Jeg hadde en kolbe med fin L25 Hygge, bare to-tre dager gammel, som jeg trudde jeg hadde steppa opp, og som jeg brukte i en pils som jeg satte her om dagen. Men når jeg tenker meg godt om, hadde jeg nok ikke steppa den opp, så det var neppe mer enn maks et par hundre milliarder celler der. Det er underpitching når du setter 27 liter pils til gjæring på 10 grader
.
Men gjæren var jo fin, og den fikk stå og snurre med en liter vørter i noen timer før pitching (Colin Kaminskis metode). Den rakk å komme godt i gang. (Jeg setter den til snurring i kjelleren, så den skal holde omtrent sammem temperatur som vørteren.) Likevel, lagtida blei lang, men den kom i gang til slutt, og nå er det et tjukt, fint skumlag. Jeg er ganske spent på resultatet.
Jeg har gjort noe lignende før. Da brukte jeg en pose ganske fersk L25 som jeg helte rett i dunken, og det blei riktig bra. Jeg har en teori om at god gjærkvalitet kan kompensere ganske langt for lavt celletall, så nå får vi se. Jeg trur i alle fall at gjæren var så god som den kunne bli.