Bryggertabber

Dalaker skrev:
Hørtes godt ut med kjeks og Non Stop. Hva slags øl vil du anbefale til et slikt måltid?

I akkurat den situasjonen ville det nok ha passet best med det som roet nervene best der og da. Sterkest mulig...
 
Er vell på tide å få frem flere brygge tabber :doh: :doh:

Må dele en av mine.. Hadde bryggeet ca 40 liter pils denne dagen. alt hadde forløpet utmerket. INGEN TING hadde hadde  gått galt. Det begynte å nærme seg tid til kjøling, i disse tider så brukte jeg en dypp kjøler. Denne kjøleren var ikke av de største, men den hadde fuingert rimelig bra tidligere. Men denne dagen derimot..

Senket som vanlig kjøleren ned 15 min før kokeslutt, etter aromahulen settes vannet på, jeg sjekket at det kommer vann ut, og at koblingene er tette. Når alt virket tilfredstillende så går jeg for å ta meg en kopp kaffe. da jeg komme ut 20 minutter senere forventer jeg å finne en rimelig nedkjøt vørter.. Men nei... temperaturen var ikke  kommet under 40 grader :attevar:

Fortvilet begynner feilsøkingen.. hva kan det være som er galt... åå F.. :idea: 4500 W står enda på for FULLT :bank2: :bank2: :roedme2:

Noen bedre?? ;D
 
Her er en fra i vår, den kan også legges i kategorien 'don't try this at home'.

Kokekjelen min sto og fosskokte, da jeg fant ut jeg skulle ta en prøve av vørteren. Åpnet krana, men den var potte tett. Humleblomster på vidvanke har gjerne denne effekten. Jaha, tenkte jeg, dette skal jo koke en god stund til, så jeg kan jo bare blåse forsiktig inn i slangen på krana og sende proppen tilbake i kokekjelen.
Her må det innskytes, som jeg ikke hadde tenkt over på det tidspunktet,  at når noe fosskoker så er det fordi mikroskopiske (les:usynlige) luftbobler ekspanderer og blir til store bobler på kanskje en cm i diameter. Når man da blåser inn en boble på , la oss si 5cm, så ekspanderer denne til en halvmeter i løpet av ca 0,0032 sekunder. Den blir til et stempel som effektivt løfter hva det skal være ut av gryta.
Det var akkurat hva som skjedde. Et lite pust i slangen og kjelen kvitterte umiddelbart med å lempe 10-15 liter kokende vørter ut over kjøkkenet.
Jeg takker fremdeles min skaper (som jeg ellers stiller meg noe skeptisk til) for at slangen var en meter++, slik at jeg sto litt unna. Litt kortere slange og jeg hadde neppe skrevet dette.
 
Oida.. den var skummel! Det kunsstykket kunne jeg saktens ha stått for. Takk for advarselen!

Fysiske lover og regler er ikke til å bøye. Men så fort gjort kan det være.

Bra det bare gikk ut over gulvet, tross alt. Selv om vørter er noe ordentlig dritt å tørke opp.
 
Torga skrev:
Fortvilet begynner feilsøkingen.. hva kan det være som er galt... åå F.. :idea: 4500 W står enda på for FULLT :bank2: :bank2: :roedme2:

Noen bedre?? ;D

Kjøle med varmtvann  :) :) Heldigvis bare en 20 liters bereder.
 
Har gjort ett forsøk på å koke på kjøkkenet. Det gikk ikke helt som planlagt. Etter dette foregikk de få bryggene som er satt innendørs på vaskerommet med døra på gløtt under kok.

Jeg presterte å grise såpass mye på kjøkkengulvet at jeg et par uker etter pent måtte legge turen innom fargehandelen og invistere i ny klikk-laminat  :noway: Blant annet presterte jeg å miste ei gjæringsspann med 15 liter stoutrensblanding utover gulvet (forbannet hvor glatt disse basene gjør fingrene  >:D ). Alt griset mitt hadde jo såklart greid å trenge ned i sprekkene, under sokkelen på kjøkkeninredinga der gammel-laminatet var avsluttet, og deretter under laminatet. Dette resulterte i at skjøtene begynte å svelle opp.

Vel, ei erfaring rikere (og et gulv fattigere  ;D )
 
Beant skrev:
Har gjort ett forsøk på å koke på kjøkkenet. Det gikk ikke helt som planlagt. Etter dette foregikk de få bryggene som er satt innendørs på vaskerommet med døra på gløtt under kok.

Jeg presterte å grise såpass mye på kjøkkengulvet at jeg et par uker etter pent måtte legge turen innom fargehandelen og invistere i ny klikk-laminat  :noway: Blant annet presterte jeg å miste ei gjæringsspann med 15 liter stoutrensblanding utover gulvet (forbannet hvor glatt disse basene gjør fingrene  >:D ). Alt griset mitt hadde jo såklart greid å trenge ned i sprekkene, under sokkelen på kjøkkeninredinga der gammel-laminatet var avsluttet, og deretter under laminatet. Dette resulterte i at skjøtene begynte å svelle opp.

Vel, ei erfaring rikere (og et gulv fattigere  ;D )


:eek:

Det er da man innser man ikke bør begynne å regne på hvor mye ølet koster i kr/L...
 
Viktste skrev:
Det er da man innser man ikke bør begynne å regne på hvor mye ølet koster i kr/L...

Man kan vel ikke uansett regne med kostnader til å pusse opp kjøkkenet til hvor mye ølet koster >:D
Trur nok at kjøkkenet ble helt fint etter dette!
 
He He. Kjøkkenet ble mye finere med nytt gulv, men det var nå ikke det som var første post på oppussings-programmet.
 
Dette er ikkje MI tabbe da, men kan no ha den med like vel...

For ei tid tilbake sida var eg på campingtur med min "storfamilie" (foreldre, yngre søsken, nære familievenner og deres småbarn osv). Vi var på eit folkemusik rangement og eg hadde til anledninga brygga meg noken liter med edle dråper (det er legne siden så eg hukser ikkje typen , men det var mørkt og nesten svart på fargen). For å transpotere dette hadde eg det på 1.5 liter pepsi max flasker, og disse stod pent i ein relativ stor kjølebag mitt fortelt. Eg kommer heim frå dansen og var tørst som fy.... og der var kjølebaggen tom...

Det viser seg at noken hadde vært på brusjakt, og funnet kjølebaggen min og tenkt at de kunne "låne" noken flasker til dagen etterpå. derfor hadde fem 1.5l flakser blitt fjernet frå kjølebaggen min, og helt opp i glass og delt ut... Heldig vis hadde noken reagert før ungene fekk tak i dei...

Det er bare to ting som frustrerer meg:
1. Ein må no kunne sjå forskjellen på skummet frå øl og brus...
og
2. Korfor F. helle ut all øla, det var bare ein kar som hadde smakt på den resten hadde de kasta (for det var jo ikkje øl de skulle ha men brus)....

Etter den tid så har eg begynt å fjerne alle etiketter frå flaskene eg bruker, og det første eg gjør etter at de er flaska er å "forsegle korka" med ei klistermerke med øltype, flaske/kokedato, FG/OG og vol%
 
Brygger med et standard kjøkkenbryggeri oppsett. Hadde akkrutat startet silinga og fant ut at jeg ville legge noe under bøtta som stod på gulvet slik at den kom litt høyere for å ungå plasking av varm vørter. Brukte det første og beste jeg fant, en sofapute. En midlertidig løsning frem til jeg fant noe bedre. Etter ca 20 min. så jeg bøtta begynnte å tippe, jeg var noen meter unna og kastet meg mot bøtta, rakk  akkruat ikke frem før den gikk i gulvet og dermed 10 liter vørter fordelt på stuegulvet :skitbra:
 
khs.. det vil jeg kalle en værdig tabbe  :roedme: Håper du fikk nokk vørter til øl da :)

EDIT: Godt å se folk fra Kongsberg her  :skitbra:
 
Helgens tabbe: jeg skulle tappe 25 liter apa på flasker i helga... tapper alltid en liten smaksprøve på målesylinderen før jeg begynner flaskefyllingen.... bare for å kjenne hvordan resultatet ble, og for å kjenne om jeg har infeksjoner osv... fylte sylinderen full og tok en god slurk av den... jeg fikk min livs dårligste opplevelse med øl.... det var så surt at jeg holdt på å kaste opp... skjønte ikke noe som helst, men jeg smakte litt videre for å finne ut hva som var feilen og for å kunne beskrive smaken til dere her på forumet. Det var vanvittig surt, og det la seg et godt belegg på tennene som smakte forferdelig.... Jeg vurderte rett og slett å kaste hele dunken i toalettet.... Men bestemte meg allikevel for å tappe det på flasker...

I dag skulle jeg åpne en flaske for å sjekke om smaken var så grusom som jeg husket. Fylte i glasset og luktet lenge... kjente ingen lukt. Tok en liten slurk og forventet det verste.... ingen sur smak.... tok en slurk til... fortsatt ikke surt... kona smakte... ikke surt.... faktisk veldig godt!!

Jeg måtte sette meg ned for å gå igjennom hva jeg hadde gjort.... da kom jeg på det... Jeg hadde glemt å skylle målesylinderen etter å ha målt opp forforsyre.... Unge herr Torgersen hadde alstå drukket et øl som var iblandet en god rest fosforsyre... ikke rart jeg hadde en smule vondt i magen for et par netter siden.... Flaks at jeg ikke tømte hele dunken til rottene.....
 
Her kommer min første tabbe..

Jeg er akkurat ferdig med å karbonere ca 200 flasker med en kvadruppel ca(10%).
Samtidig karbonerte jeg ca 40 flasker IPA. Begge ølla smaker utmerket, problemet er at flaskene og korkene er like og jeg har klart å blande disse.
Jeg har ikke peiling på hva som er hva, jeg håpet at jeg kunne se forskjell på de med å holde de opp mot lyset, men det klarter jeg ikke.
 
Haha!! Regner med at du tar det på lukta/smaken i det du åpner flaska. Det blir litt kinderegg, en overraskelse hver gang.
 
jeg har kjøpt noen brukte corny fat, og har fått på nye poppets og o ringer.
men på det ene fatet skal det nokk vere noen andre poppets for ølspruten sto rett opp i taket når jeg fjerna koblinga for øl ut :skitbra:
 
I dag skulle det blie en pale Ale. Men dagen begynte ikke bra.

Starter å vamer meske vann i "lillekokern" på  100 Liter. tar en kaffetår mens vi venter. Men etter 30 minutter er ikke temperaturen steget mer en til 45°C. da viser det seg at sikring til 3-fasen i bryggerhuset er koblet ut. Men i det jeg kobler den inn igjen. så går hovedsikringen i Huset til bryggekompisen min som er i Thailand  :bank2: Va gjør vi nå. alt er mørkt å svart.. men vi diverse metoder kommer jeg meg tilslutt inn i huset hans. Kobler inn hovedsikringene igjen. tilbake i bryggehuset så må jeg fylle stor kokeren på 250 liter med 4 elementer.  men. jeg kobler inn FEIL element. med det resultat et det blir rødglødene, og så varmt at det smelter plasten på utsiden av elementet :eek:. I panikken så tenker jeg ikke klart. tar vann fra en bøtte, heller litt på utsiden av elementet som smelter.. men den var IKKE vann i Men STERKRENS :skraemt: Hovedsikringen Smeller på nytt. Alt mørkt og svart. Være innbruddstyv IGJEN. På nytt inn med hovedsikringen.. I kaoset som oppstår så ender jeg opp med 15 liter for lite meskevann i tanken. og det merket jeg ikke før jeg hadde 19 kg malt over i meske-tanken.. Tjukt som GRAUT

Men ingen fare tenker jeg, jeg har mer en nok varmt vann. Men. som dagen utviklet seg. så ble det ikke bra dette heller. Måtte tilsette varmtvann, så kaldt. men det ble for kaldt. Ente opp med 62 grader i mesken. ingen fare. jeg tar bare litt mesk ut, koker opp å tilsett tilbake. Så tenkt så gjort, men for lite. nå ble temperaturen 63,5 :bank2: Ut med nye 10 liter koke opp og tilsette, men nå har mesken stått 40 minutter med 62-63 garder. Klarer endelig å få temperaturen opp til 67 grader de siste 20 minuttene.

Har tilslutt 97 liter på kok. koker med 6 kW. men ender opp med et problem. OG på 1070 :horror: :horror:. Frem med mer vann koke opp og tilsette tdirekte i kokeren de siste 15 minuttene. Bruker pumpen for å sirkulere vørteren slik at den blandes bra. Samt desinfisere pumpe og kjøler. Alt i Alt ble det i dag. 85 Liter Mya EPIC FAIL PALE ALE :lmao:
 
Har vært litt mindre brygging det siste halvåret, og grep sjansen da jeg hadde huset alene forrige tirsdag.
Et par måneder siden forrige brygging, og ikke helt 100% i fokus etter en ivrig kveld i forveien på Den gode nabo på tom mage..

Da jeg endelig kom igang utpå kvelden, tok det litt tid før jeg fikk rett temperatur til innmesking her også, men så fort det var klart, begynte jeg å tilsette maltet opp i kjøleboksen. Etter 2-3kg glimtet hukommelsen til med at jeg hadde glemt å måle vannmengde, og hadde da alt for mye (bruker vanligvis 3l/kg), da jeg hadde tilsatt stadig mer kokende vann for å nå temperaturen. Samtidig skimtet jeg manifolden som jeg bruker som silbunn, liggende borte på utslagsvasken... Jeg hadde ikke mulighet til å få satt i manifolden uten å tømme meskekaret, og måtte bare gi opp dagens brygging.

Festet en hageslange til krana på kjøleboksen, og sendte hele tynnmesken (kun 2-3 av 9kg malt, før jeg stoppet) ned i sluket. ...som gikk tett og ga en aldri så liten oversvømmelse, før jeg fikk stengt av krana, spylt opp sluket og brukte den siste timen av bryggedagen på vasking og opprydning.

Bryggingen ble utsatt 3 dager, men nå står endelig 2 kar american pale ale (Wyeast 1056 og 1272, Cascade & Nelson Sauvin) og gjærer friskt og lukter steikgodt i kjelleren.
 

Vedlegg

  • Fjottmesk.JPG
    Fjottmesk.JPG
    1,3 MB · Sett: 1.072
Tilbake
Topp