Bryggertabber

Skulle i huj og hast brygge en PF til NM.

Hadde akkurat lestet ned BeerSmith, og skrøt av på forumet hvor lett og brukervennlig dette programmet var! Hadde bare prøvd meg frem ved å bruke noen av standardingrediensene programmet hadde og tilpasset oppskriften inntil OG, farge og bitterhet stemte med spesifikasjonene for den gjeldende ale.

Tilsatte 55 gram bitterhumle (Northern Brewer 10% alfa) til en samlet batch på 25 liter - mens vørerteren (av spesialmalt) kokte satt jeg og hygget meg med å legge inn alle ingredienser nøyaktig som de jeg hadde kjøpt. Da dette var en "partial boil"-vørter, ville jeg tilsette den tørre maltekstrakten ETTER at all humle var godt kokt igjennom.

En halvtime ut i koketida var jeg ferdig med beregningene og så at ølet ville ende på nærmere 80 IBU! (Målet var ca 22.) Jeg løp bort til gryta og dro posen ut av vørteren.

Beregnet IBU for 30 min koketid, godt over 30, og jeg er ikke så glad i overbittert øl, og visste ikke om 30 var overbittert.. Som fersk brygger hadde jeg ingen anelse om hva jeg skulle gjøre - jeg valgte å koke vørteren videre uten lokk for å få dampet vekk en del av alfasyren. Jeg ønsket uansett å tilsette den tiltenkte aromahumle (Saaz) av 2 omganger (liker humlearoma!), da den ikke bidro i særlig grad til IBU'en.

[Til andre ferskinger vil jeg påpeke at humleutbyttet varierer ettersom sukkerkonsentrasjonen i vørteren, tynn vørter gir høyere utbytte. Da jeg fort og GÆLI la inn ingrediensene som lå i programmet sto de til å tilsettes FØR koking - dette vill gitt en ekstremt tykk vørter og relativt lavt utbytte. Da jeg under kokingen la inn alle ingrediensene satte jeg spraymalten til å tilsettes ETTER humlekoken! Ooops...]

Jeg smakte på den konsentrerte spesialmalt-humle-vørteren, og den var veldig bitter! Den var kokt ned til 9 liter, jeg forkastet 3 liter (som jeg brukte til å sette noen flasker vørterøl, som faktisk blei veldig godt!)

Neste tabbe var at under tilsetning og oppløsning av spraymalt kokte vørteren videre i 10-15 min - denne kokingen påvirker aromahumlen, som EGENTLIG bare skulle koke i 10 og 0 minutter.

Endte med 25 liter vørter som smakte godt, faktisk relativt lite bitterhet. Etter ei drøy ukes gjæring er SG nede på 1011, og ikke ei boble i låsen.. regner da med at den er ferdigboblet, men kunne nok trenge å modne litt. Tappa ei flaske for 2 dager siden og tilsatte sukker, satte den varmt for å få rask karbonering - smaken var god men kunne faktisk trenge litt mere bitterhet!

Konklusjon: Koking uten lokk og uten humle hjelper på overhumlet vørter, :clap:  men man aner ikke hvor mye det hjelper...  ???
 
mojo skrev:
[Til andre ferskinger vil jeg påpeke at humleutbyttet varierer ettersom sukkerkonsentrasjonen i vørteren, tynn vørter gir høyere utbytte.

Ååååå Fa..n jeg har ALLTID trodd at det var motsatt... da har jeg noe JÆVLI bittert øl stående i kjelleren :lmao:
 
En liten oppsummering herfra:

Kjøpte kjøleskap på Finn! det er ca 125 cm høyt, så det går fint med 2 gjæringsbøtter inni der! MAngler bare å motta UT200 fra Conrad, så jeg ikke er avhengig av å justere tempen med koblingsur.. har svingt mellom 19 og 13 grader! Bra gjærceller er vekselvarme. Bobler fint der inne uansett.

Over til den ordentlige tabba! Kunne blitt en lokal krise her hjemme, mindre skala av den historiske øl-drukningen i Tyskland.. Gikk inn for å se til skapet før jeg skulle legge meg i går. Døre sto åpen og nederste spann sto og vagla oppå en sprø grønnsaksskuff.. nederste glasshylle hadde rett og slett knekt, sånn at spannet har falt ned et hakk og hadde dytta opp døra. Flaks, kaller man vel det.  :yes:  Jeg lirka fort ut begge spannene, og satte igang med sag og noen planker fra en sengebunn for å redde de 50 literne med edle dråper.

Over til et eksempel på flaskebombe. Lå i senga på vei inn i drømmeland da vi våkna at et skikkelig brak ute i kjøkkenet. Tenkte tanken på at noen hadde sniki seg inn, men jeg drista meg ut for å se (måtte jo spille litt kald for å berolige samboeren  8) )

Ingen var å se i kjøkkenet med kjøleskapsdøra sto åpen! Kikka inn og der var det et lysebrunt lag av øl utover ALT. Bildene taler vel for seg selv, men flasketuten har rett og slett stansa ut en bit plastik fra taket i kjøleskapet.... Overraskende kraftige saker sånn English Mild, gitt!  

Teorien (min) er at den ene flaska var infisert, da ingen andre flasker i samme batch har hatt for høyt trykk.
 

Vedlegg

  • IMG_2789 resize.JPG
    IMG_2789 resize.JPG
    39,7 KB · Sett: 2.154
  • IMG_2790 resize.JPG
    IMG_2790 resize.JPG
    26,9 KB · Sett: 2.177
Hadde min første bryggetabbe i dag, under flasking.

Jeg hadde satt sterile flasker med alu-folie utover badegulvet, og var godt i gang med en fin rytme der jeg fjernet en folie, fylte flaska, og la på en kapsel.

Mot slutten gjorde jeg en glipp, og glømte å legge kapsel på den ene fulle flaska. Jeg satte derfor i neste omgang i med å fylle denne flaska på nytt, og det strømte jo selvfølgelig øl utover damas nyvaskede badegulv. Jaja, ikkenoe å gjøre med det, jeg la på en kapsel og fullførte flaskingen. Når siste rest var ute av dunken ville jeg reise meg opp og starte å bære flaskene ut på kjøkkenbenken, til den ventende kapselmaskina.

Men oppsann! Kombinasjonen baderomsfliser+porter er visst omtrent som såpe på skøytebane. Jeg sklei i det jeg skulle reise meg, og tok et flott spark inn i flaskesamlinga. De ukapslede herlighetene deiset overende, og min nydelige grunnlovsporter forsvant over damas (ikke lenger fult så) nyvaskede badegulv og ned i sluket - sammen med en god slump WAF- før jeg fikk rettet opp flaskene og begynt å bøte på skaden.

Jeg ble naturlig nok prompte satt til å vaske badegulv, og etter litt spyling og skuring var badet reint igjen. Om enn med en herlig aroma.

Det var ikke så galt som jeg først trodde. Ca 2.5 liter øl var borte, men det var flere flasker som var halvfulle slik at jeg måtte helle fra flaske til flaske, noe som sikkert gav altfor mye oksygen i ølet mitt. I viraken var det også vrient å merke flaskene, så jeg aner ikke hvem som er de oksyderte flaskene og bør drikkes først. Det beste er nok å drikke hele dette brygget rimelig kjapt, og etter den lovende prøvesmaken jeg tok bør ikke det bli så vanskelig.

I mellomtiden får jeg nøye meg med å
"relax, don't worry, have a homebrew."

Skål!
 
Jeg ble naturlig nok prompte satt til å vaske badegulv, og etter litt spyling og skuring var badet reint igjen. Om enn med en herlig aroma.

Dette gav meg forresten en idè om å prøve å lage en "WC-blokk" ved å fylle en tom WC-blokk holder med tettpakka humleblomst.
 
Dalaker skrev:
I viraken var det også vrient å merke flaskene, så jeg aner ikke hvem som er de oksyderte flaskene og bør drikkes først. Det beste er nok å drikke hele dette brygget rimelig kjapt, og etter den lovende prøvesmaken jeg tok bør ikke det bli så vanskelig.

Aldri så galt det ikke er godt for noe.  :godtoel:
 
Per Arne skrev:
Dalaker skrev:
I viraken var det også vrient å merke flaskene, så jeg aner ikke hvem som er de oksyderte flaskene og bør drikkes først. Det beste er nok å drikke hele dette brygget rimelig kjapt, og etter den lovende prøvesmaken jeg tok bør ikke det bli så vanskelig.

Aldri så galt det ikke er godt for noe.   :godtoel:

Eller kanskje: Aldri så godt at det ikke går galt for noen  :klovn:
 
Føler jeg er på tabbetoppen her inne nå.. men håper det inspirerer andre til å bekjenne sine feil, og gjerne også til å hindre at andre gjør samme tabba.

Siste skudd på stammen:

har øl på gjæring i kjøleskap, så det er ikke plass til vanlig gjærlås på det øverste spannet. Satte derfor på en mini "blow off tube" av en 8mm PVC-slange ned i ei flaske med vann.

I går hadde brygget stått ei uke, og jeg ville tappe av 2 flasker for å smake på dem om ei ukes tid. Både fordi jeg er nysgjerrig, og fordi jeg tenkte det var en god måte å lære litt om hva som skjer mellom 1 og 2 uker.

Så da jeg tappa av ca 0,5 liter øl ble det dannet et vakuum i bøtta, slangen fikk raskt en ny funksjon nemlig "suck inn tube".....

Veit ikke hvor mye som rakk å suges inn i spannet før jeg oppdaget det, men du verden så teit! Hadde heldigvis krydret vannet i flaska med ChemiPro oxi! Noen som vet om hvor lenge denne er virksom?
 
Joda, den har jeg prøvd. Samme scenario med juleølet. Ca 0,3 l sterkrensblanding fra "blow-off"-flaske sugd inn i Corny'en. Væska var ren og ingen usmak enda....
::)

janh
 
Jeg brygger med et RIMS-system som i det siste har vært under stadig utvikling og modifisering.
Det er tydeligvis ikke alltid man/jeg husker å sette absolutt alt på plass og feste alle bolter og muttere etter en liten ombygging før neste brygg er i gang...

Oppsettet består av 3 beredere på 100L som er plassert i en stålramme der mesk og kok står på hver side av en opphøyd hlt. Mesk og koketank hviler på to stålbjelker som igjen hviler på et par stag i hver ende av rammen. (Litt vrient å forklare og har ikke bilder tiljengelig her..) Men uansett..

Jeg hadde stått opp tidlig (kl 08.00 på en fridag er tidlig for meg) og slått på termostaten til varmtvannet, traktet kaffe og gjort alt klart. Jeg mesket inn, lot mesken "sette seg" i 15 min før jeg startet pumpa og plottet inn 64,5 grader i controlleren. Alt gikk som en drøm. Jeg gikk til naborommet og dillet med Beersmith og veide opp litt humle mens jeg nøt den behagelige summingen fra pumpa.

Men hvor lenge var egentlig Adam i paradis? I mitt tilfelle ble det snaue 30 min før den behagelige bryggeatmosfæren ble ødelagt av et kjempesmell og merkelige gurglelyder fra pumpa.. Jeg styrtet inn i bryggerommet og lignet Bambi på isen ettersom gulvet var fullt av lys "vørter". De to foræderske stålbjelkene som mesk og koketank hviler på hadde sklidd ut til hver sin side og sendt mesketanken med 15-16 kg malt og sikkert 40-45L varm "vørter" i betonggulvet med et smell. Det var slitt av slanger på flere steder og væsken (wannabe vørter) fløt i alle retninger. Jeg stupte ned og fikk satt på et par sveisetenger der slangene lakk.
Mens jeg lå på gulvet og svømte glapp det ut et par nye varianter av f-ordet jeg ikke visste fantes før jeg fikk stablet meg på beina. Jeg satte sjøbein og forsøkte å løfte mesketanken tilbake på plass.. nytteløst. Den var glovarm på undersiden (har isolert sidene og toppen) og ingen håndtak å løfte i.. Jeg prøvde med en lang planke som vektstang oppå et Corneliusfat, men nei.. j****** rikket seg ikke. Ny salve med f-ord fulgte.

Jeg øste mesken over i ei balje og fikk omsider tanken opp i rammen i gjen. Den var ikke helt tom og jeg øste mesken fra baljen over i tanken igjen, lot det stå litt mens jeg erstattet de ødelagte slangene før jeg startet pumpa. Den gikk tett på et mikrosekund... Manofolden/silen i bunnen av mesketanken hadde sklidd ut av posisjon under sjongleringen (selvfølgelig) og malten så sitt snitt til å fylle pumper og rør for så å klore seg fast å tette alt. Ny og noe lengre salve med f-ord..

Jeg tømte mesketanken...igjen... (over i den !#¤&" balja) og demonterte diverse rør og slanger, flushet alt og monterte det sammen igjen. Øste mesken tilbake i mesketanken og fikk etterhvert gang på resikruleringen og varmen igjen. Jeg hadde jo for lengst innsett at dette kom til å bli alt annet enn godt øl, men det var blitt en prinsippsak. Jeg SKULLE vinne over "tingenes iboende faenskap" som det heter så flott. Jeg erstattet vørter på gulvet med vann og meskingen fortsatte...Hvilken temperatur for hvor lenge mesken har hatt underveis er det ingen som vet, men noe som lignet vørter ble det.

Jeg startet skylling, men innså for sent at merket i koketanken som jeg trodde var 50L egentlig var 60L, og endte opp med å måtte koke i 3 timer istedenfor 1,5... Hele tiden spurte jeg meg selv hvorfor jeg fortsatte bryggingen og ikke bare gikk inn å la meg i påvente av ny dag med nye ark og fargestifter og gud vet ikke hva, men spørsmålene ble liksom ikke fornuftig besvart.

Når det var 2 timer igjen av kokingen stikker fruen hodet inn og sier at vi får middagsgjester om 1 time, hun regner med at jeg er ferdig til da...
Ny salve med gloser som fikk døren til å lukke seg.

Jeg løp mellom grill og rims en stund og mellom bordet og gjæringskar litt senere før jeg endte opp i sofaen med rynker i panna, vørter i håret, malt under neglene og gloser fossende ut av munnviken men fruen sendte "nå må du være blid og sosial-blikk" over kanten av kaffekoppen.

Det ble mange tabber på en gang denne dagen og den desidert verste bryggeopplevelsen ever. Ølet skulle bli en weiss, men har fått navnet "Ich Weiss nicht" ettersom det ikke er helt typeriktig, skjønne den som kan  ;D
 
Jeg har hatt unormal lang "lag-time" på de to siste brygga mine. Det ene jeg brygget søndag begynte ikke å boble før etter ett døgn +. Samme problem hadde jeg med ett tidligere. Jeg hadde brukt samme rustfrie beluftningsstein med akvariepumpe på begge. Og en grunn til sen start er lite oksygen. Og riktig nok: Steinen var potte tett. Satt på ny ledning, hurtigkopling og kompressor og steinen var OK. Jeg har brukt rødsprit til desinfisering og antagelig er det tilsetningsstoffene som har tettet steinen. Så enten rein sprit eller koking?
janh
 
Jahn,
Bruker du temratur måleren på speidelen når du kjøler?
Jeg har og hatt lang "lag" tid, og jeg har brukt temraturmåleren på speidelen under kjøling. Nå sist tok jeg en sjekk med med et vanlig termometer og jeg fikk bakoversveis, tempraturen i vørteren var 25 og speidelen viste 40. Jeg stoppet kjølingen umidelbart og tilsatte gjæren på ca 20C, da ver det liv i låsen etter 6-7 timer, brukte vel og merke 2 pakker whyeast 1056 som gikk ut på dato i mai, lagde en 1,5 liter starter som var aktiv i 24 timer før jeg pitchet.
 
Skare skrev:
Jahn,
Bruker du temratur måleren på speidelen når du kjøler?
Jeg har og hatt lang "lag" tid, og jeg har brukt temraturmåleren på speidelen under kjøling. Nå sist tok jeg en sjekk med med et vanlig termometer og jeg fikk bakoversveis, tempraturen i vørteren var 25 og speidelen viste 40. Jeg stoppet kjølingen umidelbart og tilsatte gjæren på ca 20C, da ver det liv i låsen etter 6-7 timer, brukte vel og merke 2 pakker whyeast 1056 som gikk ut på dato i mai, lagde en 1,5 liter starter som var aktiv i 24 timer før jeg pitchet.
Kan ikkje bruka tempmålaren i Speidelen under kjøling. Grunnen er at under kjølinga legg det seg mykje grugg på botn som etter kvart dekkar følaren for tempmålaren. Denne tjukke og seige gugga kjøler seg ikkje like fort ned som vørteren. Dessutan vil det i tillegg vera maganisert varme i varmeelemnta og i botnplata i Speidelen etter lang koking. Alt dette vil medverka til at avkjølinga i botn går mykje tregare enn ellers i tanken, sjølv om pumpene er aktiverte under kjølinga. Oppdaga dett då eg opplevde at kjølinga gjekk utruleg tregt på slutten. Ei rask måling med eit termometer bekrefta fort misstanken.
 
Får sjekke dette ved neste brygg.
Har lagt merke til att det ikke er helt rett temp den måler ved kjøl, men trodde ikke det var så mye att det hadde noe å si.

Men er jo ingen krise, hadde vert værre om det hadde vist for lite :brygging:
 
Jeg har også brukt tempen på Speidelen under kjøling. Men jeg rører stadig rundt med min eksklusive sleiv (største pensel på Biltema minus bust) under kjølingen, så jeg har antatt at temperaturen er nogenlunde. Jeg gjør stort sett det samme hver gang og når 2 brygg på rad har unormalt lang lagtime er det noe galt. (Brygg #40 APA og brygg #38 -en Tjekkisk pils, helte i fat og satt til kjøling over natten med UT 100 klistret til beholderen. Helte over i gjæringsfat neste dag sammen med gjær. Den vørten VAR 9 °C. Brygg #39 Bock brukte jeg en annen sten og burde ha brukt "blowoff-tube). Og jeg har brukt rikelig med slurry begge gangene. Men dårlig med luft er min teori.
Den rustfrie beluftningssteinen VAR tett, jeg klarte ikke å puste luft igjennom. Men kompressorern klarte det! :ilike:
Ellers er jeg glad over å få ny informasjon om Speidelen. Takker. :amen:

janh
 
Da har man en ny tabbe å dele.

I går tappet jeg over en dry stout på fat, å fylte ca 7l på ett lite fat og resten på ett stort.
Jeg tilsatte også gjær fra en Orval flaske til ca.6l Saison på ett lite fat samme kvelden.

Tanken med stouten var å tilsette en chipotle chili til det lille fatet for å se hvor mye man trenger til ett brygg.
Men siden det var sent, ventet til i kveld når jeg kom hjem fra jobb.

Jeg dessinfiserer en humlepose i kokende vann, å legger i en chipotle chili som er delt i to.
Lar den så ligge noen minutter med bare litt vann i kjelen slik att den blir dampet.
Heller så alt over i det lille fatet jeg har stående på benken.
Men akkurat når jeg har heldt den i oppdager jeg hva jeg har gjort.
Dette var det lille fatet med saison som jeg har tilsatt den i.

fikk den fisket raskt ut igjen å lagt over i rett fat, men med ca 1dl veske som jeg kokte/dampet den i, regner jeg med det allerede har gitt en del smak til brygget, men vi får vente i spenning å se. >:D
 
mojo skrev:
Så da jeg tappa av ca 0,5 liter øl ble det dannet et vakuum i bøtta, slangen fikk raskt en ny funksjon nemlig "suck inn tube".....

For å unngå slike ting på våre høytemperatur vakuumovner på NTNU bruker vi et system med to flasker, dette bør kunne overføres lett til brygging.

Sett inn en tom, lufttett beholder (bør funke å bygge om en 1.5 liters flaske e.l.) mellom gjæringstanken og blow-off karet. I denne beholderen lar du gassen komme inn nær toppen, og forbinder den så med nok en slange fra nær bunnen over i en standard blowoffbeholder.

Hvis nå noe gir undertrykk inne i gjæringstanken vil vannet bare suges inn i den innerste beholderen, og siden vannet alltid vil dekke bunnen av en av de to slangene dine, vil du bevare lufttettheten i gjæringskaret.

Dette opsettet har flere ganger hindret meg i å finne ut hva som skjer når du blander flytende silisium ved 1450 °C + vann ved 20 °C. Heldigvis.
 

Vedlegg

  • blowoff.JPG
    blowoff.JPG
    14,5 KB · Sett: 1.465
En liten ulykke, som kunne ha blitt en katastrofe, under rigging av bryggeriet mitt i dag. Klarte å rive ned magnetrøreren min som stod på en hylle to meter over gulvet. Den traff gulvet med et brak, knotten som styrer turtallet løsnet og jeg fryktet det verste. Jeg plugget den i og startet den, og, voila!, den gikk som ei klokke. Knotten var lett å feste, så alt var vel. Jeg feiret med kjeks og non-stop sammen med guttungene mine på 2 og 5. Minstemann begynte å grine da han så at pappa ble stresset når røreren falt. Storebror trøstet så godt han kunne og sa at pappa kunne fikse det. Begge jublet høyt da alt var vel. Gode gutter. Takk til Münsterjeger for å ha skaffet meg en rører av tysk panserkvalitet!
 
Tilbake
Topp