Bryggertabber

Huff. Alkoholmisbruk...
Er dog bekymra, Tor... Er du sikker på at du har nok humle tilgjengeleg?  ;)
 
Jeg mener å huske at Hoppy Joe ikke var en favoritt i vigå...... Og nå ødelegger den humlelageret :jaha:
 
Bernts skrev:
Jeg mener å huske at Hoppy Joe ikke var en favoritt i vigå...... Og nå ødelegger den humlelageret :jaha:

Jeg hadde bare mørkt øl på fat så jeg tenkte å gi den en sjangs til, men den ødela alt for meg.

Humle har bryggselv nok av så det er ikke problem, men irreterende er det å se alt øllet i skuffa.
 
Kanskje ikke en bryggetabbe, men en nestenulykke:
Det gikk mot slutten av kokingen og det var på tide å røre ut litt Super Moss og tilsette. Jeg rørte ut en teskje i litt vann. I det jeg skulle til å helle det i gryta kjente jeg en eim av klor. Jeg snur meg mot benken der boksen står. Der står boksen med Young's sterilieringspulver.
Katastrofen avverget i siste sekund :)
 
Hjelper en kompis med sitt første allgrain-brygg. Han har tatt kurs hos bryggselv, men alltid greit med litt veiledning!

Flytta bryggekjelen fra benken (etter å ha rørt inn maltet, BIAB) til kokeplata. Etter 1 min lukta det svidd.

En gryteklut kjelen stod på hadde klistra seg til bunn av kjelen og ble klemt mellom kjelen og kokeplata!

Gikk heldigvis bra, men ble mye røyk. Lukta er ute av hus nå da.
 
Også den klassiske: 17.5 liter, "Lady in white" (en belgisk Wit variant) smakte bra ved flasking, men sikkert litt uforsiktig i prosessen, så langt i prøvesmaking av flaskene er 2/2 blitt infisert med bakterier. :( så da går nok alt til dodraugen..

Også den største tabba, ikkje brygge nok slik at eg no kun har 10 flasker av tre typer øl i skaper... Får jo nerver av å ha så lite.... Håper IPAen på kjøkkenbenken blir bra da...
 
Mitt første innlegg på denne tråden.
Hevlet over 25 liter i kveld, mens jeg ryddet til flasker,fat og korkemaskin.
Gikk for å sjekke omstikkingen, og den  :djevelsk: :djevelsk: krana av plast fra vinogbar hadde sprekt igjen!!
25 liter (nesten) å tørke opp fra gulvet.
Etterpå kastet jeg alle disse h******** kranene rett i dunken.
 
Desse partykranane ein bruker på Corneliusfat er skumle.  Skulle tappa meg eit glas idag og det var umogleg å få stoppa kranen - ølet flomma i fleire minutt før eg fekk summa meg til å løfta av tilkoblinga på corneliusfatet.  Heldigvis i vaskekjellar.   

Blllett merk: Corneliusfat er kanskje til salgs om ikkje så lenge… 

(Synes faktisk at karbonering i flaske gjev bedre resultat - arbeidet til tross!)
 
magne1972 skrev:
Mitt første innlegg på denne tråden.
Hevlet over 25 liter i kveld, mens jeg ryddet til flasker,fat og korkemaskin.
Gikk for å sjekke omstikkingen, og den   :djevelsk: :djevelsk: krana av plast fra vinogbar hadde sprekt igjen!!
25 liter (nesten) å tørke opp fra gulvet.
Etterpå kastet jeg alle disse h******** kranene rett i dunken.

Var det krana til Dunken
product_thumb.php
som sprakk?
 
katla skrev:
Desse partykranane ein bruker på Corneliusfat er skumle.  Skulle tappa meg eit glas idag og det var umogleg å få stoppa kranen - ølet flomma i fleire minutt før eg fekk summa meg til å løfta av tilkoblinga på corneliusfatet.  Heldigvis i vaskekjellar.   

Mulig ikke alle er klar over det, men disse kranene skal demonteres for rengjøring.
 
Torga skrev:
magne1972 skrev:
Mitt første innlegg på denne tråden.
Hevlet over 25 liter i kveld, mens jeg ryddet til flasker,fat og korkemaskin.
Gikk for å sjekke omstikkingen, og den  :djevelsk: :djevelsk: krana av plast fra vinogbar hadde sprekt igjen!!
25 liter (nesten) å tørke opp fra gulvet.
Etterpå kastet jeg alle disse h******** kranene rett i dunken.

Var det krana til Dunken
product_thumb.php
som sprakk?
Ja, og det var ikke første krana jeg har kassert av typen, men garantert siste.. :)
 
Kjøpte ny gjæringsdunk for eg måtte ha ein å stikke om på før flasking... Gjekk for den med kran ( tilfeldig vis samme som er vist over) siden eg regnet med at det ville gjøre ting lettere i fremtiden... Steriliserer, montere og stikker om... Fyller 15 liter på fat og oppdager at flaskene ikkje var ferdig i vaskemaskina, oppdager at det renner frå krana, eg hadde ikkje skrudd hardt nok igjen. Fant eit usterilisert parrtyfat og skyldte det i kokende vann, tappet over, men ble like vel nærmere 3-4 liter på kjøkkengolv og i vasken med svinn.. SURT
 
Torga skrev:
katla skrev:
Desse partykranane ein bruker på Corneliusfat er skumle.  Skulle tappa meg eit glas idag og det var umogleg å få stoppa kranen - ølet flomma i fleire minutt før eg fekk summa meg til å løfta av tilkoblinga på corneliusfatet.   Heldigvis i vaskekjellar.     

Mulig ikke alle er klar over det, men disse kranene skal demonteres for rengjøring.

Første fatet…. ?? må vel ikkje reingjera dei kvar dag??   

Det eg la merke til at når eg skrudde på kranen så løsna alt (eg skrudde vel feil veg) og då rann det enno betre der eg sto med delane i handa or lurte på kva eg skulle gjera..  Ikkje var det lufteventil på loket på fatet så eg kunne få av trykket (sjølv om eg trudde det var det eg hadde bestilt frå Candirect - dei sende berre med ein raud dings som eg skulle bruka til slikt - ein på 4 fat (og eg betalte for 4 lufteventilar)) så det einaste logiske var å fjerna heile partykranen frå fatet for å stoppa IPA-flaumen.   

Eg får sei som eg sa til Birger på Vestbrygg idag - eg er ikkje heilt venn med desse corneliusfata og co2-tankar og manometerinnstillingar. 
 
Jeg har brukt party tap i 10 år + og aldri opplevd noe lignende. Men er de er feil montert, eller ikke er gjenget rett, da kan det vel skje. Synd uansett.

Når det gjelder disse kranene til dunkene, så er det ikke uvanlig med de "billigste" at man vrir over gjengene.  Etter og ha demontert de en drøss med ganger så virker de enda, men vi setter de alltid inn med Lube før montering. ( Ikke ta fruen sin) :doh:

Vårt "lille" uhell med disse kranene var med en full labbdunk som lakk etter fylling.  ;D Men med gode kamerater så klarte vi og legge en full 60 liters labbdunk på siden, og med hjelp av limpistol lime kranen tett :yes: Mulig det er forskjell på kvaliteten på disse kranene, men bank i bordet.. ingen har sprukket enda  :amen:
 
magne1972 skrev:
Torga skrev:
magne1972 skrev:
Mitt første innlegg på denne tråden.
Hevlet over 25 liter i kveld, mens jeg ryddet til flasker,fat og korkemaskin.
Gikk for å sjekke omstikkingen, og den  :djevelsk: :djevelsk: krana av plast fra vinogbar hadde sprekt igjen!!
25 liter (nesten) å tørke opp fra gulvet.
Etterpå kastet jeg alle disse h******** kranene rett i dunken.

Var det krana til Dunken
product_thumb.php
som sprakk?
Ja, og det var ikke første krana jeg har kassert av typen, men garantert siste.. :)
Katla på forumet her har en annen type, som han vennligst har tilbudt meg å prøve. så da får vi se hvordan det går. ser ihvertfall bedre ut den.
problemet med mine fra vinogbar, har vært sprekk akuratt der gjengene slutter, der har de etter noe bruk sprekket. ellers har de vært et sant helvete med demontering for rengjøringen, med påfølgende smålekasje/drypping mellom den vridbare delen og den som monteres mot karret. det slipper man ihvertfall med den typen hans såvidt jeg ser :)
Jeg fisket opp igjen fra søppla en i dag, bare for å sjekke, og sprekken var der..... hullet i gjærspannet er ikke trangt til gjengene, og jeg strammer ikke mer enn jeg må. jeg tror simpelthen at plasten i disse "råtner" av starsan... mulig de holder hvis du er forsiktig med den, men uansett er de som sagt noe dritt å rengjøre...
Gleder meg til konen er ferdig, men grunnet syke småbarn tar det nok en uke lengere enn planlagt.
 
Tilbake
Topp