Bryggertabber

Brygget wit i dag. Fint vær og veldig fornøyd med koking osv. Så sier samboer at vi skal være i familieselskap om 20 minutter. Noe jeg hadde glemt. Setter derfor spiralkjøleren oppi gryta rett før vi kjører. Når jeg kommer tilbake noen timer senere er det plutselig mye mer i gryta enn før.  :eek: Selvfølgelig hadde slangen lekket. Vørteren var meget tynn og hadde gått fra 1054 til 1006. Litt sur nå... :cheeky:
 
Uffda Geir Ove!

Du har min dypeste sympati!
Jeg lever selv med kone og 4 unger og jammen meg dukker det opp arrangementer på løpende bånd som jeg skulle visst om.
 
kom iskade for å bruke en vel gammel Hallertauer i en Køls så den ert mindre bitter enn vørterøl.
Har kokt 100 gr. Pacifica og helt på fatene men ikke smakt på, har jo helt glemt at det finnes humleolje.
Håper det kan bli et øl for de som liker lavt bitret øl, det har jo ikke noen usmak, eller blir det noe å skylle avløpet med.
har ingen formening om dette, har jo aldri prøvd flere år gammel humleblomst.
 
Vet ikke om det er en bryggetabbe. Men ølrelatert ubehag er det iallefall. Renset slangene med sterkrens tidligere. Nå skulle jeg smake på det nye.faget med brown ale. Tapper litt et glass og tar en god dobbelslurk......steike så surt..... gikk da opp for meg at jeg hadde en slange full av sterkrens. .... ikke godt på noen måte.
 
ErlendT skrev:
Vet ikke om det er en bryggetabbe. Men ølrelatert ubehag er det iallefall. Renset slangene med sterkrens tidligere. Nå skulle jeg smake på det nye.faget med brown ale. Tapper litt et glass og tar en god dobbelslurk......steike så surt..... gikk da opp for meg at jeg hadde en slange full av sterkrens. .... ikke godt på noen måte.

Fikk renset gapet da  :fyflate:
 
Skylte ut gjærlåsen i dass. Trengte ikke trekke ned, skyllevannet fra gjærballongen drog den med til de evige jaktmarker selv.
 
Hadde meg en kjempe brygge dag forige uke....alt stemte og gikk smurt. Satte vørteren i gjæringsskapen...tror du ikke releet i UT200 hadde låst seg. Sjekket nå på lørdag og der var det FLOTTE 40 grader i skapet :rasende:
Luktet på vørteren og gikke nesten i bakken :eek:ppkast:  Skikkelig intens lukt.


Fikk meg en god grunn til å brygge igjenn om ikke noe annet ;)
 
ikke lagre vaffelrøre på norgesglass i et kjøleskap fullt av gjær,og så be en kompis hente gjær,,det blir det hvertfall dårlig starter av
 
larser skrev:
ikke lagre vaffelrøre på norgesglass i et kjøleskap fullt av gjær,og så be en kompis hente gjær,,det blir det hvertfall dårlig starter av

Hoho...ser for meg vaffelrøra ese ut av bollen og utover benken. Eventuelt den gode lukta i stua når gjæra blir stekt i vaffeljernet:D
 
mikslen skrev:
larser skrev:
ikke lagre vaffelrøre på norgesglass i et kjøleskap fullt av gjær,og så be en kompis hente gjær,,det blir det hvertfall dårlig starter av

Hoho...ser for meg vaffelrøra ese ut av bollen og utover benken. Eventuelt den gode lukta i stua når gjæra blir stekt i vaffeljernet:D
heldigvis ikke fare for at vaffelrøra begynnte å gjære utover kjøkkenet,men det blei uheldigvis travelt med å lage ny starter
 
i dag prøvesmakte jeg en ale som ble brygget på et slags bryggenachpiel..ideen var en pale ale,som jeg har brygget endel ganger før med stor suksess,greia var at det var endel humle som ble glemt under brygginga..og ikke bare litt :roedme: og resultatet? jupp en ladegaard pilsner??WTF?? fatter ikke at det er mulig å komme så nærme en pils med bare pale ale malt og attpåtill overgjært..
 
larser skrev:
i dag prøvesmakte jeg en ale som ble brygget på et slags bryggenachpiel..ideen var en pale ale,som jeg har brygget endel ganger før med stor suksess,greia var at det var endel humle som ble glemt under brygginga..og ikke bare litt :roedme: og resultatet? jupp en ladegaard pilsner??WTF?? fatter ikke at det er mulig å komme så nærme en pils med bare pale ale malt og attpåtill overgjært..

Hehe, har du en brewlog fra dette nachspielet? Kunne vært interessant lesning :)
 
Gjorde en bommert nå nylig.
I påsken brygga jeg med en kompis, vi lagde blant annet enn wit med chipotle som ble veldig nice. Chipotlen gikk oppi gjæringskaret etter primærgjæring. Siden ølen blei veldig god og forsvant fort skulle vi brygge den en gang til for noen uker siden.
Chipotle selges jo ikke overalt, så jeg handla det en gang jeg likevel var innom meny på ringnes en ukes tid før det skulle i karet. Siden kompisen har mye større plass enn meg var det hos ham vi brygga og ølet sto til gjæring.
Da fruktene skulle oppi karet hadde de begynt å mugne så dem var det bare å slenge. Kompisen heiv seg i bilen og leita rundt etter et sted de hadde samme chipotle uten hell, endte opp i en innvandrersjappe hvor de har mye forskjellig av denslags, og ble anbefalt en annen tørka chili som skulle være ganske mild. Han sendte meg et bilde og lurte på om vi kunne bruke den, den så ganske lik ut men var en del mindre. Så vi regna ut hvor mye vi ca hadde brukt i vekt sist gang, kom til 40-50 gram, og bestemte oss for å gå for 50 gram av denne andre typen. Om det skulle bli bittelitt mer chilipreg på det nye øllet ville ikke det gjøre noe.

Ved flasking tok vi  en smak av øllet fra røret vi målte FG i. Det var sterkt. Veldig sterkt. Ikke bra. Vi flaska det likevel og håpa på det beste.
Nå som den er ferdig karbonert og nen flasker kjølt ned har jeg smakt på den. Jeg greier virkelig ikke mer enn noen slurker (og de er ikke gode), og jeg har en forholdsvis høy toleranse for sterk mat. Det er virkelig udrikkelig. Det er såpass heftig chilismak at det er umulig å kjenne noen av de andre elementene av smak og aroma. Hvis man ser bort fra fargen er det umulig å bedømme hva slags øl som er brukt her.
Så det kan definitivt ikke drikkes. Prøvde å blande det med en nøytral pale ale jeg har, i forhold ca 1/4, fortsatt for mye.
Jeg konkluderer derfor med at dette øllet ikke kan drikkes, men kanskje det kan brukes i matlaging i små mengder?
Vi sitter på en noenogtjue halvlitersflasker hver av kruttbrygget. Hvis noen har noen ideer om hva det kan brukes til lytter jeg mer enn gjerne :)

Lærdommen er: 50g meny-chipotle og 50g "mild" røkt tørket chili fra tyrkisk butikk er ikke alltid det samme :)
Sistnevnte kostet i tillegg ca halvparten i kilopris, så det er helt utvilsomt hvor man får mest futt for krona.
 
Chipotle er vel per definisjon tørket røykt Jalapenos chilli, så jeg håper den de har på meny også er tørket ;-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Chipotle
 
chiptotle.jpg


Du har rett, men jeg er mest vant med å kjøpe denne boksen her. Den er å få tak i enkelte dagligvarebutikker samt de fleste eksotiske matvarebutikker.
 
Tilbake
Topp