Bryggertabber

Flaskegranat i løpet av natten:

http://bryggerlauget.blogspot.no/2012/11/ny-gadget-og-flaskegranat.html
Heldigvis kun èn. Noen som har en idè om hva som kan være årsaken? Ingen andre flasker har lidd samme skjebne (jeg hadde 15, nå 14, øvrige 2 bryggere har 15 hver).

Rommet holder ca 20 grader, varmekabler i gulvet (ikke voldsom stor effekt, gulvoverflaten holder ca 18-19 grader). Brukte 6 g sukker pr liter ved flasking (var ca 23 liter brygg). FG ble målt til 1.020, med en SG på 1.020 en dag tidligere, så antar at det således var ferdig gjæret.

Det kan også legges til at vårt første brygg, pale ale, sto og karbonerte på samme sted i to uker, med samme temperatur uten at noe lignende skjedde

Det kan skyldes flere ting, men to muligheter er svakhet i flasken (feilproduksjon), eller så har det vært ujevn blanding av sukker i ølet før tapping på flaske. Rørte du sukkerlaken godt ut før tapping, slik at den ble godt fordelt? Jeg har opplevd veldig ulik karbonering på en stout, hvor jeg ikke blandet sukkeret godt nok. Noen har masse futt, mens andre er nesten doven.

Det kan nok være ujevn fordeling av sukkerlaken ja. Første brygg ble sukkerlaken helt i tom gjæringsfat, og ølet ble overført til dette via hevert, slik at det blandet seg godt. Ved denne batchen derimot ble det av forskjellige omstendigheter ikke tilsatt sukkerlake før halvparten av ølet var overført gjæringsfat nummer to. Så det kan helt klart være en årsak, muligens kombinert med andre årsaker.

Et bilde sier mer enn tusen ord :(
Noen som har et pumpehus til overs?

9u9enare.jpg

Rutof skrev:
AudunWS skrev:
Et bilde sier mer enn tusen ord :(
Noen som har et pumpehus til overs?

Fikk du brygget ferdig

Ja, heldigvis! Dette var pumpa til HLT'n så den var i ferd med å bli ryddet bort. Som det synes på bildet så var jeg smart nok til å bare løfte i det blå håndtaket på krana, det var alt jeg hadde igjen i hånda...  :bank2: Tålte i grunn ikke mye! Nå blir det å bestille nytt hus i rustfritt.

Var nettopp og kjøpte Cornelius-fat på Vestbrygg, og tenkte jeg skulle innvie det med en nybrygget IPA med det samme. Det var en del dill med å finne ut av hvordan manometeret skulle brukes, men jeg gjettet rett til slutt, og kjørte litt Star San gjennom systemet, fortrengte O2 med CO2 og alt virket å være i sin skjønneste orden. Omsider.

Så jeg gikk igang med å tappe ølet, og irriterte meg en del over at hevertslangen ikke var synlig under alt Star San-skummet. Nådde den bunnen eller ikke? Greit nok å ha kjørt CO2 i fatet, jeg vil ikke at ølet skal slå seg på veien uansett. Men så kom jeg på: husket jeg i det hele tatt å helle ut resten av Star San-en??!!? Ikke et spørsmål som jeg gadd spekulere for mye på, så jeg gikk på badet og helte fem liter øl ut i vasken. Nøyaktig samme mengde som jeg hadde tappet på fat.

Selvsagt hadde jeg husket å helle ut Star San.

22 liter var ferdiggjæret, eg kokte sukkerlake og startet overflyting til flaskekaret og begynte med sukker infusjon.

Tar selvfølgelig eit prøverør for å måle FG og målte av 34. Fekk fullstendig panikk og sjekket temperatur, den var fin og såg for meg eit prosjekt med tilsetting av ny gjær osv...

Helt til eg ser på prøverøret, eg hadde hatt i for lite øl så ochselvekta stod på bunnen, litt mere øl i røret og plutselig var FG 8.. Dead on target :-D

Løft lokket FRA deg når du sjekker om vørteren har begynt å koke  :yes:
Dagen derpå, venstre underarm utsatt for damp.
Ja koken var i gang  ;D

Vedlegg

• 039.jpg
    039.jpg
    1,7 MB · Sett: 650
aakvik skrev:
Løft lokket FRA deg når du sjekker om vørteren har begynt å koke  :yes:
Dagen derpå, venstre underarm utsatt for damp.
Ja koken var i gang  ;D

auauauauauauuau.. DET så vondt ut.

Oddvar Demmo skrev:
en trøst når man brenner seg er at gammely skinn byttes ut.
Litt flaut, men har tvillingbroren på høyre hånden fra 5 batcher tilbake :bank2:
Jada gror sikkert sammen, og ser mye verre ut enn det er, ikke så vondt men tar et par uker før det gror som nogenlunde.
Hansker til neste batch  >:D

Huff!!
God bedring, det ser riktig ille ut.  :eek:
Takk for tipset, og håper mange lærte litt av dette, så det ikke var helt bortkastet.
Kokende sukkerlake/vørter er vist ingen spøk.....

magne1972 skrev:
Huff!!
God bedring, det ser riktig ille ut.  :eek:
Takk for tipset, og håper mange lærte litt av dette, så det ikke var helt bortkastet.
Kokende sukkerlake/vørter er vist ingen spøk.....
Skummlet med vanndamp, maks et sekund med steam, var dønn edru og reagerte kjapt, vi får se om JEG har lært  til neste gang  :ilike:

Så lenge du klarer å heve glasset så er det vel greit.....  :biersmile: :godtoel:  :skaal2: :skaal2: :samenvol: :beershove: :beersmiley: :kaffe:

EDIT: God bedring !!!!

aakvik skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Litt flaut, men har tvillingbroren på høyre hånden fra 5 batcher tilbake :bank2:
Jada gror sikkert sammen, og ser mye verre ut enn det er, ikke så vondt men tar et par uker før det gror som nogenlunde.
Hansker til neste batch  >:D

Men husker vi, det er nok noe i det at vi ikke lærer av erfaring, men jeg håper det når den ombygde kjøleren skal settes ned i den kokende vørten hvor gammelt vann koker umiddelbart og spruter ut,, å få forbrenning på den ekstra % vi menn har og ikke damer er duumt, har ikke husket det hittil men det spruter bare på føttene, så der er det ofte nytt skinn :)

Oddvar Demmo skrev:
aakvik skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Hansker til neste batch  >:D

Men husker vi, det er nok noe i det at vi ikke lærer av erfaring, men jeg håper det når den ombygde kjøleren skal settes ned i den kokende vørten hvor gammelt vann koker umiddelbart og spruter ut,, å få forbrenning på den ekstra % vi menn har og ikke damer er duumt, har ikke husket det hittil men det spruter bare på føttene, så der er det ofte nytt skinn :)
Tømmer kjøleren etter bruk jeg :)
Henger den opp ned under spyling, og når den går i kjelen er utløpet allerede der snoppen har gjort sitt :)

Edit... På kjøleren har jeg forøvrig på både inn og ut koblinger til dusjslanger, og den på utløp har en SOLID.. messingkobling i enden så den holder seg godt nede under trykk... :)

Tilbake
Topp