MortenSickel
Norbrygg-medlem
40 l kölch i kjelleren som har stått til gjæring en stund. Det var tydelig stormgjæring, men null respons i gjærlåsen, så tydelig det var en lekkasje et sted. Så jeg kikker alle mulige og et par umulige steder for å se at det er tett og konkluderer til slutt med at pakningen på gjærlåsen er problemet. Så jeg vrir litt på gjærlåsen for å se om det hjelper (regner med at noen aner hvordan dette ender) og står plutselig med hele gjærlåspakningen på innsiden av lokket... Hadde jeg pustet dypt en gang og tenkt "hva nå?" ville jeg vel ha tatt av lokket og fikset gjærlåsen, men neida, jeg skulle prøve å lirke den tilbake... "Plask" sa det plutselig og der var pakningen borte... Da pustet jeg dypt og tenkte "hva nå?" Pakningen var desinfisert før jeg satte den på og jeg stoler ikke på at hud kan desinfisers. Dersom jeg skal fiske opp noe fra en øltank (eller som det har hendt, oppdager litt for sent at kranen ikke er helt riktig skrudd til) bruker jeg en brødpose på hånden og desinfiserer utsiden av den, men jeg har ingen poser store nok til å kunne nå bunnen av 40-literen. Konklusjonen ble at pakningen fikk ligge der den lå. Nå er ølet tappeklart, fornuftig FG og ingen usmaker, så ser ut som om jeg slapp med skrekken.