Det er visst på tide jeg melder meg inn i tabbe-klubben jeg også.. :roedme:
Dagen begynte som en ganske vanlig brygge-søndag. Alt gikk faktisk veldig greit, ingenting søl, vasket og pakket bort utstyr etterhvert som jeg ble ferdig med det. Så var det en ting som gjensto. Hente flaska med gjær som hadde stått i kjøleskapet etpar uker siden forrige brygg.
Gjæren så fin ut, litt mye øl igjen bare, så det hadde jeg tenkt å tømme i vasken. Flasken var av type glass saft flaske med vippe-kork.
Som tenkt så gjort. Vippa av korken, og da kom eksplosjonen! Ca. en liter øl/gjær blanding over hele kjøkkenet, inkl. tak, skaper, kjøleskap m div.
bilder av barn/nisser, etc.!
Det kom nok en del spontane gloser, for like etterpå hørte jeg fra stua; skal jeg hjelpe med noe? Eeeeeeeeh.. nei, svarte jeg og håpet i det lengste
at hun ikke kom inn for å se. Det gjorde hun selvsagt.. Da hun kom ut og så "problemet", sa hun bare 'tror jeg bare går og setter meg i stua igjen'.
Det var nok den beste løsningen! Det ble en ekstra time med vasking på meg i kveld gitt!
Det verste var selvsagt at det var veldig lite gjær igjen til vørteren!
Men nå, ca. 3 timer etterpå hører jeg noen plopp i gjærlåsen, så det er mulig det var nok likevel! ;D
Vet ikke om det er noe lærdom å hente her, men jeg kommer ihvertfall til å sjekke/lette trykket på gjærkulturene med jevne mellomrom fremover. Selv om det står i kjøleskap kan det (tydeligvis) være betydelig aktivitet!