Bryggertabber

Må nesten legge en til inn her:

Før helga så tappet jeg en Red Ale på fat. Ølet skulle drikkes i helga og jeg kjølte fatet ned, skrudde trykket opp til 3 bar og ristet en god stund. Når jeg basert på høyst uvitenskapelige fakta, antok at ølet var tilnærmet ferdig karbonert så stablet jeg fatet på plass og tappet meg et lite prøvesmakeglass :yes:. Her kommer riktignok ikke bryggetabben inn, her kommer diskusjonen om tappekraner... Ølet var litt hard karbonert men siden jeg har perlick med flytkontroll så gikk det glatt å få det i glasset.
Dette var umiddelbart etter risting så ølet var garantert stresset og ufyselig inne i fatet. Fornøy med resultatet åpnet jeg kjøleskapet for å rydde litt og så forskrekket at manometeret fortsatt stod på 3 bar! :bank2:
Jeg måtte bare le når jeg oppdaget at jeg hadde tappet stresskarbonert øl på 3 bar uten skummproblemer! Perlick med flytkontroll er neppe nødvendig, men de fungerer altså helt topp! :skitbra:

Nå kommer vi imidlertid til tabben: I går tappet jeg en ESB på fat. Ruset av siste suksess så gjorde jeg nøyaktig som sist :skitbra:
Kjøl fat, på med co2, masse trykk, rist en stund, bare la trykket være høyt ingen fare å tappe alikevell..... Så koblet jeg på min nyvaskede ølline med en av mine fantastiske nyvaskede perlickkraner i enden. Jeg må bare si at disse kranene er helt rå! Om det skulle være noe å utsette så måtte det være at man må huske å sette de i stengt posisjon før man kobler opp fatet.... :bank2:
Resultatet var 1-2 desiliter øl spraylakkert ut over kjøkkengulvet, jeg brøt nok også lydmuren rundt kjøleskapdøra og stengte kranen..... :bank2: :bank2: :bank2:

Nå hadde jeg hell i uhell da flytkontrollen stod på minimum slik at det ikke var det helt store kvantumet som gikk til spille, jeg elsker mine Perlick-kraner! :skitbra: :skitbra: :skitbra:

Rent vederstyggelig er de jo ikke å iaktta heller og er nok mye av grunnen til at min samboer lot meg ha øleskapet inne i leiligheten :skitbra:
 
Hvilket nummer har disse elkede kranene?


Dagens tabbe:
Hadde ikke sikret ut slangen på kjøleren og hadde ikke tømt kjøleren helt sis den ble brukt.
Slangen hostet vann og luft.
Jeg sitter med en pakke frosne bjørnebær på håndleddet  :mad:
 
StoreMy skrev:
Hvilket nummer har disse elkede kranene?


Dagens tabbe:
Hadde ikke sikret ut slangen på kjøleren og hadde ikke tømt kjøleren helt sis den ble brukt.
Slangen hostet vann og luft.
Jeg sitter med en pakke frosne bjørnebær på håndleddet  :mad:

God bedring, bjørnebær er jo godt! ;)

Kranene er disse: http://MoreBeer.com/products/perlick-faucet-flow-control.html Mye penger for 4 kraner med gjennomføringer, men jøssemeg så behagelige de er! Har et fat på piknikkrane fordi jeg har en stoutkrane og fortiden ikke noe stout :noway:
Må si at jeg kommer til å slenge på en perlick til, neste gang noe skal kjøpes fra de amerikanske nettbutikkene! Den piknikkrana er ikke en gang i nærheten av perlickene! :skitbra: De hundrelappene forsvarer jeg i fravær av uhøvisk ordvalg under vasking av kjøkkengulv i dag...
 
Samme kranene som jeg hadde tenkt å kjøpe, men endret til andre etter rapporter om at ikke alle var fornøyde.
Litt feig der.
 
StoreMy skrev:
Samme kranene som jeg hadde tenkt å kjøpe, men endret til andre etter rapporter om at ikke alle var fornøyde.

Finnes det i det hele tatt noe bryggeutstyr som alle er fornøyd med?
 
StoreMy skrev:
gustavf skrev:
StoreMy skrev:
Samme kranene som jeg hadde tenkt å kjøpe, men endret til andre etter rapporter om at ikke alle var fornøyde.

Finnes det i det hele tatt noe bryggeutstyr som alle er fornøyd med?

Neppe
De er jo ikke fabrikkert i Stainless Steel, da skygger amerikanerne banen. Det er visst slik at en tappekran må tåle 3. verdenskrig og invasjon fra Mars samtidig for å duge. Bare tull, jeg synes kranene har god byggekvalitet og delene virker solide når jeg plukker dem fra hverandre og setter dem sammen. Selv om de er krombelagte og ikke i SS. Kjøpte foresten også dryppebrett i SSdeluxe..... Vil anbefale å ikke gjøre det. SS er harde saker å lage smekre fasonger av. Brettet var ikke bøyd riktig og sveisene var mindre pene. Legg heller pengene i en norsk blikkenslager og et fint emne i aluminium.
 
Tollefsen skrev:
[ Kjøpte forresten også dryppebrett i SSdeluxe..... Vil anbefale å ikke gjøre det. SS er harde saker å lage smekre fasonger av. Brettet var ikke bøyd riktig og sveisene var mindre pene. Legg heller pengene i en norsk blikkenslager og et fint emne i aluminium.

+1
 
Koking skal være en grei måte å desinfisere på.
Denne er desinfisert for resten av sin levetid
og vi fikk testet røykvarslerne.
 

Vedlegg

  • IMG_1136_ed.jpg
    IMG_1136_ed.jpg
    204,4 KB · Sett: 539
Hmm. Den varianten har jeg tilgode å prøve, vil du anbefale meg å benytte denne metoden? Hørtes så kjekt ut å slippe å desinfisere mer enn en gang... ;D
 
Feilet akkurat i basal hoderegning da jeg varmet meskevann. Ble 15 liter + malt i stedet for 14 liter + malt. 14 liter er vanligvis maksgrensen min, så det ble en del søl og måtte fiske væske ut av gryten. Bommet litt på gryten og meskeposen da jeg helte oppi malt, søl, søl, søl!
 
DMS fra et kaldt sted! Før jeg går videre skal det sies at dette er mitt første brygg noen gang. Jeg har da prøvd meg på en APA.

Etter to uker gjæring og en første testsmak før falsking, innser jeg kanskje at jeg har skapt perfekte forhold for masse masse DMS-smak.

1. Kokte hele perioden med lokk (jeg tenkte på den måten at jeg ville får mest øl igjen (slik at ingen ting skulle fordampe!!! (Gjerrig som jeg er)).

2. Lagret ale gjæren på alt for lav temperatur (14 grader).

Har nå etter litt lesing kanskje sett at bare en av disse tingene kunne ført til en ganske nasty DMS-smak, så når jeg da har kombinert disse to - ja da ble det DMS i lange baner... Mistet litt motet nå, og lurer på om jeg må safe neste gang med et ekstrakt-brygg... :)

Er det noen håp for ølet mitt? Eller er vasken neste?
 
Når jeg kjøper gjær, ale som lager så står den i kjøleskap i butikken. Gjær skal vel lagres kaldt og legges i romtemp før brygging?
 
Tilbake
Topp