Bryggertabber

Skulle bære mølla ut på terrassen fordi det støver så innerst inni h.... ;D
Klarer selvfølgelig å miste mølla så x antall kg med korn faller imellom alle sprekkene på terrassen :rasende:

Verste er at det er andre gangen jeg gjør det. Så hva effektiviteten min blir nå det må gudene vite.
Heller ikke sikker på hva slags blanding det blei av forskjellige kornslag  :laugh:

Blir sikkert det beste ølet jeg har brygga, å så er det umulig å reprodusere det  ;D
 
Frode_jo skrev:
Skulle flaske en porter i går. Jeg skulle ha den over i et nytt gjæringskar for blanding med sukker, man da jeg åpnet kranen innså jeg at jeg hadde glemt å fjerne gjærlåsen. Innholdet i gjærlåsen ble derfor sugd rett ned i brygget før jeg rakk å gjøre noe med det. Hadde riktignok starsan i gjærlåsen, men den hadde jo vært i låsen i to uker. Tror dere hele batchen går dukken?

Balle  :rasende:det der greide jeg å gjøre igår men hadde starsan i gjærlåsen så jeg håper det gikk greit
 
Jeg har laget meg et system så jeg ved hjelp av Lognein kan styre temperaturen i gjæringsrommet som ligger i fritidshuset, mao, ikke tilgjengelig akkurat nå, men hva f... hjelper det når man slenger med pailabbene og prøver å styre temperaturen utenfor gjæringsrommet, det har medført at tempen har gått opp fra 20 grader til 40 i gjæringskassen, 35 i vørten og ned igjen til 20 i løpet av et døgn, dette er etter at jeg formener gjæringen er ferdi, 12 dager etter gjæring startet.
Men, hva kommer jeg til å møte i gjæringsrommet, ødelagt øl, pastaurisert øl, eller en god IPA ?  :)
 
Har hatt varme i kjøleskapet på karbonering på flasker. Sjekka skapet isted og det stod på 24 grader :rasende:. Sommern kom over natta så slo av varemn og kobla til kjøleskapet så nå er det tilbake til 19
 
Billetthaien skrev:
Har hatt varme i kjøleskapet på karbonering på flasker. Sjekka skapet isted og det stod på 24 grader :rasende:. Sommern kom over natta så slo av varemn og kobla til kjøleskapet så nå er det tilbake til 19

Det å ha flaskene på 24 °C  er ikke en tabbe men å kjøle ned til 19 °C  kan være en bryggetabbe ;)
ca 25 °C er prima ;)
 
Pga tidvis dårleg karbonering siste halve året har eg dei siste par gongane valgt å karbonere i innandørs bod (22 graders snittemperatur på vinteren) og i gjæringsskapet på 23-24 grader.
Første batch: robust porter 6,8 % gjæra med wlp 007, karbonert med tilføring av ekstra gjær S-05, fekk ein super skumtopp etter 2 veker  :skitbra:
Andre batch: APA 5,7 % gjæra med wlp 007, karbonert utan tilføring av ekstra gjær. Har etter 3 veker fått ein god nok / akseptabel skumtopp  :skitbra: Veldig fornøgd sidan det var 007 som er kjent som ein bunnfellar av dimensjonar og som såleis kan gi utfordringar ved naturleg karbonering.
Dette vil eg anbefale  :laugh:
 
Ad hoc vannjustering i dag. Mens jeg kverner malten til dagens andre brygg setter det seg noe fast i valsene. Med det resultat at mølla og 2 kg malt landet på betonggulvet. Jeg  samlet i hop det hele og kvernet videre. Noe betong og kjellergulvstøv ble selvsagt med. Sikkert godt for noe. :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
 
Skulle flaske imperial stout'en min nå i kveld. Ble forskrekka da jeg målte FG til 1033! Øllet smakte godt og den har stått i over 2 uker på Safale US-05, så jeg bare flasket ivei. OG var på 1082.

Det gir meg en ABV på 6,5 % og en attenuation på ca 60 %. Så det blir nok bare en skikkelig bitter noe søt stout. Sikkert godt læll!

Jeg skylder på et steketermometer som jeg har funnet ut av viser 4-5 grader for lite. Så mesken har sikkert vært oppe i 72 grader på det høyeste. Det andre termometeret mitt som viser fahreinheit skal benyttes fremover da den viser 1 grad for mye i stedet.
 
har satt ut og inn ventilene på fatet på feil side, gass koblingen vil på øl siden og vica verca. tenkte eg bare sko skifte over, men er jo masse trykk på fatet  :bank2:
 
Helle varmt vann i meskekaret og malt i det varme vannet uten å sjekke temperaturen først. Heldigvis så det ikke ut til å gå mye over 70 grader, og jeg fikk det ned i diverse mellom 65 og 69 grader med tre liter kaldt vann, så det går nok bra.
 
aholgersen skrev:
har satt ut og inn ventilene på fatet på feil side, gass koblingen vil på øl siden og vica verca. tenkte eg bare sko skifte over, men er jo masse trykk på fatet  :bank2:
Bytt koblingene på slangene også når du bruker det fatet ;)
 
Kjetil S skrev:
Helle varmt vann i meskekaret og malt i det varme vannet uten å sjekke temperaturen først. Heldigvis så det ikke ut til å gå mye over 70 grader, og jeg fikk det ned i diverse mellom 65 og 69 grader med tre liter kaldt vann, så det går nok bra.

Fra OG 1072 ned til 1017 allerede. Så spørs det bare om det var lurt å bruke en hel gjærkake eller om det skapte for mye varme under gjæringen.
 
Håper jeg ikke er den eneste som har gjort følgende; perfekt bryggedag, en New Zealandsk pale ale klokket nøyaktig inn på korrekt OG, alt fungerte helt utmerket, satte gjærinskaret som var blitt vasket og desinfisert, i vasken og begynte å helle brygget oppi. Halvveis gjennom denne prosessen oppdaget jeg at jeg ikke hadde skrudd igjen kranen på karet og at jeg mer eller mindre hadde helt alt rett i vasken. I stedet for 10 liter blank og klar NZPA, har jeg nå ca. 5 liter med grums og thrub ettersom jeg fikk panikk og endte med å helle alt det resterende opp i fatet i et forsøk på å redde det som var igjen av øl. Sukk. Og dette som skulle være siste bryggedag ør jeg drar på ferie...
 
Trodde den nysatte apa'n min hadde det fint på soverommet. Helt til jeg oppdaget at persienna var oppe og det var 24 grader i dunken. Lukter svovel i hele soverommet og det bobler som en gal i låsen.

Dette blir en fruktig apa:) sat*n
 
Kjoygard skrev:
Håper jeg ikke er den eneste som har gjort følgende; perfekt bryggedag, en New Zealandsk pale ale klokket nøyaktig inn på korrekt OG, alt fungerte helt utmerket, satte gjærinskaret som var blitt vasket og desinfisert, i vasken og begynte å helle brygget oppi. Halvveis gjennom denne prosessen oppdaget jeg at jeg ikke hadde skrudd igjen kranen på karet og at jeg mer eller mindre hadde helt alt rett i vasken. I stedet for 10 liter blank og klar NZPA, har jeg nå ca. 5 liter med grums og thrub ettersom jeg fikk panikk og endte med å helle alt det resterende opp i fatet i et forsøk på å redde det som var igjen av øl. Sukk. Og dette som skulle være siste bryggedag ør jeg drar på ferie...

I gamledager så måtte  jeg helle vørteren fra dunk over i kokerer, dette da jeg brukte den til skylle vann. Husker godt følelsen av varm vørter over beina...Jeg hadde glemt 1/2" krana åpen  :eek:
 
Torga skrev:
Kjoygard skrev:
Håper jeg ikke er den eneste som har gjort følgende; perfekt bryggedag, en New Zealandsk pale ale klokket nøyaktig inn på korrekt OG, alt fungerte helt utmerket, satte gjærinskaret som var blitt vasket og desinfisert, i vasken og begynte å helle brygget oppi. Halvveis gjennom denne prosessen oppdaget jeg at jeg ikke hadde skrudd igjen kranen på karet og at jeg mer eller mindre hadde helt alt rett i vasken. I stedet for 10 liter blank og klar NZPA, har jeg nå ca. 5 liter med grums og thrub ettersom jeg fikk panikk og endte med å helle alt det resterende opp i fatet i et forsøk på å redde det som var igjen av øl. Sukk. Og dette som skulle være siste bryggedag ør jeg drar på ferie...

I gamledager så måtte  jeg helle vørteren fra dunk over i kokerer, dette da jeg brukte den tid skylle vann. Husker godt følelsen av varm vørter over beina...Jeg hadde glemt 1/2" krana åpen  :eek:

Godt å se at vi alle stort sett er like.
 
Tilbake
Topp