Bryggertabber

Ramsvatn skrev:
Jeg har en til.

Under oppveiing og kverning av malt så klarte jeg å få i meg så mye maltstøv  at jeg fikk høy feber. Jeg satt i badekaret å frøys, deretter var det opp i køya å fryse videre der. Jeg var først litt usikker på hva dette kunne skyldes fordi jeg skjelden blir syk.

Jeg spurte Frank på NØ om det kunne ha en sammenheng med maltstøv, han lo å sa at jeg hadde fått "maltfrosse" (på svensk).

Heldigvis var jeg bra igjen dagen etter.

Frank burde vite det, han er vel strengt tatt allergisk for maltstøvet!
 
Fett + øl = :eek:ppkast:

for nokre veker sida skulle eg brygge øl heime hos ein kompis til ein fest som han skulle halde. Og sida ølet skulle vera til fest fylte me kokekaret til randen og hadde også to 5 liter kjeler som me kokte separat på komfyren hans. Etter 30 min koking var det plass i kokekaret til at eg kunne slenge oppi den eine kjelen som kokte separat, Og etter den var tømt oppi såg eg ei stor fettrand/slagg som fløyt i toppen av kokekaret. Eg undersøkte komfyren og såg at avtrekket var så dårleg at det hadde danna seg enormt mykje kondens på vifta/avtrekket som ikkje hadde vert vaska på ei stund. dette hadde da dryppa ned i kjelene som kokte separat på komfyren. Men la gå tenkte me og prøvde å få ut så mykje av fettet som moglig og fulførte brygginga.  

No er ølet flaska og smaka på. Og før no hadde eg aldrig trodd at smaken av eit øl kunne få meg til å spy, men her gjaldt det å skalke igjen neser og smaksløker for å ikkje rope etter elgen. Smaken kan beskrives som ein brown ale med fettrester av middagene som er laga på den komfyren dei siste to åra. Tror til og med mr. villgjær ikkje gidder å sette seg i det ølet om han så hadde vert invitert!
 
Richard skrev:
Problemet med mye humle er at den stikker av med så mye vørter, man må rett og slett ofre vørter til Øllah :)

Ofret litt i går jeg og.
Tok selfølgelig ikke med i betraktning at jeg brukte blomst på alle 256 BU'ene og endte ut med "litt" mindre vørt enn hva som var planlagt.
(gled deg Richard...)
 
Vår nyeste kjele har nå ett svidd sukker belegg fordi kokevakta faen ikke reagerer før røyken er under nesa på dem!!!

Jeg har prøvd saltsyre, stoutrens, kaustiskdoda og sterkens uten at det løser seg opp innen rimelig tid,

har noen flere forslag ?

dette var selvfølgelig den fineste kjelen :)
 
Oddvar Demmo skrev:
Vår nyeste kjele har nå ett svidd sukker belegg fordi kokevakta faen ikke reagerer før røyken er under nesa på dem!!!

Jeg har prøvd saltsyre, stoutrens, kaustiskdoda og sterkens uten at det løser seg opp innen rimelig tid,

har noen flere forslag ?

dette var selvfølgelig den fineste kjelen :)

Kaustiksoda er nesten som gaffateip....
Virker det ikke så har du ikke brukt nok !

Varmt vann ca 80gC og anstendig mengde kaustik tror jeg tar det aller aller meste som har organisk opphav.
 
Nøisom skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Vår nyeste kjele har nå ett svidd sukker belegg fordi kokevakta faen ikke reagerer før røyken er under nesa på dem!!!

Jeg har prøvd saltsyre, stoutrens, kaustiskdoda og sterkens uten at det løser seg opp innen rimelig tid,

har noen flere forslag ?

dette var selvfølgelig den fineste kjelen :)

Kaustiksoda er nesten som gaffateip....
Virker det ikke så har du ikke brukt nok !

Varmt vann ca 80gC og anstendig mengde kaustik tror jeg tar det aller aller meste som har organisk opphav.

Takk, det var det som skulle til, men f. f.. i h...... for noen mengder KS i forhold til vann, hinsides det jeg noen gang har brukt, for ikke å snakke om temperaturen jeg brukte og fikk med blandingen, forstår liksom hensikten med verneblriller.
 
IMG_0634.JPG


Helt ny erlendmayerkolbe etter 1 min på komfyren. Trodde den skulle tåle dette....  :noway:har jeg kjøpt feil type? Kjøpte en 5 liters fra MoreBeer.com

ARGGHH!

Heldigvis "bare"  halvannen liter vørter på gulvet. Lukter godt iallefall. :)
 
Hvordan unngår man sånt? Jeg koker opp vannet på forhånd i en kjele før jeg heller det i kolben slik at den ikke behøver å stå på full guffe for å holde vannet kokende. Er det for stort termisk sjokk som er årsaken?
 
Skjønner ikke helt hvorfor du koker opp vannet først før du har det på kolben :jaha: Min praksis er å ha i vannet, spraymalten og gjærnæring rett i kolben koke opp og sku ned varmen og la den små koke i 12 - 15 minutter. Setter den på benken over natta (stresser ikke med å kjøle ned denne i isbad). Tilsetter gjær, rister og setter den på røreren med alumninumsfolie løst på toppen. Ingen uhell så langt  :skitbra:
 
Samme kolben som jeg har. Har induksjonstopp, så jeg kan ikke koke direkte på platen, men har helt oppi kokende vørter og satt den direkte i isbad flere ganger uten problemer. Kan den ha fått seg en liten knakk?
 
Vi har nylig flasket vårt første forsøk på Royal Imperial Stout (prisbelønnet oppskrift på forumet) og tenkte jeg kunne dele litt "erfaringer"  :bank2:

Vi mesker i kjølebag og det var min medsammensvornes tur til å meske inn (for første gang) mens jeg gjorde andre ting. Etter at innmeskingen var satt i gang hører jeg et høyt banneord fra han og må jo gå og se hva som skjer. Det viser seg at han har sett på fahrenheitskalaen og ikke celsiusskalaen på termometeret. På termometeret står disse rett ved siden av hverandre, og det står ikke 100.........., 150, 160......., 200 osv, men 100.........., 50, 60........., 200 osv så vi har da fått mesketemp på 166 F, ikke 66 C. Dette ble ikke oppdaget før etter ca 5-10 min, og kjøling med kraftig røring og tilsetting av kaldt vann ble iverksatt. Mye av beta-amylasen har nok dukket under ved den høye temperaturen, men vi fortsatte nå likevel.

Skyllingen gikk enormt tregt, måtte blåse gjennom slangen flere gang for å åpne opp, men det er vel bare å forvente med hvete og havre i mesken.

Kokingen gikk helt fint, og ingredienser ble tilsatt når de skulle (nært nok iallefall). Det hele ble kjølt og dumpet over ei gjærkake fra en svak pale vi flasket samme dag.

OG ble målt til hele 1.102, noe som overasket oss stort. Det viste seg at jeg hadde veid ut 4 ganger så mye sukker som skulle. Jeg skalerte oppskrifta ned 4 ganger, men da jeg skulle lese hvor mye muscovadosukker som skulle i leste jeg jo selvfølgelig på originaloppskrifta og ikke i min modifiserte  :sovne:

Etter to uker var vi nede på 1.042 og ble der til vi flasket to uker senere. Resultatet blir vel en supersøt stout, blir spennende å prøve den om noen uker... Når jeg tenker meg om så hadde vi kanskje litt mye sukker i ved flaskingen også... spørs om vi får noe annet enn skum når vi tapper i glassene  :help:
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
...for du satte ikke på platen først og derefter kolben med kald væske i oppå platen?!?

MM(edfølende)H

Morten M

Siden jeg ha for vane å gjøre dette når jeg lager mat, ser jeg ikke vekk ifra at det er dette om er skjedd ja. Fillern! Trodde disse Erlendmayerkolbene tålte slikt :-(
 
Siden jeg er Speideleier er jeg jo rimelig arrogant og ganske så mye ekspert selv etter to brygg på vidunderet.
Det første brygget var det som fulgte med vidunderet og det ble sånn rimelig bra.
Det andre brygget var en Wit, 6 kg hvetemalt og 6 kg pale malt.
I min visdom fant jeg ut at jeg skulle gjenbruke gjæren og brygge en ny runde med Wit.
Som sagt så gjort. Bor jo her i nord så kveldene er en smule lysere nå enn for bare 2 uker siden. Dette lyset gjorde at jeg ganske så enkelt så at maltblandingen på mitt forrige brygg bestod av 6 kg hvete som planlagt, og så har jeg veid opp 6 kg hvete fra en annen sekk. Det vil si at jeg brygget et øl med bare hvete. Mente at OG var på 1049 og FG på 1013. Ølet er kommet på fat og må lagres et par uker hvis jeg klarer å vente, men må si at jeg er rimelig spent på resultatet om det er drikkende. Vørteren smakte lite så tror nok det kan bli et rimelig kjedelig øl, tiden får vise.
Uansett vil jeg tro at dette skulle kvalifisere som en aldri så liten bryggeritabbe, men trodde jo ikke at dette var mulig siden jeg har en komplett ølmaskin.
 
har du brygget øl med 100 % hvete? Hvis det gikk uten problemer med tett mesk og drit, er det jo nesten en sensasjon. Om Speidelen klarte det er det definitivt et kvalitetsstempel!
 
Ja, det gikk bare godt å meske med bare hvete. Meskingen gikk fint hele veien uten at den gikk tett og har enda ikke opplevd den berømte fontene effekten. Meskingen gikk bra og det var god flow over røret hele tiden.
Men, hvordan tror du ølet blir å smake?
 
Det høres jo helt konge ut. Grunnen til at man tradisjonelt ikke brygger hveteøl med 100 % hvete, er at i et vanlig meskeoppsett kan man ikke skylle ut av mesken fordi hvetekorn ikke har skall, og man derfor ikke får noen filtrerende maltseng. Dermed klumper og tetter alt seg. Det finnes tilfeller av at bryggerier har brygget 100 % hveteøl, der de har tilsatt ris- eller byggskall for å hjelpe på filtreringen.

Hvis en Speidel kan meske selv med 100 % hvete, så er det nok et eksempel på hvor genial den er :)
 
Tilbake
Topp