Bryggertabber?
Skulle sette Bavarian Lager og Chzec pilsner på ekstrakt. OG ble litt lav på begge, lavest på Bayern :jaha:. Hadde heldigvis "Litt" DME på lager ;D. Laget hastig en plan på å koke opp "LITT" DME (1 KG) uten videre beregninger og tilsette mesteparten til Bayern siden denne var lavest på OG og resten til pilsneren :idea:. Utførte planen :skitbra:. Målte så OG. Bayeren som hadde fått mest veske hadde meget høy OG (sjokk?), pilsneren hadde skyhøy OG (Sjokksjokk). Mest sannsynlig hadde sukkeret i laken lagt seg på bunnen av kasserollen slik at jeg slo mest vann i bayeren og konsentrert lake i pilsneren. Resultat: Bayer 5.8%, pilsner 6.5% :bank2:
Bayeren ble heldigvis god, pilsen har jeg ikke turt å smakt på enda...
Det vil si... dersom det er Bayer i øleskapet mitt nå da... Merket ikke gjæringsdunkene og mistet oversikten over hva som var hva i et ryddetokt i gjæringsboden min... :attevar:
Flere?-jada:
Baderomsfliser vs manometerklokker 1-0...
Mer? åjada:
Så på bryggselv at de nå målte opp nøyaktige kvantum når du la inn bestilling på råvarer :skitbra:. Skulle til med mitt første maltbrygg og fyrte inn en e-post med oppskrift til en fransk saison. På bryggedagen ble tidsskjemaet kraftig forskjøvet og jeg hastet opp i butikken og hentet varene. Deretter suste jeg hjem i en fei til meskevannet mitt som stod til varming. Bryggingen gikk over alle forventninger på helt nytt og ukjent utstyr. Mesketemp og god kok, ingen problemer her i gården nei, 40 liter på gjæring!!! Hadde litt høy OG men stusset lite på det...
Saisonen gjæret ut til 1.013 og ble fatet. Da jeg skulle oppdatere oppskriften i beercalc gikk det kaldt nedover ryggen. Spesialmalten var rundet opp til nærmeste hele KG og humlen kom selvfølgelig i 100g pakker. Jeg hadde drefset det hele oppi i min bryggeiver uten å kontrollere at kvantumene var riktig.... ABV 8% IBU 80 EBC??? Smak: Mildt sagt IMPERISK...
Denne har jeg ikke dristet meg til å smake på etter fatedagen...
Var det det hele? Neida!
Satte to belgiske på Brewfermsett. Klok av skade fulgte jeg oppskriften til punkt og prikke :yes:. Tilsatte farin som foreskrevet (Ja, jeg vet.. :neinei
. Gjæringen forløp gjennom påskeferien og da jeg kom tilbake hadde den ene bare gjæret ut til 1.019. Teorien min er at gjæren fikk for lite næring til å gjære ut sukkeret. 18L gikk på fat mens 4-5L ble flasket. Til karbonering i flaskene benyttet jeg 6g DME/L, disse ble byttet i noe annet øl med en venn. 2 uker senere fikk jeg en bekymret melding om at flaskene var gusherinfisert. Jeg åpnet strax en flaske jeg hadde satt til side for arkivering og det var et CO2 innhold uten ende!!! Målte SG i det som ble fatet: 1.019. Målte SG i flasken: 1.008!!! Teori: Gjæren fikk nok næring i DMEen til også å gjære ut restsukkeret. Alle flasker ble satt kaldt og drukket i en fei! :yes:
Noe mer da? Ja
Fikk ny pumpe fra Junaiten. Plumpa oppi malten til et proteinsteg og dro March-pumpa i gang på full åpning for en kvikk temperaturøkning til mesketemp. Strålende fornøyd kunne vi observere at ei slik pumpe jaggu kan levere noen L/min >
... i 2 min.... tett mesk!!! :bank2:
Resultat: Grav ut mesk med 3L målebeger, spyl Blichmann-rista, hell mesken tilbake og start på nytt. Dro litt forsiktigere i pumpa....
Det var ikke mer da vel? Joda!
Fikk dryppebrett i rustfritt stål i posten :skitbra:. Til informasjon, samme hva de sier på Jernia, så biter ikke et hullbor i bimetall på rustfritt stål. Mye røyk, lite hull. Til informasjon så biter heller ikke 4stk hullbor i bimetall... Jeg gir ikke opp så lett...
Legge til noe mer da? Ja!
Fikk det litt travelt med vaskingen etter bryggedagen en gang. Jeg brygger ute på balkongen i fjerde etasje, der er det avløp og sluk langs takrenna. Malten var allerede kastet men jeg hadde ganske mye humletrub igjen i kokekaret som måtte ekspederes vekk. I min hast med å bli ferdig slo jeg trubben i sluken til takrenna og spylte litt etter :skitbra:. ... Takrenna gikk selvfølgelig bare ned til fortauet på bakken og like etter kunne jeg fra balkongen observere en stor uappetittelig dam av humlegørr og trubslim på fortauet :bank2:. Jeg tenkte stax at dette burde jeg gjøre noe med. Det var langt på natt, kaldt og mørkt, men jeg dro alikevell brygge(brann)slangen ut og spylte skikkelig på fortauet. Det så ut til å bli skikkelig bra fra der jeg stod 4 etasjer oppe på balkongen min.... Dagen etter kom jeg ut i dagslys å kunne slå fast at jeg hadde spylt humletrubben ut over hele fortauet, ned over gaten, og opp på fortauet på andre siden. Vannet jeg hadde så flittig brukt, det hadde selvfølgelig frøset til en enorm is-svull og bilene hadde trøbbel med å komme seg over på en elegant måte... :bank2: :bank2: :bank2:
Sånn ellers går det bare bra med bryggingen, jeg har fortsatt venner og samboer... :skitbra: