Gjorde en bommert nå nylig.
I påsken brygga jeg med en kompis, vi lagde blant annet enn wit med chipotle som ble veldig nice. Chipotlen gikk oppi gjæringskaret etter primærgjæring. Siden ølen blei veldig god og forsvant fort skulle vi brygge den en gang til for noen uker siden.
Chipotle selges jo ikke overalt, så jeg handla det en gang jeg likevel var innom meny på ringnes en ukes tid før det skulle i karet. Siden kompisen har mye større plass enn meg var det hos ham vi brygga og ølet sto til gjæring.
Da fruktene skulle oppi karet hadde de begynt å mugne så dem var det bare å slenge. Kompisen heiv seg i bilen og leita rundt etter et sted de hadde samme chipotle uten hell, endte opp i en innvandrersjappe hvor de har mye forskjellig av denslags, og ble anbefalt en annen tørka chili som skulle være ganske mild. Han sendte meg et bilde og lurte på om vi kunne bruke den, den så ganske lik ut men var en del mindre. Så vi regna ut hvor mye vi ca hadde brukt i vekt sist gang, kom til 40-50 gram, og bestemte oss for å gå for 50 gram av denne andre typen. Om det skulle bli bittelitt mer chilipreg på det nye øllet ville ikke det gjøre noe.
Ved flasking tok vi en smak av øllet fra røret vi målte FG i. Det var sterkt. Veldig sterkt. Ikke bra. Vi flaska det likevel og håpa på det beste.
Nå som den er ferdig karbonert og nen flasker kjølt ned har jeg smakt på den. Jeg greier virkelig ikke mer enn noen slurker (og de er ikke gode), og jeg har en forholdsvis høy toleranse for sterk mat. Det er virkelig udrikkelig. Det er såpass heftig chilismak at det er umulig å kjenne noen av de andre elementene av smak og aroma. Hvis man ser bort fra fargen er det umulig å bedømme hva slags øl som er brukt her.
Så det kan definitivt ikke drikkes. Prøvde å blande det med en nøytral pale ale jeg har, i forhold ca 1/4, fortsatt for mye.
Jeg konkluderer derfor med at dette øllet ikke kan drikkes, men kanskje det kan brukes i matlaging i små mengder?
Vi sitter på en noenogtjue halvlitersflasker hver av kruttbrygget. Hvis noen har noen ideer om hva det kan brukes til lytter jeg mer enn gjerne
Lærdommen er: 50g meny-chipotle og 50g "mild" røkt tørket chili fra tyrkisk butikk er ikke alltid det samme
Sistnevnte kostet i tillegg ca halvparten i kilopris, så det er helt utvilsomt hvor man får mest futt for krona.