Bryggertabber

Det var som regel ei 3mm åpning på vinduet, det hjalp null. Konstant kvalme på bilturer
Sånn var det. Så for meg var ikke det å begynne å røyke - maispipe med MacBarens i Wergelandslunden bak kjerka - noen særlig overgang.

Verden går tross alt framover på noen områder. Jeg kutta ut de tre pakkene rødmix i uka omkring de 50, takket være dødsangst, ei bok som het "Endelig røykfri", og Dagfinn Høybråten, og har ikke tatt et trekk sida. Og verden har for en gangs skyld bevega seg i takt med meg (eller var det omvendt:)?), så nå blir jeg nærmest overraska om jeg ser et menneske som røyker.

Det som overrasker meg, derimot, er sportskommentatorer som snakker om idrettsfolk som tar "et magadrag" når de trøkker skikkelig til. Det er språkhistorisk bevisstløshet!

Jepp, like dumme som vi var.
Toskekskapen består jo i at du gjør noe du veit er dumt. Og for å gjøre det, må det være en gevinst ved det. Det trur jeg stadig er likt. Det interessante er hvilke gevinster som nå plutselig har materialisert seg. Det er neppe nøyaktig de samme vi fant da vi begynte.

Røyking er sånn sett ikke noe spesielt, hverken kollektivt eller individuelt. Det fascinerende er at jeg virkelig er fullstendig ute av stand til å forstå hva gevnsten/gevinstene var for meg den gangen for snart 60 år sida. Det jeg derimot veit, er at jeg klarte å slutte ved hjelp av den boka jeg nevnte, fordi den fokuserte på gevinstene ved å slutte. Den forsøkte ikke å benekte at røykere opplevde gevinster ved å røyke, men den vurderte dem nøkternt opp mot fordelene ved å slutte - på en ganske overbevisende måte - og ba deg fokusere på fordelene.

Resultatet var at jeg ikke trengte å mobilisere den karakterstyrken jeg ikke har, men at jeg tvert i mot aktiviserte lystprinsippet - som jeg er en kløpper i å følge. Jeg gleda meg faktisk til den dagen jeg hadde bestemt skulle bli den første røykfrie dagen, og jeg nøyt den virkelig.

Konklusjon: Viljestyrke er oppskrytte greier. Det er sjelden noen hjelp å finne der. Belønningssystemene, derimot:).

Sist redigert:
Ja, synes jeg merker det i filmer og serier. Røyking er mer vanlig igjen og blir framstilt som kult. Kanskje det er der ungdommen blir påvirket?
Trur du er inne på noe der.

Nå ser ikke jeg på de filmene og seriene, men jeg tar ditt ord for det:).

En liten observasjon fra min lesning av tegneserier: I to gode svenske serier - Rocky og Zelda - røykes det over en lav sko. Røyking er normalt der. Det reagerer jeg alltid på. Jeg trur ikke det hadde vært mulig å lage en norsk tegneserie fra et (noenlunde) normalt miljø der folk dampa i vei hele tida. Men kanskje blir det det?

Mye sopp kan jo se forunderlig lik ut, men jeg foretrekker likevel en presis artsbestemmelse før jeg lager soppstuing til familien.

Over er retningslinjene fra mattilsynet. Ja de anbefaler og kaste saft med mugg. Anbefalingen kommer vel fordi den muggsoppen som går på bær kan inneholde mykotoksiner. Så selv om den som regel ikke inneholder mykotoksiner, så kan du aldri være helt sikker.

Det vi kan være helt sikker på derimot er at kornet vi produserer øl av har store problemer med innehold mykotoksiner.

Penicillium roqueforti muggsoppen i Blåmuggost produserer også mykotoksiner, som regel lave verdier. Om du liker den velmodnet får du nok i deg mye mer.

Med det gamle regelverket for produksjon av saft og syltetøy, var det så vidt jeg husker tillatt med 5% mugg på bær og frukt. I dag har de vel roboter med optiske sensorer som plukker ut det verste.

Vi får med andre ord i oss mykotosiner hver eneste dag. Forhåpentligvis under de grenseverdiene som gjør oss syke. Så finn og erikraude sitt forslag om og kaste saft med med mugg på er å anbefale. Den kommer på toppen av alt vi allerede får i oss og er enkel og unngå.

Når det gjelder soppstuing er nok forgiftningsfaren med og velge feil sopp vesentlig høyere en ved litt mugg på toppen av saftflaska.

Anbefalingen kommer vel fordi den muggsoppen som går på bær kan inneholde mykotoksiner.
Fordi den er kjent for å produsere mykotoksiner, og potensielt noen relativt utrivelige noen, og ikke minst fordi både selve sopptrådene og toksinene sprer seg lett i væske. Det blir noe annet med faste oster og andre faste matvarer, der kan man skjære bort det rammede området, men i væske må alt anses som ødelagt.

Fordi den er kjent for å produsere mykotoksiner, og potensielt noen relativt utrivelige noen, og ikke minst fordi både selve sopptrådene og toksinene sprer seg lett i væske. Det blir noe annet med faste oster og andre faste matvarer, der kan man skjære bort det rammede området, men i væske må alt anses som ødelagt.
Du gikk kanskje glipp av at jeg sa meg enig i at du bør kaste saft med mugg.

Men skal du være sikker på å ikke få i deg store mengder mykotoksiner bør du unngå saften i butikken også (de klarer ikke og unngå all mugg på bær til pressing). Du bør også unngå andre næringsmidler kjent for høyt innhold av mykotoksiner. Som øl, vin, ost, tørket frukt, nøtter for å nevne noen av de verste.

Blir ikke mye igjen av blåmuggosten hvis du skal skjære bort muggen.

Øl er også kjent for og inneholde store mengder mykotosiner. Ochratoksin deksynivalenol og aflatoksin som vi finner i øl er ikke spesielt trivelige de heller. De begynner å dannes allerede på kornåkeren allerede før kornet er høstet, øker på når kornet tørkes spesielt hvis det er et fuktig år. Etterpå kommer maltingsprosessen med høy fuktighet og varme hvor muggsoppen koser seg. Vi dreper soppen når vi koker vørteren toksinene blir med videre.

Det kan jo kalles dobbeltmoral når vi har panikk for mugg i saft pga mytotoksiner eller æsj. Mens vi gladelig drikker øl og spiser muggost som har like høye verdier.

Må innrømme at jeg har en avslappet holdning til dette. Jeg drikker mitt daglige øl med glede selv om det inneholder både alkohol og mytotoksiner. Bare det er glutenfritt så går det bra. Alt det andre rikt på mytotoksiner intar jeg ikke. Ikke pga toksinene men pga allergi. Hvor kommer så allergien fra? Hvem vet. Kanskje fra alle mytotosinene vi inntok som barn? Noen av dem allergifremkallende.

;-)

Tilbake
Topp