Om det kan kalles en bryggetabbe er jeg litt usikker på, men kanskje heller er bryggeuhell...
Mesken var akkurat klar med første ledning vann og jeg skulle finjustere temperaturen litt for å få mine tiltenkte 66 grader.
Det var da katastrofen slo til, og termometeret "kakket" borti kanten på vannkjelen i forbifarten.
Nå pleier jeg å ha to av det meste, men ikke termometer dessverre. Det ble litt fargerikt språk, og spesielt sidne jeg ikke klarte å finne igjen typpen av termometeret heller. Så for meg at det hadde havnet nedi mesken med det samme, men heldigvis etter 3 minutter fant jeg tuppen på andre siden av rommet. *phuh*
Vel, hvordan finner man temp da? Man få ta hva man har... nemlig et steketermometer med 5 grader feilvisning. (Kontrollerte det mot det siste jeg målte med det vanlige termometeret.
Men så er det rehydreringen av tørrgjæren. :S Tenkte jeg kunne bruke feber-termometer, men dette sprakk naturligvis meg da jeg skulle desinfisere det.
DET er noe jeg hadde to av, men det viste seg fort at "nummer 2" ikke virket overhodet... *oppgitt*
Så da ble det kokt vann og satt til avkjøling i romtemperatur (som er rundt 23 grader når jeg brygger). Satser på at dette funker. Men vørteren som nå står til kjøling aner jeg ikke hvordan jeg skal sjekke temp på. Eneste muligheten jeg ser er å sammenligne med den romtempererte gjær-løsningen (beføling av kasserolle).
I morgen skal jeg kjøpe meg 3 termometer!!! Og noe mer rør til kjøleren min, da jeg synes den er treg.
*oppdatering*
SG 1.051, og alt ser ut til å ikke være total katastrofe.
Når det gjelder den kjøleren så tror jeg ikke jeg trenger mer rør... Det hjelper sikkert på å koble inn HELE kjøleren, og ikke bare halve?
(Jeg lagde min to-delt, slik at jeg kan bruke halve kjøleren til mindre kjele nemlig).
Var tydeligvis såpass stresset at jeg koblet slangen som fobinder de to delene feil.