjustere humlemengdene :roedme: :roedme:
Resultatet er en ASIBA med IBU på 100+. Her e det vel bare å la det stå til og håpe på det beste :)

Det blir vel en Dobbel ASIBA da  :) Spør Richard, han vet allt om mye humle :)
 
neslekkim skrev:
Hvordan ble denne med så mye IBU?
Topp! Sjøl i min munn - som tradisjonelt brygger humlesvake øl. Var skker på at dette kom til å smake über bittert, men den får bare skryt. Så får vi se ka dæm sei i Drammen :)
 
Problemet med mye humle er at den stikker av med så mye vørter, man må rett og slett ofre vørter til Øllah :)
 
Øllahu-akbar!

Jeg ofra 40 liter bitter til Øllah her i går. 40 liter infisert øl, rett i dass...  :protest: :heygrr: :mamma:
 
Richard skrev:
Problemet med mye humle er at den stikker av med så mye vørter, man må rett og slett ofre vørter til Øllah :)

Agh!, hvordan finner man balansen?, uten at den stikker av med vørtern?
 
joques skrev:
Øllahu-akbar!

Jeg ofra 40 liter bitter til Øllah her i går. 40 liter infisert øl, rett i dass...  :protest: :heygrr: :mamma:

Æsjda! Har du funnet synderen?
 
Jeg skrudde opp pumpa, fant ikke noe synlig gørr der, men det var en svak lukt av noe rart inni pumpehuset, så antar at det var noe som satt der. Kokende vann gjenom pumpa blir SOP fra nå av!
 
joques skrev:
Jeg skrudde opp pumpa, fant ikke noe synlig gørr der, men det var en svak lukt av noe rart inni pumpehuset, så antar at det var noe som satt der. Kokende vann gjenom pumpa blir SOP fra nå av!

Hm, skulle ikke 60 minutt kok av vørter gjøre susen?
Jeg kjører ihvertfall kokende vørter gjennom pumpa siste 15minutt av kok, før jeg bruker den videre til resirkulering og whirlpool under kjøling. Ikke Speidel, men uansett en pumpe i tilknytning til kokekar...
 
Lars skrev:
Jeg kjører ihvertfall kokende vørter gjennom pumpa siste 15minutt av kok, før jeg bruker den videre til resirkulering og whirlpool under kjøling. Ikke Speidel, men uansett en pumpe i tilknytning til kokekar...

Vi gjør akkurat det samme som Lars, fungerer bra.
 
Bestillte noen varer fra Humle.se for en stund siden til Poste restante i Åre og kjørte dit idag.  Det er 18 mil én vei.  Da jeg kom fram var post*@##$%"#  STENGT!  Bare åpent på hverdager.  Det var jaggu 18 mil hjem også.  Heldigvis var systemet åpent.  GLEDER meg til å måtte kjøre dit en hverdag snart.   Antar det er 18 mil hver vei da også...  4 * 18 = nei det orker jeg ikke regne på...
 
Til de som hiver masken i dass (eller har tenkt å gjøre det...) :

Normalt så har jeg all masken i en svart søpplesekk og hiver i søpla etter endt brygging. Nå er dunka mine utrolig fulle ute her, så jeg tenkte at ettersom jeg har hørt at det funker fint å tømme litt og litt i dass og sende det avgårde den veien, så gjør vi det! Jeg gjorde dette samtidig mens jeg satte igang kjølinga etter koking. Alt virket som det gikk fint som snus helt til jeg var omtrent midt i kjølinga. Bruker da en hageslange inn/ut på en kobberspiral og legger utløpet ned i ett sluk på badet. Plutselig begynner det å boble noe helt villt i dass! Nesten så jeg ringte Ghostbusters, men så begynte jeg å ane hva som hadde skjedd... Det fylte seg da opp med vann på badegolvet og på golvet i naborommet som også har sluk. Men hva gjør du a, tempen på brygget var ikke lenger ned enn 34 grader, så jeg kunne jo ikke stoppe kjølinga heller! Heiv da utløpet opp i badekaret og satte i proppen, så da gikk det bra å få kjølt helt ned :) Men så begynte morroa...
For å oppsummere raskt hva man kan utsette seg for ved å hive masken i dass = demontere en dass, ta høl i en vegg for å komme til stakeluke, flytte ut vaskemaskin og tørketrommel, demontere to sluk, måke snø i en halvtime for å finne kummen ute i hagen, hente spett fordi kumlokket har fryst fast, krabbe ned i kloakken, stake for harde livet med en 2,5¤ PR kabel, bli dynka i kloakk da dævelskapet endelig løsner og kloakken spruter opp av hullet du staker i, remontere sluk, dass, vaskemaskin,tørketrommel, vaske to rom og så reparere hølet i veggen. Da du er ferdig med det kan du begynne med det du skulle, å vaske brygge utstyret......... Jodasann, flott lørdag dette :) Snakk om Stucked mash !!! (å ja åsså holdt jeg på å dø av kvelning da jeg tømte en hel plumboboks ned i røret som dassen sto på...)
 

Vedlegg

  • 168697_488747437889_532497889_6655140_931789_n.jpg
    168697_488747437889_532497889_6655140_931789_n.jpg
    51,7 KB · Sett: 1.060
Tilbake
Topp