Bryggertabber

Det var veldig ergelig. Det var en speidel 60 liters dunk som velta, det ble litt igjen i bunnen på dunken som vi prøver å gjære litt til. Får se om det ble infisert uten gjærlåsen på plass. Det er nesten pinlig men det var en tjukk glasshylle som knuste. Har faktisk gått bra flere ganger før, men ikke nå. Neste gang blir det laga hylle i tjukt treverk trur jeg. type vannfast kryssfiner.
 
Jeg bruker en 22mm tykk gulvplate for våtrom  som er kuttet til mål. Det skal mye vekt til for å knekke den :yes:
 
Lars skrev:
JørnK skrev:
Hei og hå! Har vel hatt min største bryggetabbe i dag. :noway:
Brygget 55 liter med pilsner om lørdan. Var veldig fornøyd med resultatet. Sto til gjæring i kjøleskapet i bryggerommet mitt. Skulle ned å se på tempraturen i kveld å ble møtt med en ordentlig øl eim når jeg åpnet døra. når jeg kom inn så lå det 55 verdifulle liter på gulvry :eek:. det viste seg att hylla som dunken sto på hadde knekt og dunken har velta ut av kjøleskapet. En hel bryggelørdag forgjeves :rasende:

Aj, triste greier. Hvilken hylle hadde du i kjøleskapet? Skal ta i bruk mitt i høst, men har ikke bestemt meg for løsning på solide hyller (2 hyller, hver sin 30liters gjæringskar) enda.

Jeg har kjøpt to rister til å ha gryter på ved siden av komfyren.
Kjøpte dem på ikea og de passet godt in i sporene på min zanussi, den nederste måtte modifiseres lill pga en forhøyning i bakkant.
Disse er ivertfall kraftige nok til at jeg ikke frykter at noe lignende skal skje meg:)
 
Nei jeg har ikke belastet dem så mye men jeg vil tro at hvis du får disse til å passe ordentlig bør de holde ganske mye, ristene er laget av rundstål på ca 8mm på tvers så jeg vil tro de holder langt mer enn en herdet glassplate.
 
Gjorde det helt store nå i kveld. Fylte i maltet på Speidelen uten å sette i filteret i bunnen på maltrøret. Jippi!!
Tror heldigvis jeg greide å redde kvelden med litt siling og mye bal. Står iallefall og mesker nå :)

Så blir det spennende å se hva resultatet blir.

Har uansett satt en American Brown Ale og en California Common i kjøleskapet så jeg skal kose meg med om en times tid :)
 
Blæh! I dag har vi lært at Biltemas relativt grove hullbor og en tynn aluminiumskjele ikke passer sammen. Kjelen ble ganske mishandlet og hullet alt for stort i forhold til hva det skulle være. Så nå har jeg ingen bryggekjele mer..  :cheeky:
 
Eirik Indregård skrev:
Blæh! I dag har vi lært at Biltemas relativt grove hullbor og en tynn aluminiumskjele ikke passer sammen. Kjelen ble ganske mishandlet og hullet alt for stort i forhold til hva det skulle være. Så nå har jeg ingen bryggekjele mer..  :cheeky:
Man får loddestaver til alu på eBay. eller så selger okelektrisk 36 L kjeler for 450,-
 
Vel, hvem skulle tru at det gamle kjøleskapets makseffekt involverte opptil -5°C? Ikke denne karen. Farvel, cola. Farvel, trofaste Wyeast. Heldigvis overlevde ølet, men på den røde oktoberfesten måtte jeg tine øl og servere slush til tider. Men ingen klagde på at ølet var for varmt!  :laugh:
 
hadde nettopp fått nedkjølt vørteren å begynnt å helle den på dunken, da jeg plutselig merker at jeg ble fryktelig våt på beina.
ser ned å der ser jeg en liter eller to av vørteren på gulvet :(
er ikke altid like lett å huske å lukke den der lille kranen på gjærings dunken :/
 
Tønder skrev:
hadde nettopp fått nedkjølt vørteren å begynnt å helle den på dunken, da jeg plutselig merker at jeg ble fryktelig våt på beina.
ser ned å der ser jeg en liter eller to av vørteren på gulvet :(
er ikke alltid like lett å huske å lukke den der lille kranen på gjærings dunken :/

Haha, gjorde nettopp mye av det samma. Satte heverten i en gjæringsdunk med StarSan og skulle overføre den til en annen. Gikk fra den, glømte krana. Ca 30L StarSan utover gulvet. Flaks det var i kjelleren på betonggulv. Kan forøvrig melde at StarSan ser ut til å få maling til å boble.
 
Larserikb skrev:
Tønder skrev:
hadde nettopp fått nedkjølt vørteren å begynnt å helle den på dunken, da jeg plutselig merker at jeg ble fryktelig våt på beina.
ser ned å der ser jeg en liter eller to av vørteren på gulvet :(
er ikke alltid like lett å huske å lukke den der lille kranen på gjærings dunken :/

Haha, gjorde nettopp mye av det samma. Satte heverten i en gjæringsdunk med StarSan og skulle overføre den til en annen. Gikk fra den, glømte krana. Ca 30L StarSan utover gulvet. Flaks det var i kjelleren på betonggulv. Kan forøvrig melde at StarSan ser ut til å få maling til å boble.
Haha jau det er fort gjort, starsan er noe sterke greier. Den har svidd merke i kjøkkenbenken min. Første dagen jeg fikk starsan i hus satte jeg flasken på benken da var det ublandet starsan som fant veien ned siden av flasken å ned på benken... whooops
 
Jeg satte en Hefeweizen til Karbonering før jeg reiste i Nordsjøen. Og har selvfølgelig gledet meg vilt til smakingen i kveld.

Hadde jeg bare husket å skru på gassen før jeg reiste, så hadde den nok vært veldig bra..
 
Odland skrev:
HAHAHA!! Så jeg kan altså ikke tusle ned og få meg en smak i aften med andre ord :p

Heldigivs hadde jeg flushet ut oksygenet, Så om en ukes tid kan du komme å smake så mye du vil.. :biersmile:
 
Om det kan kalles en bryggetabbe er jeg litt usikker på, men kanskje heller er bryggeuhell...
Mesken var akkurat klar med første ledning vann og jeg skulle finjustere temperaturen litt for å få mine tiltenkte 66 grader.
Det var da katastrofen slo til, og termometeret "kakket" borti kanten på vannkjelen i forbifarten. :(
Nå pleier jeg å ha to av det meste, men ikke termometer dessverre. Det ble litt fargerikt språk, og spesielt sidne jeg ikke klarte å finne igjen typpen av termometeret heller. Så for meg at det hadde havnet nedi mesken med det samme, men heldigvis etter 3 minutter fant jeg tuppen på andre siden av rommet. *phuh*

Vel, hvordan finner man temp da? Man få ta hva man har... nemlig et steketermometer med 5 grader feilvisning. (Kontrollerte det mot det siste jeg målte med det vanlige termometeret.
Men så er det rehydreringen av tørrgjæren. :S Tenkte jeg kunne bruke feber-termometer, men dette sprakk naturligvis meg da jeg skulle desinfisere det. :( DET er noe jeg hadde to av, men det viste seg fort at "nummer 2" ikke virket overhodet... *oppgitt*

Så da ble det kokt vann og satt til avkjøling i romtemperatur (som er rundt 23 grader når jeg brygger). Satser på at dette funker. Men vørteren som nå står til kjøling aner jeg ikke hvordan jeg skal sjekke temp på. Eneste muligheten jeg ser er å sammenligne med den romtempererte gjær-løsningen (beføling av kasserolle). :)

I morgen skal jeg kjøpe meg 3 termometer!!! Og noe mer rør til kjøleren min, da jeg synes den er treg.

*oppdatering*

SG 1.051, og alt ser ut til å ikke være total katastrofe. :D
Når det gjelder den kjøleren så tror jeg ikke jeg trenger mer rør... Det hjelper sikkert på å koble inn HELE kjøleren, og ikke bare halve?
(Jeg lagde min to-delt, slik at jeg kan bruke halve kjøleren til mindre kjele nemlig).
Var tydeligvis såpass stresset at jeg koblet slangen som fobinder de to delene feil. :)
 
På onsdag brygget jeg en pilsner. Vørteren var kjølt ned og tørrgjæren var tilsatt. Så satte jeg dunken oppi fryseboksen som jeg bruker til å gjære i. Men jeg glemte å legge temperaturføleren i fryseren, så etter noen timer stod den og durte å gikk, vannet i vannlåsen var fryst til is, og vørteren var var ikke helt der enda, men uansett veldig nedkjølt. Satte dunken i romtemperatur en stund, ristet, og satte tilbake i fryseren, nå på ca 12 grader. Er litt liv, men det er ikke mye. Blir spennende å se om noen uker.
 
Hadde en pilsner på to fat. Hadde drukket opp det meste fra det ene, og tenkte jeg skulle få resten over på det andre pilsnerfatet. Åpna fatet som skulle fylles opp og brukte picnic-krana til det andre fatet for å fylle den opp. Idag har den begynt å smake rart, litt den smaken man kommer over på enkelte utesteder som ikke har vært flinke nok til å reingjøre tappekranene. Er heilt sikkert noe svineri inni krana som har kommet med og infisert innholdet i den andre dunken. Nå gjelder det bare å drikke den opp fort nok før den blir udrikkelig... Lesson learned.
 
Tilbake
Topp