Bryggertabber

Hehe, slutt - nå lo jeg igjen. Men er villig til å sette penger på at jeg slutter å le når jeg blir stor og begynner med startere selv. Meska ei klesklype i helga, da lo jeg ikke.
 
fmandal skrev:
Hehe, slutt - nå lo jeg igjen. Men er villig til å sette penger på at jeg slutter å le når jeg blir stor og begynner med startere selv. Meska ei klesklype i helga, da lo jeg ikke.

Nå lo jeg.  :)
 
fmandal skrev:
Hehe, slutt - nå lo jeg igjen. Men er villig til å sette penger på at jeg slutter å le når jeg blir stor og begynner med startere selv. Meska ei klesklype i helga, da lo jeg ikke.
Ha ha! Hvilket utbytte beregnet du på klesklypa?

Kjenner ellers godt igjen lyden av rørepinne som klinger mot porselen når jeg tømmer gjæringskar, ja.
 
Jeg måtte demontere vannlåsen under kjøkkenvasken en gang, da jeg helte rørepinnen ut av erlenmeyerkolben i kjøkkenvasken. Den skled rett gjennom et hull i sluket i vasken... Men det var i det minste ikke i do.
 
Klarte ved en anledning å fiske opp rørepinna fra do FØR den sklei gjennom vannlåsen, men kjenner at det sitter langt inne å grave etter ting nedi skåla. Har nå lirket ut en magnet fra en kassert harddisk som alltid er for hånden i forbindelse med gjærstarterarbeid (har den hengende på kjøleskapet mellom hver gang). Den holder rørepinna i et jerngrep i forbindelse med all tømming.
 
Kan jeg foreslå at et forsøk for å unngå dette problemet.. ;) Ta ut røremagneten FØR du heller den i gjæringskaret, og så videre i do.. :idea: >:D
 
Jeg har en ekstra sterk magnet som jeg fester under bunnen for å holde rørepinnen fast når jeg heller ut starteren. En fra en gammel harddisk fungerer ypperlig :skitbra:
 
SverreK skrev:
Jeg har en ekstra sterk magnet som jeg fester under bunnen for å holde rørepinnen fast når jeg heller ut starteren. En fra en gammel harddisk fungerer ypperlig :skitbra:

Samme her
 
Da kan jeg notere meg enda en bryggetabbe!!

Brygger i dag en IPA med starter av WLP 007. Kolben, ferdig dekantert, står på kjøkkendisken for å oppnå ca 18 grader. Samtidig lager jeg en starter for en Mild som skal brygges på mandag hvor WLP 002 skal tilsettes så snart den har nådd romtemperatur. Kolbene settes ved siden av hverandre, og etter å ha desinfisert røret med WLP 002 i Star San tar jeg av folien av kolben, skrur av korken og heller gjæren i starteren til IPA'en  :bank2:

Sikkert ikke den største feilen man kan gjøre, med det skal bli spennende å se om IPA'en blir veldig annerledes. Godt med gjær blir det i alle fall  ;D

Noen som har "prøvd" noe lignende?
 
Forrige uke kjølte jeg vørter i 20 min før jeg oppdaget at det det ene elementet på BeerMakeren fremdeles sto på... Syntes kjølingen gikk litt tregt.
 
Satte et fat med altbier inn i kegeratoren på onsdag. Noen timer senere lå det en liten dam med øl på gulvet. Doh!
 
Tilbake
Topp