Bryggertabber

23liter i 30 liters kar. Da har den plass. Jeg ble overrasket. Uansett så lenge ølet blir godt skal jeg tåle litt vask.
Da feiltolka jeg bildet, ja:). Jeg har klart meg med mindre enn det med den gjæren. Men et er klart; det er andre faktorer å ta hensyn til, også. Temperatur og gjærmengde, f.eks..
 
Trenger litt synspunkter på en lei tabbe her. Satt en urquell ish pils for noen uker siden. Mangroves Jack m84 gjær. 5 liter starter og nok celler etter kalkulator.
OG: 1.055 og FG target på 1.015. Gjæret på 11 grader. Mesk mål temp 67 grader i et par timer.

Tre fermzilla kar. To med m84 gjæren og et kar på 15 liter med hvor jeg tilsatte to pakker saflager s-23. Tenkte en split batch kunne være litt artig. S-23 dro også i gang ganske kjapt og gjæret friskt.

Etter 5-6 dager var sg på 1.020 i m84 karene og 1.018 i s-23 karet. Stoppet å ploppe i blow off slangen og siden den dagen rikka det seg ikke.

Trappet opp temperatur i steg opp til 16 grader og ristet karene flere ganger uten noen effekt.

Endte med cold crash og fating på 1.020. Burde jeg gjort noe annerledes? Jeg kan ikke begripe at jeg har underpitcha så da står jeg igjen med at jeg må ha blingsa helt på mesketemp og ligget alt for høyt?

Jeg vil gjerne lære av denne feilen så tanker om hva som har gått gæli, om jeg burde gjort noe annerledes og om det er håp for ølet settes pris på. Lukta ikke godt ved fating heller. Retning promp/svovel.

Edit: tipset om å ligge unna MJ gjær har jeg lest nok steder så det trenger jeg ikke igjen
 
Trenger litt synspunkter på en lei tabbe her. Satt en urquell ish pils for noen uker siden. Mangroves Jack m84 gjær. 5 liter starter og nok celler etter kalkulator.
OG: 1.055 og FG target på 1.015. Gjæret på 11 grader. Mesk mål temp 67 grader i et par timer.

Tre fermzilla kar. To med m84 gjæren og et kar på 15 liter med hvor jeg tilsatte to pakker saflager s-23. Tenkte en split batch kunne være litt artig. S-23 dro også i gang ganske kjapt og gjæret friskt.

Etter 5-6 dager var sg på 1.020 i m84 karene og 1.018 i s-23 karet. Stoppet å ploppe i blow off slangen og siden den dagen rikka det seg ikke.

Trappet opp temperatur i steg opp til 16 grader og ristet karene flere ganger uten noen effekt.

Endte med cold crash og fating på 1.020. Burde jeg gjort noe annerledes? Jeg kan ikke begripe at jeg har underpitcha så da står jeg igjen med at jeg må ha blingsa helt på mesketemp og ligget alt for høyt?

Jeg vil gjerne lære av denne feilen så tanker om hva som har gått gæli, om jeg burde gjort noe annerledes og om det er håp for ølet settes pris på. Lukta ikke godt ved fating heller. Retning promp/svovel.

Edit: tipset om å ligge unna MJ gjær har jeg lest nok steder så det trenger jeg ikke igjen
Det er vanskelig å si hvorfor det har stoppet opp, men generelt vil jeg si at jeg er skeptisk til måling av SG hvis det medfører å åpne lokket. Nå vet jeg selvsagt ikke om du har tilt eller prøveport el.l., men hvis du må åpne lokket, så medfører det stor fare for oksygering av ølet. Hvorfor må du vite SG på et tidspunkt? Som du har erfart får du gjort svært lite med det uansett. Når ploppingen stanser trenger ølet fortsatt mer tid før det er ferdig.

Hvor lenge ventet du fra måling på 1020 til tapping?
 
Det er vanskelig å si hvorfor det har stoppet opp, men generelt vil jeg si at jeg er skeptisk til måling av SG hvis det medfører å åpne lokket. Nå vet jeg selvsagt ikke om du har tilt eller prøveport el.l., men hvis du må åpne lokket, så medfører det stor fare for oksygering av ølet. Hvorfor må du vite SG på et tidspunkt? Som du har erfart får du gjort svært lite med det uansett. Når ploppingen stanser trenger ølet fortsatt mer tid før det er ferdig.

Hvor lenge ventet du fra måling på 1020 til tapping?
Gjæringskaret er helt lukket. Setter litt trykk på og tapper ut en prøve. Målt med hydrometer.

Var på 1.020 etter 5 dager. Ventet ytterligere 10 dager uten at det skjedde noe. Inni der var det risting og økning i temp. Så 3 dager cold crash før fating.
 
Ut fra det du skriver, er det ingen åpenbare feil. Da blir det spekulasjoner vedr. feil måling av temp/OG/SG, eller alder/kvalitet på gjær og gjærstarter

En kriseløsning kunne vært å tilsatt en annen gjær med høyere utgjæring. Gjerne en nøytral Ale gjær som US-05. Kokt opp to liter dme og tilsatt når den var mest aktiv på 20 grader
 
Ut fra det du skriver, er det ingen åpenbare feil. Da blir det spekulasjoner vedr. feil måling av temp/OG/SG, eller alder/kvalitet på gjær og gjærstarter

En kriseløsning kunne vært å tilsatt en annen gjær med høyere utgjæring. Gjerne en nøytral Ale gjær som US-05. Kokt opp to liter dme og tilsatt når den var mest aktiv på 20 grader
Burde kanskje gjort noe sånt med det ene gjæringskaret. Hadde vært mye læring i det. Jeg la tanken om mer gjær litt på is siden s-23 skal ligge rundt 80% utgjæring, som jeg var langt unna. Er det grunn til å å tro at us-05 skulle dratt det lenger ned?
 
Trenger litt synspunkter på en lei tabbe her. Satt en urquell ish pils for noen uker siden. Mangroves Jack m84 gjær. 5 liter starter og nok celler etter kalkulator.
OG: 1.055 og FG target på 1.015. Gjæret på 11 grader. Mesk mål temp 67 grader i et par timer.

Tre fermzilla kar. To med m84 gjæren og et kar på 15 liter med hvor jeg tilsatte to pakker saflager s-23. Tenkte en split batch kunne være litt artig. S-23 dro også i gang ganske kjapt og gjæret friskt.

Etter 5-6 dager var sg på 1.020 i m84 karene og 1.018 i s-23 karet. Stoppet å ploppe i blow off slangen og siden den dagen rikka det seg ikke.

Trappet opp temperatur i steg opp til 16 grader og ristet karene flere ganger uten noen effekt.

Endte med cold crash og fating på 1.020. Burde jeg gjort noe annerledes? Jeg kan ikke begripe at jeg har underpitcha så da står jeg igjen med at jeg må ha blingsa helt på mesketemp og ligget alt for høyt?

Jeg vil gjerne lære av denne feilen så tanker om hva som har gått gæli, om jeg burde gjort noe annerledes og om det er håp for ølet settes pris på. Lukta ikke godt ved fating heller. Retning promp/svovel.

Edit: tipset om å ligge unna MJ gjær har jeg lest nok steder så det trenger jeg ikke igjen
Hvor sikker er du på at mesketempraturen? Kan du ha lagt noen grader høyere i perioder?
 
Hvor sikker er du på at mesketempraturen? Kan du ha lagt noen grader høyere i perioder?
Det er dette jeg mistenker. Gikk litt fort i svingene denne dagen. Mesket inn, målte ph og lot stå å kose seg i et par timer mens jeg var møter. Kan ha kjørt temp etter pumpesensor på brewtoolsen. Denne er alltid 1-2 grader kaldere enn tank temp. Hvis den lå på 68 kan jeg fort ha vært rundt 70 i kjelen. Er det ikke naturlig å tenke seg noe slikt siden s-23 ikke gjæret ut lenger enn 70%ish?
 
Hvis den lå på 68 kan jeg fort ha vært rundt 70 i kjelen. Er det ikke naturlig å tenke seg noe slikt siden s-23 ikke gjæret ut lenger enn 70%ish?
Hos meg er det større forskjell enn det, særlig hvis kjelen allerede er på rett temperatur og man så sirkulerer gjennom kald kjøler. Noe herk at maskina skal bytte sensor basert på hvor fort pumpa snurrer.
 
Bestilte malt fra brewshop til en ny golden ale siden den forrige fikk dårlig utgjæring.
Ferdig knust og blandet.
Så heldigvis på følgebrevet før jeg hev maltet i meskekjelen.
150 caragold hadde med en tastefeil blitt til 1500 gram....
Det var den planen...
Ny tabbe følger......
Tenkte å berge den forrige batchen med golden ale ved å tilsette 200 gram sukker i lake for å få opp alkoholprosenten og"tynne" ut ølet litt.
Tok av trykket på fatet og fjernet lokket før jeg hellet laken nedi.
Skumbonanza !
Store mengder kom opp og ut av fatet før jeg fikk på lokket. Cap on foam ja.
Heldigvis stod fatet nedi en gildekasse.
Dagen er ikke ferdig enda....
 
Hos meg er det større forskjell enn det, særlig hvis kjelen allerede er på rett temperatur og man så sirkulerer gjennom kald kjøler. Noe herk at maskina skal bytte sensor basert på hvor fort pumpa snurrer.
her henger jeg ikke med Steinar. Kan b80/b40 finne på å bytte hvilken sensor den styrer etter? Jeg snakker om pumpesensor, som sitter like utenfor kjelen før pumpa. Denne er jo ikke mange cm fra tank sensor men de viser 1-2 grader ulikt. Retursensor viser alltid noe lavere ja, avhengig av hvor lang sløyfa på utsiden av kjelen er, men varmen kan aldri styres basert på returtemperatur?
 
her henger jeg ikke med Steinar. Kan b80/b40 finne på å bytte hvilken sensor den styrer etter? Jeg snakker om pumpesensor, som sitter like utenfor kjelen før pumpa. Denne er jo ikke mange cm fra tank sensor men de viser 1-2 grader ulikt. Retursensor viser alltid noe lavere ja, avhengig av hvor lang sløyfa på utsiden av kjelen er, men varmen kan aldri styres basert på returtemperatur?
Ja, beklager. Jeg har flytta sensoren min til andre siden og har ikke sensor for temperatur inn til pumpa. Syns at det ikke gir noe mening siden maskinen tar inn vørter fra 1 cm avstand til kjelesensoren. Men har flytta pluggen også, så den står i retur temperatur på kontrolleren.
 
Dagens bryggetabbe.
Mesker inn en apa. Starter på 70 grader og temperaturen synker til 65 grader når maltet røres inn. Alt vel.
Så veies humla opp . Resten av humla vakumpakkes og det er klart for frokost. Klokka er såvidt passert 6.
Gløtter bort på connectboksen før jeg går opp fra kjelleren.
Himmel og hav!
Der står det 70 grader....
Jeg hadde glemt å stille ned temperaturen.
2 timer senere er det tid for ny innmesk ...
Nå er det frokost.
 
Vurderte det ja. Nei jeg målte ikke tempen i meskekaret, men vil tro den var jevn nedover siden jeg sirkulerer.
Tok ikke sjansen på å lage enda et øl med dårlig utgjæring. Har jo hatt 2 av de i det siste.
Kostet heller på meg å starte på nytt.
Jeg brygger ikke mer enn 23 liter så kostnaden er overkommelig.
 
Dagens bryggetabbe.
Mesker inn en apa. Starter på 70 grader og temperaturen synker til 65 grader når maltet røres inn. Alt vel.
Så veies humla opp . Resten av humla vakumpakkes og det er klart for frokost. Klokka er såvidt passert 6.
Gløtter bort på connectboksen før jeg går opp fra kjelleren.
Himmel og hav!
Der står det 70 grader....
Jeg hadde glemt å stille ned temperaturen.
2 timer senere er det tid for ny innmesk ...
Nå er det frokost.
Jeg har eget innmesksteg på 1 min. I tilfelle jeg glemmer å stille ned temperaturen, igjen :rolleyes:
 
  • Haha
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp