Bryggertabber

EinarM skrev:
OK, så de er hermetiserte. Hva er i den sausen de ligger i?

Er ikke sikker på hva som er i den sausen, men jeg har lagd en Belgisk Wit med Chipotle i Adobo saus, og den ble veldig fin. Sterkt røykpreg og mild "heat". Sausen vasket jeg godt av, og hadde ingen problemer med skumfasthet.
 
Har ikke en boks for hånden, men Adobo er en eddikbasert marinade med paprika, hvitløk o.l. Lurte bare på om dajo hadde erstattet en hydrert chipotle med en annen tørket. Jalapeño er jo en relativt mild chili. Hvis du fikk tak i habañero eller sterkere så ville det blitt ganske intenst.
 
daje skrev:
Gjorde en bommert nå nylig.
I påsken brygga jeg med en kompis, vi lagde blant annet enn wit med chipotle som ble veldig nice. Chipotlen gikk oppi gjæringskaret etter primærgjæring. Siden ølen blei veldig god og forsvant fort skulle vi brygge den en gang til for noen uker siden.
Chipotle selges jo ikke overalt, så jeg handla det en gang jeg likevel var innom meny på ringnes en ukes tid før det skulle i karet. Siden kompisen har mye større plass enn meg var det hos ham vi brygga og ølet sto til gjæring.
Da fruktene skulle oppi karet hadde de begynt å mugne så dem var det bare å slenge. Kompisen heiv seg i bilen og leita rundt etter et sted de hadde samme chipotle uten hell, endte opp i en innvandrersjappe hvor de har mye forskjellig av denslags, og ble anbefalt en annen tørka chili som skulle være ganske mild. Han sendte meg et bilde og lurte på om vi kunne bruke den, den så ganske lik ut men var en del mindre. Så vi regna ut hvor mye vi ca hadde brukt i vekt sist gang, kom til 40-50 gram, og bestemte oss for å gå for 50 gram av denne andre typen. Om det skulle bli bittelitt mer chilipreg på det nye øllet ville ikke det gjøre noe.

Ved flasking tok vi  en smak av øllet fra røret vi målte FG i. Det var sterkt. Veldig sterkt. Ikke bra. Vi flaska det likevel og håpa på det beste.
Nå som den er ferdig karbonert og nen flasker kjølt ned har jeg smakt på den. Jeg greier virkelig ikke mer enn noen slurker (og de er ikke gode), og jeg har en forholdsvis høy toleranse for sterk mat. Det er virkelig udrikkelig. Det er såpass heftig chilismak at det er umulig å kjenne noen av de andre elementene av smak og aroma. Hvis man ser bort fra fargen er det umulig å bedømme hva slags øl som er brukt her.
Så det kan definitivt ikke drikkes. Prøvde å blande det med en nøytral pale ale jeg har, i forhold ca 1/4, fortsatt for mye.
Jeg konkluderer derfor med at dette øllet ikke kan drikkes, men kanskje det kan brukes i matlaging i små mengder?
Vi sitter på en noenogtjue halvlitersflasker hver av kruttbrygget. Hvis noen har noen ideer om hva det kan brukes til lytter jeg mer enn gjerne :)

Lærdommen er: 50g meny-chipotle og 50g "mild" røkt tørket chili fra tyrkisk butikk er ikke alltid det samme :)
Sistnevnte kostet i tillegg ca halvparten i kilopris, så det er helt utvilsomt hvor man får mest futt for krona.

Kunne sikkert blitt digg i chili con carne. I tillegg så forsvinner vel hete med tid, etter noen uker/måneder er den kanskje bedre?
 
Ikke rart at vørteren luktet og smakte overraskende mye kanel når kanelen får koke i 60 minutt istedetfor de planlagte 10  :bank2:

2 kanelstenger på 27,5 liter vørter - 60 minutter kok. Det blir nok rikelig med julestemning. 

Også nelliken og appelsinskallet fikk ekstra lang koketid :)
 
Ørnegård skrev:
Ikke rart at vørteren luktet og smakte overraskende mye kanel når kanelen får koke i 60 minutt istedetfor de planlagte 10  :bank2:

2 kanelstenger på 27,5 liter vørter - 60 minutter kok. Det blir nok rikelig med julestemning. 

Også nelliken og appelsinskallet fikk ekstra lang koketid :)

Øl til risengrøt?
 
Brygget en Andrimne Christmas Ale i dag.

Glemte å sjekke volum etter kok, tømte vørteren over i gjæringskar og tilsatte gjær. Tok samtidig ut en prøve for å måle OG.
25 liter med OG 1,051
skulle egentlig være:
21 liter med OG 1,059

Alt ellers stemmer, men har åpenbart mindre avdamping enn det BeerSmith har anslått...

Fryktelig irriterende å ikke sjekke OG og volum FØR jeg tilsatte gjæra.

Men, en erfaring rikere og nå skal jeg beregne korrekt fordampning for mitt system.

Satser på at det blir øl av det allikevel:)

Får trøste meg med en kölsch som har karbonert en uke, viktig med prøvesmaking ;)
 
20 g Irish moss har ingenting å gjøre i en 20-liters dunk med English Bitter. Jeg leste feil i oppskriften: "tilsett 20 g EKG humle og irish moss og la det koke i 15 min"

Jeg tok 20 g av både humlen og mossen.
Dette gjorde jeg to ganger ettersom jeg to dager senere skulle brygge samme oppskriften.

Foreløpig, etter å ha stått på dunk i et par uker så må jeg si at bitteren ser ok ut, lukter ok, men den smaker sånn som mossen lukter. Har flasket bryget nå, og håper det blir bedre med noen ukers modning.

Da jeg skulle brygge neste gang så jeg hva som stod på posen med irish moss: 5 - 15 gram pr 25 liter. Da ringte det ei bjelle.
Etter litt googling fant jeg denne: http://www.homebrewtalk.com/f39/irish-moss-i-think-i-added-way-too-much-179800/ Han her stakkaren har durt på med 200 gram på en ti liters dunk! :-H
 
Borgar skrev:
20 g Irish moss har ingenting å gjøre i en 20-liters dunk med English Bitter. Jeg leste feil i oppskriften: "tilsett 20 g EKG humle og irish moss og la det koke i 15 min"

Jeg tok 20 g av både humlen og mossen.
Dette gjorde jeg to ganger ettersom jeg to dager senere skulle brygge samme oppskriften.

Foreløpig, etter å ha stått på dunk i et par uker så må jeg si at bitteren ser ok ut, lukter ok, men den smaker sånn som mossen lukter. Har flasket bryget nå, og håper det blir bedre med noen ukers modning.

Da jeg skulle brygge neste gang så jeg hva som stod på posen med irish moss: 5 - 15 gram pr 25 liter. Da ringte det ei bjelle.
Etter litt googling fant jeg denne: http://www.homebrewtalk.com/f39/irish-moss-i-think-i-added-way-too-much-179800/ Han her stakkaren har durt på med 200 gram på en ti liters dunk! :-H

Tak,, nå sliter jeg med å tørke tastaturet mitt for kaffe som kom opp gjennom nesen. Den tråden der var episk!  :fyflate:
 
:skitbra: Jobben va5r snill å låne meg ett rom på lageret , der jeg forige uke satte inn 8 ks julebrygg :idea: dette var smart tenkte jeg.. 
da jeg i dag skulle sjekke opp på de  :eek: var det en mistenkelig fylla lukt på lageret ,  :jaha: 
da det var litt høy FG (1025) på mors jule ale, var jeg redd for dette ..  foreløbig er det bare en av 24 som har eksplodert  :help: men frykter flere ølgranater om jeg ikke drikker de ..

det er nå 3 uker siden jeg flasket ,,  er det stor fare for at resten ikke er ferdig gjæret ? he he positivt var at korken holdt  :skitbra:
 
endreEZBrew skrev:
:skitbra: Jobben va5r snill å låne meg ett rom på lageret , der jeg forige uke satte inn 8 ks julebrygg :idea: dette var smart tenkte jeg.. 
da jeg i dag skulle sjekke opp på de  :eek: var det en mistenkelig fylla lukt på lageret ,  :jaha: 
da det var litt høy FG (1025) på mors jule ale, var jeg redd for dette ..  foreløbig er det bare en av 24 som har eksplodert  :help: men frykter flere ølgranater om jeg ikke drikker de ..

det er nå 3 uker siden jeg flasket ,,  er det stor fare for at resten ikke er ferdig gjæret ? he he positivt var at korken holdt  :skitbra:

Hvis en flaske ikke er ferdig gjæret, så er ikke resten det heller. Du har nok flasket for tidlig, eller muligens tilsatt for mye sukker under flasking?
 
endreEZBrew skrev:
:skitbra: Jobben va5r snill å låne meg ett rom på lageret , der jeg forige uke satte inn 8 ks julebrygg :idea: dette var smart tenkte jeg.. 
da jeg i dag skulle sjekke opp på de  :eek: var det en mistenkelig fylla lukt på lageret ,  :jaha: 
da det var litt høy FG (1025) på mors jule ale, var jeg redd for dette ..  foreløbig er det bare en av 24 som har eksplodert  :help: men frykter flere ølgranater om jeg ikke drikker de ..

det er nå 3 uker siden jeg flasket ,,  er det stor fare for at resten ikke er ferdig gjæret ? he he positivt var at korken holdt  :skitbra:

Det kan også ha vært en svakhet i èn flaske... Hvis ikke det gjør noe om det kanskje går et par til i lufta, så ville jeg latt det stå til litt lengre, kan godt være resten er i orden.
 
;D jo jeg lar de stå, men hjemme :skitbra: skal ta og prøvesmake ett par av de å se :biersmile: ..  litt dumt å legge ølgranater under juletreet  :eek:til venner he he ..  kanskje noe uvenner :idea:
 
Var og kjøpte noen Lervig Hoppy Joe i dag og kom hjem og la dem i kjøleskapet, der datt tappeslangen neg og i klem mellom dør og humleskuffen for åpne poser.
Bilde sier mere
 

Vedlegg

  • IMG_0630.jpg
    IMG_0630.jpg
    667,8 KB · Sett: 769
  • IMG_0631.jpg
    IMG_0631.jpg
    1.005,7 KB · Sett: 761
tor.gilje skrev:
Var og kjøpte noen Lervig Hoppy Joe i dag og kom hjem og la dem i kjøleskapet, der datt tappeslangen neg og i klem mellom dør og humleskuffen for åpne poser.
Bilde sier mere

Huff da, den så ille ut
 
tor.gilje skrev:
Var og kjøpte noen Lervig Hoppy Joe i dag og kom hjem og la dem i kjøleskapet, der datt tappeslangen neg og i klem mellom dør og humleskuffen for åpne poser.
Bilde sier mere
;D
Smak på ølet! Det er hurtig, men solid, tørrhumlet!
 
tor.gilje skrev:
Var og kjøpte noen Lervig Hoppy Joe i dag og kom hjem og la dem i kjøleskapet, der datt tappeslangen neg og i klem mellom dør og humleskuffen for åpne poser.
Bilde sier mere

Dypeste sympati! Det der så ikke bra ut!
 
Tilbake
Topp