Bryggertabber

Oddvar Demmo skrev:
MortenB82 skrev:
Det er ikke det at vi banner så mye mer enn andre, det er heller det at vi banner så mye bedre. Fy fillern, trippelsøren og saft suse er for kjedelig for oss.

Det der var faktisk ordrett banning jeg hørte fra en halvfundametalistisk lestatianer.

Lokalt hadde vi tidlegare ein tungt truande indremisjons-pietist som har skrive seg inn i legendene med kraftuttrykket: "Søren plystre!"  :D
 
Jeg hadde ett nytt møte med min øl-nemisis, kølshen, i går. Tror ikke det er meningen at jeg skal få til å brygge dette ølet. Det ombyggde Bazookafilteret i meskeboksen gikk tett og det ble en del styr med siling i meskeposer før jeg var ferdig mesket. Ente opp med litt for mye vørter og lav OG, så jeg tenkte å koke litt kraftigere for å få høyere OG til gjæring. Da brant det seg på varmeelementene igjen, som sist jeg brygget kølsh. Kjørte lavere effekt denne gangen, men det virker som om pilsnermalt brenner seg lettere enn pale malt. Har gått bra med samme effekt ved andre brygg.
Vørteren smakte ikke bra etter tapping, men jeg satte den til gjæring likevel. Det blir nok ett nytt forsøk på kølsh neste helg med ny meskemanifold og lavere effekt under koking, så får jeg se om jeg overvinner nemisisen min til slutt. Så får jeg heller leve med å tømme ut 2x20 liter mislykket øl, så lenge jeg klarer det til slutt:)
 
å Brygge på Kristi Himmelfartsdag skulle vise seg å være den største av alle tabber.

Visst reagerte jeg på dårlig trykk i vannslangen når jeg koplet på kjøleren, men tenkte ikke så veldig mye mer på det. At 50 % av vannet gikk ut i veggen i kjelleren og spredte seg i hulsteinsmuren og inn under gulvet på vaskerom og tilstøtende rom og aldri en gang rakk fram til hageslangeuttaket pga sprekk i kobberrør tok det en drøy time å forstå. Da var det, må man vel kunne si, for seint å be om tilgivelse for sine synder...

Risøy Uthusbryggeri er midlertidig ute av drift / out of order / en panne.... Månedsvis med huset fullt av forsikringsfolk og håndverkere venter (ok ser litt svart på det nå:)
 
Werner D skrev:
å Brygge på Kristi Himmelfartsdag skulle vise seg å være den største av alle tabber.

Visst reagerte jeg på dårlig trykk i vannslangen når jeg koplet på kjøleren, men tenkte ikke så veldig mye mer på det. At 50 % av vannet gikk ut i veggen i kjelleren og spredte seg i hulsteinsmuren og inn under gulvet på vaskerom og tilstøtende rom og aldri en gang rakk fram til hageslangeuttaket pga sprekk i kobberrør tok det en drøy time å forstå. Da var det, må man vel kunne si, for seint å be om tilgivelse for sine synder...

Risøy Uthusbryggeri er midlertidig ute av drift / out of order / en panne.... Månedsvis med huset fullt av forsikringsfolk og håndverkere venter (ok ser litt svart på det nå:)
Uff den var lei, sett på den lyse siden så kan du jo nå bygge deg det perfekte bryggerom hvis halve kjelleren må strippes. ;)
 
Bryggertabber?

Skulle sette Bavarian Lager og Chzec pilsner på ekstrakt. OG ble litt lav på begge, lavest på Bayern :jaha:. Hadde heldigvis "Litt" DME på lager ;D. Laget hastig en plan på å koke opp "LITT" DME (1 KG) uten videre beregninger og tilsette mesteparten til Bayern siden denne var lavest på OG og resten til pilsneren :idea:. Utførte planen :skitbra:. Målte så OG. Bayeren som hadde fått mest veske hadde meget høy OG (sjokk?), pilsneren hadde skyhøy OG (Sjokksjokk). Mest sannsynlig hadde sukkeret i laken lagt seg på bunnen av kasserollen slik at jeg slo mest vann i bayeren og konsentrert lake i pilsneren. Resultat: Bayer 5.8%, pilsner 6.5% :bank2:

Bayeren ble heldigvis god, pilsen har jeg ikke turt å smakt på enda...

Det vil si... dersom det er Bayer i øleskapet mitt nå da... Merket ikke gjæringsdunkene og mistet oversikten over hva som var hva i et ryddetokt i gjæringsboden min... :attevar:

Flere?-jada:
Baderomsfliser vs manometerklokker 1-0... :mad:


Mer? åjada:

Så på bryggselv at de nå målte opp nøyaktige kvantum når du la inn bestilling på råvarer :skitbra:. Skulle til med mitt første maltbrygg og fyrte inn en e-post med oppskrift til en fransk saison. På bryggedagen ble tidsskjemaet kraftig forskjøvet og jeg hastet opp i butikken og hentet varene. Deretter suste jeg hjem i en fei til meskevannet mitt som stod til varming. Bryggingen gikk over alle forventninger på helt nytt og ukjent utstyr. Mesketemp og god kok, ingen problemer her i gården nei, 40 liter på gjæring!!! Hadde litt høy OG men stusset lite på det...
Saisonen gjæret ut til 1.013 og ble fatet. Da jeg skulle oppdatere oppskriften i beercalc gikk det kaldt nedover ryggen. Spesialmalten var rundet opp til nærmeste hele KG og humlen kom selvfølgelig i 100g pakker. Jeg hadde drefset det hele oppi i min bryggeiver uten å kontrollere at kvantumene var riktig.... ABV 8% IBU 80 EBC??? Smak: Mildt sagt IMPERISK...
Denne har jeg ikke dristet meg til å smake på etter fatedagen...

Var det det hele? Neida!

Satte to belgiske på Brewfermsett. Klok av skade fulgte jeg oppskriften til punkt og prikke :yes:. Tilsatte farin som foreskrevet (Ja, jeg vet.. :neinei:). Gjæringen forløp gjennom påskeferien og da jeg kom tilbake hadde den ene bare gjæret ut til 1.019. Teorien min er at gjæren fikk for lite næring til å gjære ut sukkeret. 18L gikk på fat mens 4-5L ble flasket. Til karbonering i flaskene benyttet jeg 6g DME/L, disse ble byttet i noe annet øl med en venn. 2 uker senere fikk jeg en bekymret melding om at flaskene var gusherinfisert. Jeg åpnet strax en flaske jeg hadde satt til side for arkivering og det var et CO2 innhold uten ende!!! Målte SG i det som ble fatet: 1.019. Målte SG i flasken: 1.008!!! Teori: Gjæren fikk nok næring i DMEen til også å gjære ut restsukkeret. Alle flasker ble satt kaldt og drukket i en fei! :yes:

Noe mer da? Ja

Fikk ny pumpe fra Junaiten. Plumpa oppi malten til et proteinsteg og dro March-pumpa i gang på full åpning for en kvikk temperaturøkning til mesketemp. Strålende fornøyd kunne vi observere at ei slik pumpe jaggu kan levere noen L/min >:D... i 2 min.... tett mesk!!! :bank2:
Resultat: Grav ut mesk med 3L målebeger, spyl Blichmann-rista, hell mesken tilbake og start på nytt. Dro litt forsiktigere i pumpa....

Det var ikke mer da vel? Joda!

Fikk dryppebrett i rustfritt stål i posten :skitbra:. Til informasjon, samme hva de sier på Jernia, så biter ikke et hullbor i bimetall på rustfritt stål. Mye røyk, lite hull. Til informasjon så biter heller ikke 4stk hullbor i bimetall... Jeg gir ikke opp så lett...

Legge til noe mer da? Ja!

Fikk det litt travelt med vaskingen etter bryggedagen en gang. Jeg brygger ute på balkongen i fjerde etasje, der er det avløp og sluk langs takrenna. Malten var allerede kastet men jeg hadde ganske mye humletrub igjen i kokekaret som måtte ekspederes vekk. I min hast med å bli ferdig slo jeg trubben i sluken til takrenna og spylte litt etter :skitbra:. ... Takrenna gikk selvfølgelig bare ned til fortauet på bakken og like etter kunne jeg fra balkongen observere en stor uappetittelig dam av humlegørr og trubslim på fortauet :bank2:. Jeg tenkte stax at dette burde jeg gjøre noe med. Det var langt på natt, kaldt og mørkt, men jeg dro alikevell brygge(brann)slangen ut og spylte skikkelig på fortauet. Det så ut til å bli skikkelig bra fra der jeg stod 4 etasjer oppe på balkongen min.... Dagen etter kom jeg ut i dagslys å kunne slå fast at jeg hadde spylt humletrubben ut over hele fortauet, ned over gaten, og opp på fortauet på andre siden. Vannet jeg hadde så flittig brukt, det hadde selvfølgelig frøset til en enorm is-svull og bilene hadde trøbbel med å komme seg over på en elegant måte... :bank2: :bank2: :bank2:


Sånn ellers går det bare bra med bryggingen, jeg har fortsatt venner og samboer... :skitbra:
 
Ikke bryggetabbe - men lagringstabbe.

Jeg hadde noen flasker stående i en hylle rett over det integrerte kjøleskapet på kjøkkenet.
dessverre viste det seg at det ble i meste laget med CO₂ i en av flaskene og når familien kom hjem etter en tur ute på søndag kommenterte min samboer at det luktet veldig av øl på kjøkkenet. Og ved nærmere ettersyn lå det også en liten dam foran kjøleskapet.

Når skapet åpens drypper det øl fra taket der inne, og det er glassbiter og øl de fleste steder.
Resultatet ble at jeg brukte ca 3 timer på å demontere kjøkkenfronter og kjøleskap for å ta det helt ut og vaske kjøkkeninnredningen innvendig før det hele ble montert igjen.

Så fra nå av lager jeg ølet som ikke får plass i kjøleskap på et sted hvor evnetuell vasking er litt mindre omfattende...
 
Om det nå kan kalles for en bryggetabber, er jeg ikke sikker på, men kanskje en værtabbe?
Brygget noe som skulle bli en lett pilsaktig sak, brukte gjærkaka fra en Steam Beer, WLP810,
San Francisco Lager, 20% flaket mais og greier. Smakte lett Corn Flakes av vørteren.
Hadde planer om å gjære denne ved ca 10 grader, og det gikk jo utmerket de første 9 dagene,
da var det jo 13 grader på dagtid, og ned mot 3-4 grader om natten. Så skjedde det som
vanligvis ikke skjer her i Trøndelag 16. Mai. Tropeaktig varme! Kort oppsummert,
den planlagte diacetyl resten kom litt før jeg hadde planlagt... 
 
Ble litt vell full og fin 16mai, når jeg kom hjem så skulle jeg tilsette tørrhumle i de 2 gjæringsbøttene, målte opp 20 gram til hver dunk, å greide å putte alle 40 grammene i samme dunk  :bank2:
 
Olsen89 skrev:
Ble litt vell full og fin 16mai, når jeg kom hjem så skulle jeg tilsette tørrhumle i de 2 gjæringsbøttene, målte opp 20 gram til hver dunk, å greide å putte alle 40 grammene i samme dunk  :bank2:
Kunne vært meg, bare at jeg trenger ikke å være full for å få til noe sånt!
 
hehe, godt å høre. det ble forresten bra, drikker det nå. rakk ikke ølsalget, så nå går det i lite karbonert øl med god Cascade aroma/ettersmak
 
Dette er min første bryggetabbe. Har 8  brygg på baken, og i dag startet morgenen med brygging.

Merk; mens jeg brygger, har jeg en kone som farger garn, og to tiåringer som ser på TV.

Alt går fint helt til ungene begynner å krangle. Det blir litt frem og tilbake, og meskingen er nesten ferdig.'

Mens de voksne mekler mellom barna, piper det. Utmeskingen skal starte.

Kranglingen fortsetter litt opp og ned, jeg er ferdig med skyllingen, nesten. Så kommer jeg på: Istedefor å sette på 77 grader, startet jeg skyllingen med en gang.

Siden jeg bare har brygget på oppskrift, og ikke har teorien i orden, vet jeg ikke hva dette egentlig betyr.

Så jeg tenkte at ikke alt sukkeret var ute av kornet, og tok i desperasjon en boks honning, blandet med noen liter vann, og puttet oppi.

Så ting gikk med andre ord ikke helt etter planen, vet ikke hvordan dette ølet blir, men det blir nok en av de mer spennende for meg å smake på.

Tvi tvi
 
Gahr skrev:
Bernts skrev:
Hvor vanskelig kan det være å lage et Forbanna rustfritt hydrometer, et UKNUSELIG sådann....

Refraktometer, baby!;)

Har observert at det er mulig å korumpere et slikt et også. Det er ikke grenser for hva man kan få til dersom man går inn for det! :eek:

Heldigvis ikke mitt verk, mine tabber kan beskues litt lengre opp i tråden... ::)
 
Tilbake
Topp