Bryggertabber

Rundt 18-20 grader på søndag og det var da 21C i går formiddag. Varmepumpa var ute av drift, og blei reparert i går rundt lunsj, og den stod da på 23C i naborommet, ikke direkte mot tanken i trappegangen. Blei litt overraska når jeg målte at temperaturen i ølet i dag tidlig var såpass høy. Tappet av to desiliter og målte med thermapen. Smaker skarpt nå. Får gi det en sjanse til å gjære ut og klarne, så får vi se.
Skarp smak så tidlig kommer gjerne av gjæren selv,
Acetaldehyd er et hovednedbrytingsprodukt når kroppen din metaboliserer etanolen i øl (og annen voksendrikk), du kjenner den lett på pusten til folk som har drukket når du er edru selv. Jeg plukker den lukten lett opp og merker meg det når folk har den lukten på tider av døgnet og isetttinger ikke burde ha drukket. Fin markør på folk med drikkeproblem. Den har kokepunkt på 26 grader om jeg husker rett. Kroppen oksiderer den videre til eddiksyre. Er vel acetaldehyden som gjør at etanol er karsinogen. Analogt blir metanol oksidert til formaldehyd og videre til maursyre, det som øynene er følsomme for og gjør at du blir blind av 8g metanol og dør av 50g metanol.
De uvitende sover bedre sies det, nå vet vi hvorfor ;-)
 
Travel sommer, og da jeg endelig hadde tid til å brygge mot slutten av august, kom en jobbreise i hele september farende mot meg, så var det oktober og eplepressing... Tabbe nr 1 er jo at jeg aldri har fått brygget et skikkelig juleøl som trenger litt lagring, men i går satt jeg i gang en London Porter som med et skrik bør bli ca klar til jul og nyttår. Jeg har hatt vellykket nattmesk noen ganger, så sent i går varmet jeg opp vannet, så skulle jeg ha en litt høy tempaeratur på innmesk og så la isolasjon og varmekapasitet i 20l vann, 5 kg malt og gryta passe på temperaturen. ... Litt høy innmesk, ja... Da jeg målte etter å ha satt til malt, så jeg en temperatur på 72 grader ... Desperat røring hjalp lite, så etter noen minutter dumpet jeg i noen liter kaldt vann. Ikke så bekymret over konsekvenser av noen minutter for høy mesketemeperatur, men lurer på hvor mye enzymer som jeg denaturerte og hvor mye av det relativt fornuftige utbyttet jeg har sett så langt som er ikke-gjærbart sukker...
 
Travel sommer, og da jeg endelig hadde tid til å brygge mot slutten av august, kom en jobbreise i hele september farende mot meg, så var det oktober og eplepressing... Tabbe nr 1 er jo at jeg aldri har fått brygget et skikkelig juleøl som trenger litt lagring, men i går satt jeg i gang en London Porter som med et skrik bør bli ca klar til jul og nyttår. Jeg har hatt vellykket nattmesk noen ganger, så sent i går varmet jeg opp vannet, så skulle jeg ha en litt høy tempaeratur på innmesk og så la isolasjon og varmekapasitet i 20l vann, 5 kg malt og gryta passe på temperaturen. ... Litt høy innmesk, ja... Da jeg målte etter å ha satt til malt, så jeg en temperatur på 72 grader ... Desperat røring hjalp lite, så etter noen minutter dumpet jeg i noen liter kaldt vann. Ikke så bekymret over konsekvenser av noen minutter for høy mesketemeperatur, men lurer på hvor mye enzymer som jeg denaturerte og hvor mye av det relativt fornuftige utbyttet jeg har sett så langt som er ikke-gjærbart sukker...
Jeg opplevde noe lignende når temperaturkontrollen feilet på en Biere de Garde. 80 grader innmesk, og jeg måtte helle på kaldt vann, men det tok noen minutter å få ned temperaturen. Ølet ble godt, men klokket inn på 3,0% abv, målet var 6,3%...
 
Sist redigert:
Travel sommer, og da jeg endelig hadde tid til å brygge mot slutten av august, kom en jobbreise i hele september farende mot meg, så var det oktober og eplepressing... Tabbe nr 1 er jo at jeg aldri har fått brygget et skikkelig juleøl som trenger litt lagring, men i går satt jeg i gang en London Porter som med et skrik bør bli ca klar til jul og nyttår. Jeg har hatt vellykket nattmesk noen ganger, så sent i går varmet jeg opp vannet, så skulle jeg ha en litt høy tempaeratur på innmesk og så la isolasjon og varmekapasitet i 20l vann, 5 kg malt og gryta passe på temperaturen. ... Litt høy innmesk, ja... Da jeg målte etter å ha satt til malt, så jeg en temperatur på 72 grader ... Desperat røring hjalp lite, så etter noen minutter dumpet jeg i noen liter kaldt vann. Ikke så bekymret over konsekvenser av noen minutter for høy mesketemeperatur, men lurer på hvor mye enzymer som jeg denaturerte og hvor mye av det relativt fornuftige utbyttet jeg har sett så langt som er ikke-gjærbart sukker...
Gjorde det samme en gang. Fikk dårlig utgjæring.
Ølet ble bare sånn passe, men det kan jo skyldes oppskriften.
 
Travel sommer, og da jeg endelig hadde tid til å brygge mot slutten av august, kom en jobbreise i hele september farende mot meg, så var det oktober og eplepressing... Tabbe nr 1 er jo at jeg aldri har fått brygget et skikkelig juleøl som trenger litt lagring, men i går satt jeg i gang en London Porter som med et skrik bør bli ca klar til jul og nyttår. Jeg har hatt vellykket nattmesk noen ganger, så sent i går varmet jeg opp vannet, så skulle jeg ha en litt høy tempaeratur på innmesk og så la isolasjon og varmekapasitet i 20l vann, 5 kg malt og gryta passe på temperaturen. ... Litt høy innmesk, ja... Da jeg målte etter å ha satt til malt, så jeg en temperatur på 72 grader ... Desperat røring hjalp lite, så etter noen minutter dumpet jeg i noen liter kaldt vann. Ikke så bekymret over konsekvenser av noen minutter for høy mesketemeperatur, men lurer på hvor mye enzymer som jeg denaturerte og hvor mye av det relativt fornuftige utbyttet jeg har sett så langt som er ikke-gjærbart sukker...
Tja, et artig eksperiment, det der:). Utbyttet skulle vel ikke lide, men du må regne med noe dårligere gjærbarhet, som du sier. Hvor mye skal det bli interessant å høre om.

Det jeg trur, er at du får omtrent det samme ølet du ville fått om du ikke hadde meska inn så høyt, men bare med lavere ABV. Samme smak, men litt mindre alvorlige alkoholskader, altså:). Bryggosofene har gjort eksperimenter som har gitt det som resultat, i alle fall.
 
Tja, et artig eksperiment, det der:). Utbyttet skulle vel ikke lide, men du må regne med noe dårligere gjærbarhet, som du sier. Hvor mye skal det bli interessant å høre om.

Det jeg trur, er at du får omtrent det samme ølet du ville fått om du ikke hadde meska inn så høyt, men bare med lavere ABV. Samme smak, men litt mindre alvorlige alkoholskader, altså:). Bryggosofene har gjort eksperimenter som har gitt det som resultat, i alle fall.
Hvis jeg får en god lavalkoholvariant, er det et perfekt utfall :)
 
Bryggertabbe, gjæringstabbe - jeg vet ikke, men noe er gærnt. Begge de to siste batchene mine - amber ale og brown ale, begge med ca 30 IBU og gjæret med US-05 på ca 20 grader og flaskekarbonert med 6g/L sukker ved 20 grader.

Begge disse har en ubehagelig søtlig smak etter flaskekarbonering som jeg mener ikke var tilstede ved flasking. Jeg har målt SG, men de har begge tilsynelatende gjort unna alt sukkeret. Har flaskene stått for varmt, kaldt eller hva kan være årsaken? Burde jeg sette de varmt igjen en periode å se om det bedrer seg?

Brown alen var bra forrige uke, men i går hadde den denne søtlige smaken. Kan være variasjon mellom flaskene, men det er merkelig og jeg tror ikke jeg bare var uheldig i går. Kan gjærmengden jeg får med over i flaskene ha noe påvirkning? Har jeg fått med for lite gjær, eller er det i det hele tatt mulig?
 
Bryggertabbe, gjæringstabbe - jeg vet ikke, men noe er gærnt. Begge de to siste batchene mine - amber ale og brown ale, begge med ca 30 IBU og gjæret med US-05 på ca 20 grader og flaskekarbonert med 6g/L sukker ved 20 grader.

Begge disse har en ubehagelig søtlig smak etter flaskekarbonering som jeg mener ikke var tilstede ved flasking. Jeg har målt SG, men de har begge tilsynelatende gjort unna alt sukkeret. Har flaskene stått for varmt, kaldt eller hva kan være årsaken? Burde jeg sette de varmt igjen en periode å se om det bedrer seg?

Brown alen var bra forrige uke, men i går hadde den denne søtlige smaken. Kan være variasjon mellom flaskene, men det er merkelig og jeg tror ikke jeg bare var uheldig i går. Kan gjærmengden jeg får med over i flaskene ha noe påvirkning? Har jeg fått med for lite gjær, eller er det i det hele tatt mulig?
Det høres ut som en infeksjon. Kan du beskrive smaken på andre måter enn bare som søtlig?
 
Nei, vet ikke hvordan jeg beskrive utover det. Det er en søtlig smak, som om det er restsukker fra karboneringen som ikke er blitt fermentert. Men SG målingen avkreftet jo det
 
Jeg er ikke godt nok bevandret i usmaker, men det kan det jo kanskje være. Det er søtt, men jeg kan ikke si at det smaker smør… Men hvis det skulle være Diacetyl så hjelper det vel kanskje å sette det varmt en periode?
 
Som Norbrygg-medlem kan du jo sende inn et eksemplar å få det vurdert av en sertifisert dommer, de kan vel lettere sette ord på hva det kan være for noe feil. De her er vel gjæret høyt som Ale så bør vel kunne slippe unna Diacetyl.
 
Jeg hadde jo tenkt til å sende inn begge bidragene til NM, men med disse tror jeg at jeg skal spare dommerne for bryet. Men det var kanskje ikke det du tenkte på?

Nå setter jeg de i hvert fall varmt igjen en periode og skal ofte snurre litt på flaskene for å se om det hjelper litt.
 
Nei ikke NM jeg tenkte på, bare en generell vurdering av ditt øl får å vurdere usmaken du kjenner, men ikke klare sette fingeren på.


Screenshot 2023-11-26 at 18.09.16.jpg
 
Tilbake
Topp